- دوشنبه 28 مهر 1404 - 18:43
- کد خبر : 178542
- سینمای ایران » یادداشت ها

به گزارش سینماخانه؛ چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران روز گذشته در سالنهای سینمایی ایران مال آغاز به کار کرد و فیلمهای راهیافته به بخشهای داستانی، تجربی، انیمیشن، مستند و بینالملل، برای مخاطبان بالغ بر سه هزار نفر به نمایش درآمدند. روز نخست جشنواره، بیش از هر چیز، فرصتی برای معاشرت اهالی فیلم کوتاه، سینماگران، […]
به گزارش سینماخانه؛ چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران روز گذشته در سالنهای سینمایی ایران مال آغاز به کار کرد و فیلمهای راهیافته به بخشهای داستانی، تجربی، انیمیشن، مستند و بینالملل، برای مخاطبان بالغ بر سه هزار نفر به نمایش درآمدند.
روز نخست جشنواره، بیش از هر چیز، فرصتی برای معاشرت اهالی فیلم کوتاه، سینماگران، منتقدان و استعدادهای نو است. در حقیقت، ماهیت جشنواره فیلم کوتاه تهران، توجه ویژه به فیلمسازان فیلم اولی است؛ کسانی که با ابزار و ایدههای خود، تلاش میکنند جادوی سینما را از نگاه تازه و خلاقانهای بازآفرینی کنند.
یکی از این فیلمسازان جوان، حسین ذوالفقاری است که با اولین فیلم کوتاه خود، «اسپایدرمرد»، در دو بخش مسابقه ملی و فیلمهای اقتباسی حضور دارد. او با چهرهها و فیلمسازان و نویسندههای باتجربهای چون برادران ارک، فردین انصاری و مریم بختیاری رقابت میکند.
فیلم کوتاه «اسپایدرمرد» با بازی مجید عراقی و میثم نوروزی و تهیهکنندگی محمد طاها ناطقی، ترکیبی از ژانرهای کمدی و فانتزی است که دنیای شناختهشده مرد عنکبوتی را در قالبی تازه بازتعریف میکند. فیلم نه تنها از عناصر داستانی اصلی بهره میبرد، بلکه با افزودن طنز و لحظات غیرمنتظره، تجربهای متفاوت به مخاطب ارائه میدهد.
یکی از نقاط قوت اثر، استفاده هوشمندانه از فانتزی برای بازآفرینی شخصیتها و موقعیتهای کلاسیک مرد عنکبوتی است. این فیلم کوتاه، با ارجاع به خاطرات کودکان و نوجوانان دهه هشتاد از بازی توبی مگوایر و کارگردانی سم ریمی، آشنایی زدایی کرده و مخاطب را به تجربهای تازه دعوت میکند.
در داستان فیلم، شاهین در نقطهای تاریک از زندگی خود قصد خودکشی دارد، اما حضور غیرمنتظره یک عنکبوت مسیر زندگی او را تغییر میدهد. این موقعیت ساده و نمادین، بستری برای کشف طنز و فانتزی فراهم میکند و نشان میدهد حتی در لحظات بحرانی، عناصر کوچک و غیرمنتظره میتوانند مسیر سرنوشت را دگرگون کنند.

فیلم کوتاه «اسپایدرمرد» موفق شده است فضایی فانتزی خلق کند که با طنز همراه شده و تجربهای مستقل از اقتباس صرف ارائه دهد. عنکبوت نمادین، نه تنها نقش کلاسیک خود را به عنوان عامل تحول ایفا میکند، بلکه با حضور در موقعیتهای غیرمتعارف، لحظاتی خندهدار و تازه خلق میکند.
از منظر اقتباس، این اثر خطوط اصلی داستان مرد عنکبوتی—تقابل قهرمان بودن، محبوبیت و مسئولیت اخلاقی شخصیت اصلی—را حفظ کرده و همزمان با تغییر فرم روایت و ایجاد موقعیتهای کمدی، هویتی مستقل و خلاقانه به فیلم کوتاه بخشیده است.
«اسپایدرمرد» نمونهای موفق از یک اقتباس خلاقانه است که نشان میدهد چگونه میتوان دنیای شناختهشده یک فیلم سینمایی بزرگ را در قالب کوتاه، طنز و فانتزی بازآفرینی کرد و همزمان حس تازگی و هیجان را به مخاطب منتقل نمود.
در پایان، فیلم کوتاه «اسپایدرمرد»، نمونهای از ظرفیت بینظیر سینمای کوتاه برای بازآفرینی آثار بزرگ است. در محدودیت زمانی کوتاه، فیلمسازان میتوانند با خلاقیت و نگاه نو، روایتهای شناختهشده را دوباره زندگی ببخشند و لحظاتی تازه و غیرمنتظره ایجاد کنند. اولین فیلم کوتاه حسین ذوالفقاری نشان میدهد که حتی با منابع محدود، میتوان تجربهای سینمایی و جذاب ساخت که هم برای طرفداران اثر اصلی تازگی دارد و هم به مخاطبان جدید امکان شناخت دنیای مرد عنکبوتی را میدهد. این ویژگی، اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران را در کشف استعدادهای نو و حمایت از روایتهای خلاقانه بیش از پیش برجسته میکند.
سینماخانه / محمد کفیلی
نظرات