رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • شنبه 12 مهر 1393 - 22:38
  • کد خبر : 686
  • تئاتر
  • چاپ خبر : در نشست مطبوعاتی جشنواره تئاتر کودک همدان مطرح شد

پیام دهکردی در نشست مطبوعاتی این جشنواره به شعار سال اشاره کرد و گفت: این شعار حکم جهاد صادر کرده زیرا حال فرهنگ ما وخیم است و امیدواریم مسئولین به این مسئله یک رفتار و نگرش عملگرایانه داشته باشند.  نشست خبری بیست‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح امروز ششم مهرماه در […]

پیام دهکردی در نشست مطبوعاتی این جشنواره به شعار سال اشاره کرد و گفت: این شعار حکم جهاد صادر کرده زیرا حال فرهنگ ما وخیم است و امیدواریم مسئولین به این مسئله یک رفتار و نگرش عملگرایانه داشته باشند.

 نشست خبری بیست‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح امروز ششم مهرماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر با حضور دبیر جشنواره پیام دهکردی و مدیر کل ارشاد استان همدان در حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست پیام دهکردی طی سخنانی گفت: با کوشش من در این دوره از جشنواره نگاهی ویژه‌ای به بحث پژوهش شد زیرا جای خالی این بخش به شدت احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه بدون نخبه، جامعه‌ای مرده است افزود: موضوع کودک بنیادی‌ترین موضوع مطرح در جامعه اسلامی است چرا که کودکان امروز آینده سازان فردا هستند نکته مهم جامعه ما که در سال‌های اخیر به شدت پررنگ شده روز به روز نخبه‌های خود را از دست می‌دهیم به عنوان مثال در عرصه تئاتر استاد حمید سمندریان که دردانه نمایش بود و دیگر جایگزینی برای او نیست و یا حتی در عرصه موسیقی استاد جلیل شهناز را از دست داده‌ایم در نتیجه باید بگویم جامعه‌ای که نخبه نداشته باشد جامعه نگران‌کننده‌ای است.

دهکردی ادامه داد: باور من این بود که برای یک جشنواره نمی‌توان ماجراها را یک شبه سامان داد اما تا جایی که امکان داشت تلاشمان را کردیم که اوضاع را سامان بخشیم.

وی با اشاره به شعار سال مبنی سال اقتصاد و فرهنگ،مدیریت جهادی با عزم ملی بیان کرد: این نامگذاری نکات ویژه‌ای را در بر دارد که از یک زاویه دیگر هم باید دقت ویژه‌ای به آن کرد. صحبت در خصوص بخش اول این شعار در تخصص من نیست اما در مورد بخش دوم تحلیل و تعبیر من این است که با این شعار حکم جهاد صادر شده است. ترجمه این جهاد چیزی جز فرهنگ سیاره ایران نیست حال فرهنگ ما وخیم است و امیدواریم که مسئولین نسبت به این مهم یک رفتار نگرش عملگرایانه داشته باشند تا در سال‌های بعد اوضاع سامان پیدا کند.

دهکردی در همین زمینه ادامه داد: ویرانی یک فرهنگ ۸ تا ۱۰ سال زمان می برد اما ساختن آن مدت ۲۰ تا ۳۰ سال می‌خواهد و این یک تراژدی هولناک است سیاره ایران به سیاره آوارها و ویران‌ها تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: باید بگوییم در سال اقتصاد و فرهنگ آوار بس! ناگزیریم که به سمت کیفیت حرکت کنیم. کوشش کردیم تا در این دوره ۴۰ نشست هم‌اندیشی با سازمان‌های گوناگون برگزار کنیم که ماحصل این نشست‌ها پیام مهمی در برداشت و آن پیام این بود که واگرایی از مهمترین معضلات جامعه فرهنگی ما است. من به عنوان دبیر جشنواره می‌دانستم در سه ماه نمی‌توان شبی را به روز و یا روزی را به شب تبدیل کرد اما تمام سعی و کوشش خود را کردم که در همین مدت سه ماه بهترین جشنواره را ارائه دهم. از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمان حوزه هنری تبلیغات اسلامی، انجمن کودک تا بخش‌هایی که مسئولان بزرگتر را شامل می‌شود حتی وزارتخانه‌ها را درگیر کردم که این جشنواره را به بهترین شکل پیش ببرند.

دبیر این دوره از جشنواره به بخش تئاتر دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: اگر امسال بخش تئاتر دانش‌آموزی اضافه می‌شود هشدار و نهیبی است به حوزه دانش‌آموزی و بسیاری از حوزه‌هایی که مسئول جریان تئاتر دانش‌آموزی هستند. تئاتر دانش آموزی هنوز به یک رفتار منسجم و متعادل آنگونه که ساحت یک تئاتر است تبدیل نشده و متاسفانه به باور مسئولان چیش و پفک و پاستیل اهمیت ویژه‌تری نسبت به تئاتر دارند.

دهکردی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: معضل امروز کودک و نوجوان بحث هویتی است چه باید کنیم که کودکان امروز آینده‌سازان فردای تئاتر ایران باشند امید دارم انجام این دوره از جشنواره آغاز یک سیر تحول در تئاتر باشد.

وی ادامه داد: مدیریت‌های سلیقه‌ای گسست‌های هولناکی را ایجاد کرده که آسیب‌های آن به وضوح در جامعه امروزی دیده می‌شود  امیدواریم این جشنواره بتواند کمی الگوسازی کند.

پیام دهکردی عنوان کرد: امسال با همگرایی درخشانی که بین تهران و استان همدان رخ داد بسیاری از کمبودهای دوره‌های گذشته جشنواره برطرف شد. امروز کار من در جشنواره تمام شده و مابقی اجراست که به کوشش بچه‌های همدان اجرا خواهد شد و ما شاهدگر آن هستیم.

دهکردی در انتهای سخنان خود خاطر نشان کرد: افتخار می‌کنم که رونمایی نخست را کودکان شیرخوارگاه آمنه انجام دادند و این رونمایی در بین موجی از معصومیت این کودکان برگزار شد و باز افتخار می‌کنم که با وجود انتقادهایی که بر من وارد شد که چرا بودجه صرف دو رونمایی کردم بگویم با دستان خالی و پر از تاول در یک رونمایی دیگر هم در بیمارستان کودکان سرطانی همدان داشتیم.

در ادامه این نشست فاضل عبادی مدیر کل ارشاد استان همدان در خصوص وىگى هاى اىن دوره از جشنواره عنوان کرد: گستردگی حضور استان‌ها،‌ توجه به محتوا و کیفیت‌، اضافه شدن بخش دانش آموزی‌، اجرای متمرکز بخش خردسال‌، اضافه شدن دو سالن جدید به جشنواره ایجاد بخش عکس و پوستر و … از وىژگىهاى اىن دوره از جشنواره محسوب مى شود. در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید به منظور توزیع عادلانه امکانات تلاش داریم برنامه‌های جشنواره در دیگر شهرستان‌ها و روستاهای استان همدان برگزار شود.

وى با اشاره به پیشینه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این استان اضافه کرد: در طول سال حداقل صد نمایش کودک در همدان اجرا می‌شود و در سال‌های اخیر ۲۱ سالن سینما و تئاتر در این استان تجهیز شده است و امکانات به روز دارند.

فاضل عبادی درباره وضعیت بودجه‌ی این دوره از جشنواره نیز توضیح داد: ما به لحاظ اجرایی، مشکلی در استان نداریم. در حال حاضر ۶۵۰ میلیون تومان را مشخص کرده‌ایم اما هرچه نیاز باشد، مسئولان حمایت می‌کنند و بودجه ۴۱۰ میلیون تومانی متعلق به مرکز هنرهای نمایشی در تهران است.

* جشنواره اى با رنگ پرتقالى…

پس از صحبت هاى فاضل عبادى؛ دبىر جشنواره بار دىگر به سخنرانى پرداخت و از رنگ نارنجی به عنوان رنگ سازمانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یاد کرد و اساس انتخاب این رنگ را برای این جشنواره تئاتری، نظرات کارشناسان و روانشناسان گروه سنی کودک و نوجوان ذکر کرد.

وی در ادامه این نشست در مورد همکارى سازنان صدا و سىما عنوان کرد: دوربین‌های صدا و سیما در تونل، فاضلاب، مترو، داروخانه، آسایشگاه، صنایع و حوزه‌های دیگر هستند اما در هنر کجا هستند؟ پاسخی که داده می‌شود این است که ما هستیم ولی پاسخ من این است که هستند نه به اندازه حضور در کارخانجات. اما امىدوارم رسانه ملی به طور جدی در راستای اطلاع رسانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور داشته باشد.

وى در ادامه در خصوص بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره بیست و یکم تئاتر همدان توضىح داد: کارگاه‌ها در جشنواره‌های تئاتری به عنوان یک اتیکت برگزار می‌شوند. در بدو ورودم به دلیل اینکه آدم تشخیص هستم نه آدم فرموده، برنامه‌ام این بود که تعداد کارگاه‌های آموزشی جشنواره را کمک کنم. در این راستا ۲ کارگاه آموزشی توسط عطا‌ءالله کوپال و جان لوک پنزو برگزار می‌شوند که در پایان این کارگاه‌ها مجوز رسمی وزارت ارشاد به شرکت کنندگان بنا به نظر مدرس کارگاه داده می‌شود. آقای کوپال کارگاه خود را با حضور هنرمندان شرکت کننده در جشنواره برگزار می‌کند و آقای پنزو نیز با حضور علاقه‌مندان رده سنی کودک و نوجوان کارگاه خود را برگزار خواهد کرد. این ۲ کارگاه هر کدام طی ۴ روز برگزار می‌شوند.

اقتباسى از آلمان ها و جاىگاهى براى مادران نوزاددار!

دهکردى با اشاره به در نظر گرفتن جایگاهی برای مادران و نوزادان آن‌ها در سالن‌های تئاتر کشور آلمان، گفت: به پیشنهاد خانم فریندخت زاهدی که مدیر بخش پژوهش جشنواره هستند، ما هم تلاش کردیم این طرح را در جشنواره به اجرا بگذاریم. همچنین از کارهایی دعوت به حضور در جشنواره کردیم که چنین رویکردی را داشته باشند. ۲ گروه نمایشی که از کشور لهستان در جشنواره بیست و یکم حضور پیدا می‌کنند، مخاطبان آثارشان مادران و نوزادان یک ساله هستند. همچنىن برگزاری بخش پژوهش جشنواره با مدیریت فریندخت زاهدی همزمان با ۴ ساله شدن برنامه ریزی برای راه‌اندازی رشته تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه تهران است که البته باىد بگوىم راه‌اندازی این رشته از ابتدای سال ۹۴ در دانشگاه تهران خواهد بود.

وی درباره دیدار و گفتگوهایی که با وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم و همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشت، توضیح داد: جلسه برگزار شده با وزیر آموزش و پرورش جلسه خوبی بود و خوشبختانه نگاه وزیر هم برای برنامه ریزی فرهنگی، برنامه ریزی تدریجی است. در کمیسیون فرهنگی مجلس هم درباره آسیب‌ها و معضلات کلی تئاتر و همچنین بودجه اندک آن صحبت کردیم. درباره تأثیرگذاری فرهنگی تئاتر نیز بسیار صحبت شد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نگرانی از دور شدن نسل‌های امروز از ادبیات کهن و فضاهای معنوی، بررسی جایگاه تئاتر کودک و نوجوان و تأثیرگذاری آن و بررسی اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری فعالیت‎های فرهنگی و هنری به بخش متخصص خصوصی را از دیگر مباحث مطرح شده در کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد.

دهکردی در انتهاى سخنان خود گفت: پیگیری‌هایی را با نهاد ریاست جمهوری داشتم که حدود ۲ هفته پیش جلسه‌ای را درباره تئاتر، تئاتر کودک و نوجوان و جشنواره بیست و یکم تئاتر کودک و نوجوان برگزار کردیم. امیدوارم بتوانم شرح این رویداد هنری را در بیت رهبر معظم انقلاب هم ارائه دهم و امیدوارم وزارت ارشاد نیز به زودی در جریان تئاتر کودک و نوجوان قرار بگیرد و بتوانم با وزیر ارشاد ملاقاتی داشته باشم و مسائلی را که در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد در جلسه با وزیر ارشاد هم مطرح کنم.

 

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار