رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

علی هاشمی، معتقد است برگزاری رویداد «مهر سینمای ایران» اقدامی اساسی و موثر جهت تمرکززدایی فرهنگی از پایتخت و تعمیم توجه سازمان سینمایی به اقصی نقاط کشور به حساب می‌آید. علی هاشمی، مدیر کل مطالعات و دانش سینمایی کشور، در گفت‌و‌گو با ستاد خبری رویداد «مهر سینمای ایران» درباره برگزاری این رویداد گفت: رویداد «مهر […]

علی هاشمی، معتقد است برگزاری رویداد «مهر سینمای ایران» اقدامی اساسی و موثر جهت تمرکززدایی فرهنگی از پایتخت و تعمیم توجه سازمان سینمایی به اقصی نقاط کشور به حساب می‌آید.

علی هاشمی، مدیر کل مطالعات و دانش سینمایی کشور، در گفت‌و‌گو با ستاد خبری رویداد «مهر سینمای ایران» درباره برگزاری این رویداد گفت: رویداد «مهر سینمای ایران» معلول علتی است که از آن به تمرکززدایی فرهنگی‌ از پایتخت تعبیر می‌شود، درنتیجه، از این واقعه می‌توان به عنوان عمل به وعده‌های داده شده در مورد تمرکززدایی یاد کرد. نکته‌ای که نباید از ذهن دور شود این است که برگزاری «مهر سینمای ایران» که اقدامی اساسی و موثری به‌حساب می‌آید، در دولت سیزدهم و توسط مسئولین فعلی سازمان انجام گرفته‌است. درواقع، عمل به وعده سالیان متمادی داده شده را به منصه ظهور رساندند و در راستای دسترسی عادلانه تمام استان‌های کشور به امکانات هنری و استفاده از اعتبارات تخصیصی در این رابطه گام برداشتند.

او درباره نقش سازمان سینمایی بر تمرکززدایی فرهنگی از پایتخت ادامه داد: البته سازمان سینمایی همواره از روش‌های مختلف به استان‌ها و شهرستان‌های ایران توجه داشته است. برای مثال، در طول سالیان متمادی بسط و گسترش صندلی‌های سینمایی و کمک به بازسازی و نوسازی سینماها، حمایت از اکران فیلم در بسیاری از نقاط کشور، بیانگر این توجه است. همچنین «انجمن سینمای جوان» به عنوان یکی از مؤسسات وابسته به سازمان سینمایی، به استعدادهای سینمایی توجه داشته است به علاوه آموزشگاه‌های آزاد سینمایی نیز در همین رابطه اگر چه به صورت غیرانتفاعی، اما در مورد آموزش‌های مختلف حوزه سینما، در اقصی‌ نقاط ایران فعالیت می‌کنند.

هاشمی‌ گفت: با این همه، به نظر می‌رسد که «مهر سینمای ایران» به عنوان جشنواره‌ای استانی، توسط مسئولان استانی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این رویداد با کمک از اهالی سینما در سطح استانی و ملی و تجلیل از فعالان سینمایی در استان‌ها و از طرفی دیگر در جذب جوانان و نوجوانان به سمت هنر سینما تأثیر بسزایی می‌تواند داشته باشد. درنهایت، چنین رویکرد و نگاهی در رونق صنعت سینما نیز تأثیرگذاری می‌کند. در نتیجه این موارد، می‌توان ادعا کرد که جای رویدادی همچون «مهر سینمای ایران» در سینمای ایران خالی بود. امیدوارم این رویداد با برگزاری موفق جبران‌ این جای خالی و خلا باشد.

مدیر کل مطالعات و دانش سینمایی درباره اولین دوره از برگزاری رویداد «مهر سینمای ایران» بیان کرد: همان‌طور که می‌دانیم این برنامه برای نخستین بار است که به مناسبت روز ملی سینما، طراحی و اجرا می‌شود. پس طبیعی است که نقاط قوت و ضعف خود را داشته باشد که البته با گذشت زمان تلاش خواهد شد که نقاط ضعف آن برطرف و به نقاط قوتش افزوده شود. هدف محوری در این برنامه توجه ویژه به اهالی سینما و کشف استعدادهای موجود در این رابطه در اقصی نقاط ایران و هدایت آنان به سمت آموختن دانش تجربه‌اندوزی در فعالیت‌های هنری‌شان است. مشخص است که علاوه بر برنامه‌ریزی مناسب استفاده از خود اهالی سینما اعم از پژوهشگران و فعالان عرصه‌های مختلف آن، در همه ابعاد این رویداد می‌تواند در هرچه بارورتر شدن آن مفید باشد.

او‌ گفت: خوشبختانه اهالی سینمای ایران در اقصی نقاط کشورمان، در عرصه های مختلف علمی، فنی و اجرایی، از غنا و دانش بالایی برخوردار هستند. این شخصیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر، سرمایه‌ای بسیار ارزشمند به حساب می‌آیند که می‌توانند از زوایای مختلف مطالعاتی، پژوهشی و تجربی به کمک این رویداد آمده و بر غنای آن بیش از پیش بیافزایند. یعنی حضور پررنگ اهالی سینما از تمامی ابعاد می‌تواند این رویداد هنری را به اوج کیفیت خود رسانده و همین امر نیز انگیزشی برای جوانان عرصه سینما ایجاد خواهد کرد.

با توجه به ظرفیت‌های مختلف موجود در سینمای ایران و همچنین مسئولینی از جنس سینما در رأس سازمان سینمایی که خودشان از این عرصه رشد کرده‌اند، آینده‌ای روبه رشد و اعتلا را می‌توان برای این رویداد هنری ترسیم کرد.

هاشمی اولین دوره رویداد «مهر سینمای ایران» را بررسی کرد و گفت: در مورد ارزیابی از اولین دوره نیز بنابر گزارش هایی که از استان‌های اجرا کنند داریم (این گزارش ها از سه زاویه جمع آوری می شوند، ۱- گزارش مستند استان‌ها، ۲- گزارش نماینده سازمان سینمایی که حاضر در محل است و۳- پوشش خبری و گزارشی رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری, نوشتاری و فضای مجازی) در بسیاری از استان‌ها برنامه‌ها و اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. البته بعضی ضعف‌ها نیز در بعضی از استان‌ها وجود دارد که نسبت به استان‌های با برگزاری موفق بسیار نادر هستند و همچنین وجود این قبیل از مسائل برای اولین بار برگزاری چنین رویدادی قابل پیش بینی بوده است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار