رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • چهارشنبه 24 آذر 1395 - 15:49
  • کد خبر : 1918
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایشنامه ی  برابر آلفا

نمایشنامه ی  برابر آلفا به نویسندگی، کارگردانی و بازی میلاد کرباسی از پنج شنبه بیست و پنجم آذر ماه سال ۱۳۹۵ در تماشاخانه ی استاد مشایخی در ساعت هفده به روی صحنه می رود . امیر کرباسی صحبت های خود را در آغاز گفتگویش درباره ی ایده ی ابتدایی کار اینگونه آغاز کرد: ایده ی […]

نمایشنامه ی  برابر آلفا به نویسندگی، کارگردانی و بازی میلاد کرباسی از پنج شنبه بیست و پنجم آذر ماه سال ۱۳۹۵ در تماشاخانه ی استاد مشایخی در ساعت هفده به روی صحنه می رود .
امیر کرباسی صحبت های خود را در آغاز گفتگویش درباره ی ایده ی ابتدایی کار اینگونه آغاز کرد: ایده ی اولیه ی کار به بهمن یا دی ماه سال گذشته یعنی سال ۹۴ برمی گردد که من از تمرین کارم برمی گشتم و در مترو نشسته بودم و داشتم با دست های خود بازی می کردم که حتی قرار بود همین دست ها در پوستر کار هم باشد که بعدها به نتیجه نرسیدیم و کل کار به همین دست ها برمی گردد و کمک کرد به همین ایده هایی که از قبل در ذهنم داشتم تا بتوانم یکی از آنها را به بار بنشانم .
وی افزود: اما کلیت فلسفی نمایش که به جهانبینی و اندیشه ی خودم بازمی گردد و چیزی که همیشه درگیرش بودم چیزی به اسم عقده است! عقده های بشریت! بشر هر زمان که نتوانست آرزوهای خود را تبدیل به واقعیت کند آنها تبدیل به عقده می شوند و در طول تاریخ، ما فقط داریم عقده گشایی بشریت را مشاهده می کنیم. چیزی در بطن این نمایشنامه که از همینجا شکل گرفت و این مسئله چیزیست که همیشه من را آزار می داد وخود من حتی دارای یک عقده هستم این عقده در نمایش تبدیل به یک نطفه ای شده که حالا جاندار شده و شبیه آینه ای در مقابل بشر قرار گرفته همراه با کمی زهر خند چرا که فضای کار یک فضای کمدی است تا حدودی و این شخصیت در قلب کمدی  شکل می گیرد و این قالبی بود که بعد از ماه ها باز نویسی متن و ممارست به این نتیجه رسیدم که نمایش را در قالب کمدی تلخ بنویسم .
کرباسی همچنین بیان کرد: نمایشنامه ی من گروتسک نیست. شاید شمایلی از زهر خند را داشته باشیم ولی شاید ساختار این نمایش به نوعی شوخی با اگزیستانسیالیسم هم باشد چراکه درگیری ذهنی خود من است و من در این متن به اسطوره کشی می پردازم. کرباسی اشاره ای نیز به این ضرب المثل قدیمی نیز داشت که (قاعده را بر روی وجود می گذارد و نه روی ماهیت) اگر تو یک پا نداشته باشی و نتوانی قهرمان دوی المپیک شوی مقصر خوود تو هستی ! و این دقیقاً جریان همین نمایشنامه است …

انسانی که یک دانشمند است و یک نظریه را دارد و می خواهد نظریه ی خود را به گوش تمام مردم دنیا برساند و هیچ کس به حرف او گوش نمی دهد و در ادامه این کارکتر در مسیری پر پیچ و خم قرار می گیرد. تمام اسطوره ها گویا در مسابقه دارند با کارکتر نمایش مسابقه می دهند اما کارکتر تقلب می کند و اسطوره  را خودش با دست های خود از بین می برد بدین شکل که شکوهی که هر اسطوره دارد را از بین می برد و آنها را تحقیر می کند تا خود را بالا بکشد چراکه کماکان دارد عقده خود را برای پیشبرد درام اثبات می کند و این از اتفاقات مهمی است که در طول درام می افتد . کرباسی در پاسخ به اینکه عقده چه ربطی می تواند به بازی با دست ها داشته باشد ، افزود : این مسئله یک معماست که مخاطب بعد از دیدن کار متوجه ارتباط بین این دو می شود ، به همین دلیل دست ها را بر پوستر چاپ نکردیم ، تفکرات من با همین دست ها شکل گرفتند . کرباسی در انتهای صحبت های خود افزود : خصیصه ی اساسی که این کارکتر را از یک کارکتر معمولی جدا می سازد ایمان به کاری است که دارد انجام می دهد! و تا آخرین لحظه دست از آن برنمی دارد و این ایمان به اعتقاد قلبی اش از هر چیزی برایش پر اهمیت تر است ! حتی ممکن است بلاهای زیادی بر سرش بیاید اما باز هم کارکتر درگیر هدف خودش است . مسئله اینجاست که ما در برابر اهداف خود سست شده ایم …خیلی از کارها را می خواهیم انجام دهیم و نمی توانیم اما کارکتر نمایش ما با تمام اتفاقاتی که برایش می افتد باز هم بر هدف خود پافشاری می کند…حتی اگر راهی که می رود درست نباشد …او تنها هدف خود را می بیند و ادامه می دهد !
دیگر عوامل این نمایش :
مدیر تولید : محمد وفایی
دستیار کارگردان و برنامه ریز : الهه افخمی
مدیر اجرا : کامران طاهری
طراح لباس : زری کریمی
طراح صحنه و صدا : احسان مراد خواهی
طراح نور : آرزو خسروی
طراح پوستر و بروشور : محمد وفایی
ساخت تیزر : نیما محمودی – امیر علی سی سی پور
مدیر صحنه : امین جلیلوند
عکاس : سارا زالی
این نمایش تا دوازدهم دی ماه به روی صحنه می رود .

img_20161214_012442
سینما خانه / مژگان آقاداوودیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار