رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April

محورهای موضوعی، بخش‌های رقابتی و نحوه و مهلت ارسال آثار به سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا (ع) تشریح شد. محسن هوشمند رییس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی از برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) خبر داد و تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) […]

محورهای موضوعی، بخش‌های رقابتی و نحوه و مهلت ارسال آثار به سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا (ع) تشریح شد.

محسن هوشمند رییس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی از برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) خبر داد و تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی به‌ویژه در حوزه انقلاب اسلامی،جهاد تبیین، گفت‌وگو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل را از جمله محورهای این جشنواره عنوان کرد.

 

رشد ۶۰درصدی آثار در دوره دوم

وی روز پنجشنبه در نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) گفت: این مرکز یکی از وظایف خود را بسترسازی برای تولید آثار و محتوای مرتبط به سیره رضوی می‌داند تا علاقه‌مندان بتوانند ایده‌ها و آثار خودشان را برای ترویج هر چه بهتر و بیشتر سیره رضوی ارائه دهند. همچنین تلاش شده است در طراحی فراخوان، قالب‌ها و عرصه‌های مختلف و متنوع در عرصه‌های رسانه‌ای را برای علاقه‌مندان عرضه کنیم و در این راستا استادان و متخصصان رسانه‌ای با ما همراه هستند.

وی با اشاره به ایجاد و ساماندهی جریان مردمی با عنوان خادمیاران رسانه‌ای امام رضا (ع) گفت: ۳۸۰۰ خادمیار رسانه‌ای در استان‌های سراسر کشور سامان‌دهی شده‌اند.

«در نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) ۲هزار و ۴۹۸ اثر توسط ۶۰۶ نفر و در دومین جشنواره ۱۰۰۱ شرکت‌کننده، ۳۱۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که رشد ۶۰ درصدی را شاهد بودیم»

دغدغه‌ رسانه‌ای تولیت آستان قدس رضوی

هوشمند با اشاره به مجهز بودن مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به مجهزترین تجهیزات استودیویی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی دغدغه‌ رسانه‌ای دارد و همیشه بر توسعه رسانه‌ای تاکید می‌کند، اما علاقه‌ زیادی به دیده شدن در رسانه‌ها ندارد.

رییس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: در ماه رمضان ۵۰ ساعت برنامه تلویزیونی و ۲۰ ساعت برنامه رادیویی در آستان قدس رضوی تولید و پخش شد که این عملکرد میزان توجه تولیت آستان قدس به جایگاه رسانه را نشان می‌دهد. البته این تولیدات تنها بخشی از فعالیت‌های ما محسوب می‌شود.

توجه ویژه به جهاد تبیین در سیره امام رضا (ع)

اکبر نصراللهی دبیر سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) هم در این نشست خبری گفت: آثار ارسالی به این جشنواره پیام‌هایی را به ما خواهند داد که نیاز امروز بشریت است و مضامین انسانی و دینی دارند و نیاز داریم به آئها بیشتر توجه کنیم. صبر، مهربانی، گفت‌وگو، تعامل و مقاومت از جمله این پیام‌ها است.

وی افزود: از علاقه‌مندان ارسال آثار تقاضا داریم در کنار توجه به خود حرم مطهر امام رضا(ع) و شخصیت‌های رسمی، به محیط پیرامونی و سایر نقاطی که در آن سیره رضوی جریان دارد توجه کنند تا آثارشان از این نقاط هم الهام بگیرند. در این میان، سوژه‌ها و ایده‌های اختصاصی امتیاز خاصی در داوری‌ها خواهند داشت؛ چون رقابت در این جشنواره با رقابت با جشنواره‌های دیگر متفاوت است. در این جشنواره به دنبال ترویج و تقویت معنویت هستیم.

ارسال آثار محدودیت ندارد

نصراللهی یادآور شد: برای ارسال آثار به این جشنواره هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و هر کسی که عشق و ارادتی به امام رضا (ع) دارد، با هر زبان و دین می‌تواند در جشنواره شرکت کند. از سوی دیگر توجه ویژه به شبکه‌های اجتماعی و محدود نبودن آثار به جناح خاص هم از دیگر ویژگی‌های سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) محسوب می‌شود. علاقه‌مندان ارسال آثار تنها به مناسبت‌ها توجه نکنند و آثارشان رویکردی و روندی باشد.

نصراللهی همچنین یادآور شد: باید به جهاد تبیین در سیره امام رضا (ع) توجه ویژه‌ای داشته باشیم. یکی از بزرگانی که به سیره امام هشتم توجه خاصی داشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان خادم‌الرضا (ع) بود. بنابراین لازم است منش و روش این شهید عزیز به عنوان خادم تراز امام رضا (ع) تبیین شود.

محورهای موضوعی جشنواره به شرح زیر است:

سیره رضوی: تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی به‌ویژه در حوزه انقلاب اسلامی،جهاد تبیین، گفت‌وگو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل

زائر و زیارت رضوی: تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (ع) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری (زیارت از بعید) با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار می‌کنند با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبه‌های امام‌رضایی و زائران غیرایرانی

وقف و نذر رضوی: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا علیه‌السلام و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان به نام مبارک امام رضا (ع)

خدمت رضوی: تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن درعرصه های مختلف خدمات آستان قدس رضوی در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع) و بازنمایی منش خادمانه خدام ویژه علی بن موسی الرضا(ع) همچون خادم الرضا(ع) سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

هویت مشهد الرضا: تبیین و بررسی جایگاه مشهد مقدس به عنوان نماد شهر زیارتی ، بایسته‌ها و ضرورت‌ها و چالش‌های پیش روی آن نگاهی نقادانه از منظر اقدامات مسئولانه و عملکرد شهروندی

جهاد تبیین: بررسی نقش و جایگاه جهاد تبیین در سیره و کلام ائمه معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه علی بن موسی الرضا(ع) و همچنین تشریح عینی راهکارهای جهاد تبیین سیره معصومین(ع) در عصر حاضر.

بخش‌های جشنواره به شرح زیر است:

رسانه‌های خبری و تحلیلی: شامل خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی، گزارش خبری رادیویی، گزارش خبری تلویزیونی است بخش ویژه: تیتر

رسانه‌های مجازی: در حوزه فضای مجازی توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی می‌باشد و محصولات تولید شده در قالب‌بندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل بخش‌های صفحه و کانال در شبکه‌های اجتماعی، پادکست ویژه فضای مجازی (منتشر شده در بسترهای پادکستی)، گزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری)

رسانه‌های صوتی و تصویری : این بخش با تمرکز بر تولیدات رسانه‌های صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی و بین‌المللی، سکوها (پلتفرمهای) ویدئویی و تلویزیون‌های اینترنتی برگزار می‌شود و شامل بخش‌های برنامه رادیویی ترکیبی، نمایش رادیویی، فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی (ترکیبی، مسابقه و … )، مستند، نماهنگ، پویانمایی و موشن‌گرافیک است.

بخش ویژه: فیلم‌نامه، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی

عکس و گرافیگ: تک‌عکس، گزارش تصویری، پوستر، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، تایپوگرافی
بخش ویژه : اینفوگرافیک

مقاله، رساله و پایان‌نامه : در این بخش آثار تحقیقی و پژوهشی در قالب های مقاله، رساله و پایان نامه که با محوریت تولید، نشر و ارزیابی محتوای رسانه‌ای مرتبط با سیره رضوی تولید شده است، مورد توجه خواهد بود.

پویش مردمی نشر محتوای رضوی در شبکه‌های اجتماعی: با هشتگ‌های #چهارشنبه‌های‌ امام‌رضایی #همه‌خادم‌الرضاییم #امام رضا #ImamReza

نحوه ارسال آثار به جشنواره:

همه شرکت‌کنندگان باید با مراجعه به سایت جشنواره نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کنند. ارسال آثار بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی و فضای مجازی از طریق فایل و لینک در وب‌سایت جشنواره مقدور است. در صورت حجم بالای آثار در بخش رسانه های صوتی و تصویری (فقط آثاری که بیشتر از ۲۰۰ مگابایت است) علاوه بر تکمیل فرم در سایت، باید اثر در قالب ۲ نسخه دی‌وی‌دی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود یا فایل اثر را و یا لینک نسخه آپلود شده آن را از طریق پیام‌رسان‌ها همراه با توضیحات و مشخصات به شماره ۰۹۰۳۵۲۷۰۲۳۴ ارسال کنند.

نشانی پستی دبیرخانه جشنواره استان خراسان رضوی، مشهد،بولوار سجاد،سجاد ۱، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، دبیرخانه جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)، کد پستی: ۹۱۸۷۷۹۳۱۱۲ و شماره تماس:۰۹۰۳۵۲۷۰۲۳۴ یا ۳۷۶۸۵۰۱۱-۰۵۱ داخلی ۱۲۱۲ است.

آخرین مهلت ارسال آثار ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ و زمان برگزاری اختتامیه جشنواره و معرفی برگزیدگان مهرماه ۱۴۰۲ است. فراخوان بخش بین‌الملل جشنواره متعاقبا به صورت جداگانه اعلام خواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار