رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • پنجشنبه 2 تیر 1401 - 13:38
  • کد خبر : 99948
  • تئاتر
  • چاپ خبر : هیولایی در میان آپاچی ها

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «هیولای چوبی» به نویسندگی نسترن نعمتی و کارگردانی حامد شایسته از ۲۶ اردیبهشت ماه تا ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۱ در مجموعه تئاتر دیوار چهارم میزبان مخاطبان خود خواهد بود. این نمایش درباره قبیله ای به نام آپاچی است که مورد حمله کریستوف کلمب قرار می‌گیرد و افراد قبیله سعی در گرفتن […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «هیولای چوبی» به نویسندگی نسترن نعمتی و کارگردانی حامد شایسته از ۲۶ اردیبهشت ماه تا ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۱ در مجموعه تئاتر دیوار چهارم میزبان مخاطبان خود خواهد بود.
این نمایش درباره قبیله ای به نام آپاچی است که مورد حمله کریستوف کلمب قرار می‌گیرد و افراد قبیله سعی در گرفتن انتقام از کریستف کلمب را دارند.


حامد شایسته درباره دلایل این متن برای اجرا گفت: «دلیل انتخاب این متن شرایط به شدت سخت و تاریک کنونی هستش. همیشه در طول تاریخ به قشری ظلم شده، قتل و غارت صورت گرفته و آن چیزی که به عنوان “خانه” می‌شناسیمش مورد هجوم و غصب قرار گرفته و این در طول تاریخ هزاران بار اتفاق افتاده، برای بسیاری از ملت ها، حتی در همین زمان کنونی. پس در چنین شرایطی ما سعی کردیم برهه ای از تاریخ را نشان بدهیم که در تاریکی به سر می‌بردند تا آنهایی که در زمان کنونی در تاریکی به سر می‌برند بدانند که چرا در تاریکی فرو رفته اند و چطور می توانند با آن مبارزه کنند. در گوشه ای از نمایش در مورد کلمه “خیانت” حرف هایی زده می شود که باز هم نشان دهنده این موضوع است که خیانت می تواند اتحاد را از بین برده و جنگ با تاریکی شکست بخورد.»
وی در مورد مراحل ساخت نمایش «هیولای چوبی» توضیح داد: «پس از انتخاب متن تمرین های بازیگران و شخصیت پردازی ها به سرعت شروع شد. ما و بازیگرانمان بر این باور بودیم که انرژی زیادی باید بین بازیگران شکل بگیرد و فضای بیرون از محل تمرین این انرژی را از آنها دور می‌کند. پس تصمیم گرفتیم که به مدت دوماه تمامی بازیگران را در محل تمرین قرنطینه کرده و دوماه همه بازیگران با هم زندگی کنند و حاصلش بدست آمدن انرژی خاصی بین بازیگران شد و پس از آن هم دو ماه دیگر بر روی مسائل تکنیکی تمرین کردند.»
شایسته هدفش برای ساخت این نمایش را اینگونه توضیح داد: «تماشاگر با تماشای این نمایش برهه ای از تاریخ و اتفاقاتی که در آن زمان افتاده را مشاهده می کند و این لایه‌ اول ماجرا است و در لایه بعدی، که به شدت برای ما مهم تر بوده، تماشاگر شروع به تشبیه نمایش با موقعیت خودش می‌کند و این مهم ترین دغدغه برای ما بوده و هست. درشرایط کنونی مردم در وضعیت سختی قرار گرفته اند و اگر بخواهیم این را نادیده بگیریم به شدت مقصر هستیم. خیلی ها فکر می کنند نمایش باید بستری باشد که در شرایط کنونی تماشاگر را باید مقداری بخندانند تا از فضای بی رحمی که درآن قرار دارد خارج و مدتی همه چیز را فراموش کند. اما این مساله از دید ما اشتباه است و چیزی را حل نمی‌کند. در این شرایط سخت ما باید فکر کنیم، دستان همدیگر را از قبل محکم تر بگیریم و بتوانیم جنگجو بودن را یاد بگیریم. اینکه صرفاً بنده تماشاگر باشم و بخواهند من را بخندانند تا همه چیز را فراموش کنم باعث شکست من می‌شود. اتفاقاً من باید به این شرایط فکر کنم و با این شرایط مقابله به مثل انجام دهم.»
وی در پایان یادداشتی را که یکی از مخاطبین «هیولای چوبی» در تیوال برای این نمایش گذاشته بود را خواند: «در آخر توجه شما را به یادداشتی که یکی از تماشاگران برای اجرای ما نوشته بود جلب می کنم که فکر می کنم می تواند پایان بندی خوبی برای این گفتگو باشد و تمام حسی که ما با نمایش می خواستیم به تماشاگر بدهیم را گفته باشد.


یه جنگجو همیشه حق داره گریه کنه اما هیچوقت حق زانو زدن رو نداره
یه جنگجو
جنگجو ها
جنگجو
همونی که اینروزا خیلی کم ازش دیده میشه و نه خیلی زیاد هستیم، متاسفانه…..»
در نمایش «هیولای چوبی» علی حیدری، جمشید بهادری، نسترن نعمتی، امیر موذنی، پدرام گوهرنیا، آمیتا سیرانی، حسین تبریزی، کیان مهربان، محمدرضا مشیری، سارا لطفی، محمدرضا محمدی، سارا محمدی و امیرمحمد صیادی ایفای نقش میکند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: تماشاخانه دیوار چهارم، جانشین تولید: آرش وکیلی، طراح نور: ایمان نظری، دستیار کارگردان: رضا درویش و طراح پوستر: امیر حسین رفیعی
نمایش «هیولای چوبی» از ۲۶ اردیبهشت تا ۱۰ تیرماه، ساعت ۲۱، در مجموعه تئاتر دیوار چهارم به روی صحنه می‌رود.
سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار