رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۶ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 14 May

برنامه «شب های فرهنگ» شنبه ۲۹ مرداد،با محوریت بررسی ابیاتی از شاهنامه که به داستان مرگ اختصاص دارد از رادیو فرهنگ پخش می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رادیو، در برنامه «شب های فرهنگ» امشب دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی ابیاتی از شاهنامه فردوسی را که […]

برنامه «شب های فرهنگ» شنبه ۲۹ مرداد،با محوریت بررسی ابیاتی از شاهنامه که به داستان مرگ اختصاص دارد از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رادیو، در برنامه «شب های فرهنگ» امشب دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی ابیاتی از شاهنامه فردوسی را که درباره فلسفه مرگ است مورد بحث و گفتگو قرار دهند.
شاهنامهء فردوسی اثری است انسانی که به بنیادی ترین وپرشورترین دغدغه های انسان میپردازد.انسان همیشه با سرنوشت قهار دست وپنجه نرم میکند تا معنا وچیستی هستی ومرگ را دریابد،فردوسی در شاهنامه همواره به دنبال گشودن راز مرگ هست،اما این راز را هیچ کلیدی نیست وهرگز انسان آن طور که میخواهد بدین راز پی برده نمیتواند.انسان همیشه طالب کمال ورهایی است ودستخوش تن محدود وخاکی و اسیر در چنگال آز. ودراین کشمکش انسانی پیروز است که در بند تن نمانده و با مهرورزی ونیکوکرداری ودادورزی جهان را سپری نموده ،نامی نیک از خود به یادگار بگذارد وروانش را در سرای دیگر جاودانه سازد.
انسان موجودی است آینده نگر که هرگز از اندیشه مرگ رهایی نداشته است. مرگ به عنوان تجربه ای مبهم و تکرار ناشدنی عموما هراس آور است. این هراس تحت تاثیر عوامل گوناگونی هم چون باورها، ساختار اندیشه، ویژگی های شخصیتی و روانی، شیوه زندگی انسان، شرایط روزگار و … قوت و ضعف می یابد و بازتاب های متفاوتی در گفتار و کردار آدمی بر جای می نهد.فردوسی حکیمی است که تاملات فلسفی بسیاری درباره مرگ دارد و این اشتغال ذهنی او به صورت مرگ هراسی و مرگ گریزی ظهور می یابد
برنامه «شب های فرهنگ» را ساعت ٢١:٣٠روی موج اف ام‌ردیف ١٠۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار