رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

علی رفیعی، امیرحسین قدسی و حسن روح‌پروری با دریافت «مدال خورشیدی» به عنوان برترین‌های طراحی صحنه در سال ۹۵ معرفی شدند. «مدال خورشیدی» که به برترین‌های طراحی صحنه‌ی سینما، تئاتر و سریال اهدا می‌شود، در مراسمی که روز چهارشنبه (یکم دی‌ماه) در دانشگاه تهران برگزار شد، به برترین‌های این حوزه اعطا شد. در این مراسم […]

علی رفیعی، امیرحسین قدسی و حسن روح‌پروری با دریافت «مدال خورشیدی» به عنوان برترین‌های طراحی صحنه در سال ۹۵ معرفی شدند.

«مدال خورشیدی» که به برترین‌های طراحی صحنه‌ی سینما، تئاتر و سریال اهدا می‌شود، در مراسمی که روز چهارشنبه (یکم دی‌ماه) در دانشگاه تهران برگزار شد، به برترین‌های این حوزه اعطا شد.

در این مراسم امیر اثباتی، دبیر دومین مراسم «مدال خورشیدی» با تسلیت درگذشت جعفر والی (بازیگر) و نیما طباطبایی( فیلمساز) گفت: معتقدم از طراحی لباس نباید غافل بود چون به اندازه‌ی طراحی صحنه اهمیت دارد و امیدوارم سال آینده این جایزه در هر سه عرصه‌ی سینما، تئاتر و سریال درنظر گرفته شود.

اثباتی افزود: به نظر می‌رسد برگزاری بزرگداشت و یادبود برای استادان طراحی صحنه نیز از کارهای لازم است تا جوانان با تاریخ این حرفه و هنر آشنا شوند.

اثباتی در پایان گفت: انگیزه من از حضور در این دوره کمک به فراهم شدن زیرساخت‌های این حرفه به خصوص تربیت نیروی انسانی و آموزش صحیح بوده است. با کمال تاسف شرایط فاجعه‌باری در حوزه پژوهش طراحی صحنه نیز وجود دارد و دریغ از یک منبع معتبر درباره تاریخچه این هنر حتی در سال‌های اخیر.

نگار اسکندرفر مدیر موسسه فرهنگی هنری کارنامه که از بانیان این مراسم بوده است، نیز در سخنانی با یادی از عباس کیارستمی که در زمان حیاتش در این موسسه تدریس می‌کرد، گفت: امسال جای ناصر تقوایی نیز در این موسسه خالی است و امیدوارم دوباره برگردد و کلاس‌هایش را برگزار کند.

اسکندرفر درباره برپایی جایزه طراحی صحنه نیز گفت: انگیزه ما برای این برنامه این بود که صحنه که بخشی از نمایش است در تئاتر بسیار مهجور افتاده و با وجود سالن‌های کوچک و اجراهای متعدد در یک سالن مشخص نیست تکلیف طراحی صحنه چه می‌شود. باید مسئولان به این مساله توجه کنند چون زنجیره سالن‌های زیر پله‌ای روز به روز بلندتر می‌شود و برای افراد عاشق تئاتر هم چاره دیگری نیست.

خسرو خورشیدی طراح صحنه پیشکسوت نیز در سخنانی با بیان اینکه دانشجو بابت نبود شرایط مناسب برای تحصیل و رشد در این حوزه مقصر نیست، اظهار کرد: معتقدم باید از مقاطع ابتدایی دانشجویان را برای رشته‌های هنری آماده کنیم. دانشجویی که از ابتدا از رشته هنری آمده باشد با عشق بیشتری فعالیت می‌کند. این محفل و این حرکت باید به شهرستان‌ها هم گسترش پیدا کند و آن‌ها هم بدانند ما کسانی را که در تئاتر شهرستان‌ها زحمت می‌کشند فراموش نکرده‌ایم.

در ادامه برگزیدگان بخشهای مختلف این مراسم به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش بهترین طراحی صحنه سینما امیرحسین قدسی برای فیلم «اژدها وارد می‌شود» برنده‌ی این نشان شد.

%d8%a7%da%98%d8%af%d9%87%d8%a7-%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%af-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%b4%d9%88%d8%af

در بخش برترین طراحی صحنه‌ی تئاتر نیز علی رفیعی برای نمایش «خاطرات‌ و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقی‌خان فراهانی» برنده‌ی «مدال خورشیدی» شد.

%d8%ae%d8%a7%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%aa%e2%80%8c-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%a8%d9%88%d8%b3%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d9%87%e2%80%8c%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%b2

در بخش برترین طراحی صحنه‌ی سریال حسن‌روح ‌پروری برای سریال «شهرزاد» برنده‌ی جایزه‌ شد.

%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d8%af2

در بخش بهترین استاد یا پژوهشگر طراحی صحنه نیز این نشان به پیام فروتن اهدا شد.

این جایزه‌ که به نام خسرو خورشیدی (پیشکسوت طراحی صحنه) نامگذاری شده است، به همت مؤسسه‌ی فرهنگی-هنری «کارنامه» و دانشگاه تهران برپا شده است و برگزیدگان آن نیز با نظرسنجی از ۸۰ چهره‌ی فعال در عرصه‌ی طراحی صحنه، هنرمندان، استادان دانشگاه و نظرسنجی عمومی از مخاطبان، شناخته شدند.

در این مراسم که در سالن شهید آوینی دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران برگزار شد، چهره‌هایی نظیر احمد مسجد جامعی، محمد رحمانیان، اصغر همت، محسن شاه ابراهیمی، امیر پوریا، مسعود محرابی، ناصر آقایی و عباس یاری در کنار داشجویان، هنرمندان و استادان این رشته حضور داشتند.

 منبع : ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار