رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April
جواد کاظم نسب الباجی و علی ساری: از ادامه ضبط این فیلم جلوگیری کنید

اعتراض نمایندگان مجلس به ساخت فیلم سینمایی ماهور

اعتراض دو تن از نمایندگان مجلس به محتوای توهین آمیز فیلم ماهور! جواد کاظم نسب الباجی و علی ساری نمایندگان اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در تذکری رسمی به وزیر ارشاد به خاطر توهین فیلم نسبت به مردمان عرب خوزستان موضع گیری کرده اند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به […]

اعتراض دو تن از نمایندگان مجلس به محتوای توهین آمیز فیلم ماهور! جواد کاظم نسب الباجی و علی ساری نمایندگان اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در تذکری رسمی به وزیر ارشاد به خاطر توهین فیلم نسبت به مردمان عرب خوزستان موضع گیری کرده اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به عنوان عروس هور انتخاب می شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور؛ قاچاقچی ایرانی عروس هور به نام ماهور را می دزد.

آیا «ماهور» درباره دختردزدی است؟؟؟ نه! «ماهور» روایت سینمایی رسمی در خوزستان است که برای بارور کردن هور، دختری به دل هور سپرده می‌شود که به ناگاه جنگ می‌شود و در این بین یک قاچاقچی دل به آب می‌زند تا دختر را نجات دهد. شاید یک دلیل نمایندگان مجلس در مخالفت با مضمون فیلم ربط دادن یک رسم عشیره‌ای به دفاع مقدس و البته دریافت حمایت ویژه از فارابی به‌نام فیلم دفاع مقدسی است!!!

ساعد سهیلی، یوسف مرادیان، بهاره کیان افشار، مونا فرجاد و میترا حجار، کامران تفتی، داریوش ارجمند، احمد کاوری ، محسن افشانی، علی اوسیوند و مالک سراج از جمله بازیگرانی هستند که در«ماهور» به ایفای نقش می پردازند

البته ایده «ماهور» تازه نیست و نزدیک به یک دهه قبل جلیل سامان که این سالها به واسطه سریالهای «ارمغان تاریکی» و «پروانه» شناخته شده فیلمی به نام «وقت بودن» را نوشت و کارگردانی کرد که درباره رسمی مشابه در بلوچستان است؛ رسمی که در آن برای بارور کردن و حاصلخیز کردن یک منطقه، دختری را به عقد درخت درمی‌آورند؛ سامان بعدتر رمان «وقت بودن» را هم منتشر کرد اما فیلمش به دلیل مالکیت صداوسیما نتوانست چنان که باید دیده شود.

%d9%85%d8%a7%d9%87%d9%88%d8%b1-2

در این تذکر خطاب به صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

اخیرا مجموعه ای در پوشش پرداختن به فرهنگ دفاع مقدس اقدام به تهیه فیلمی تحت عنوان”حلقه در خاک” (ماهور) نموده که متاسفانه در اکثر پلان های ضبط شده متضمن اهانت و جسارت به هویت، فرهنگ و پیشینه تاریخی مردم ولایت مدار عرب خوزستان بویژه مرز نشینان می باشد.

بی شک اثری که با انگیزه گسترش ارزش های دفاع مقدس تدوین می شود نباید همراه با ضد ارزش های فرهنگی و متضمن جسارت به هویت مردمانی باشد که خود در صف نخست مبارزه و جهاد در برابر دشمن خارجی و میزبان رزمندگان اسلام در ۸ سال جنگ تحمیلی بودند. کسانی که تمام دارایی ها ، خانه و فرزندان خود را تقدیم انقلاب و اسلام کردند تا هویت شان مصون و پایدار بماند.

امروز نباید عده ای به خود اجازه دهند که تحت عناوین مقدس بخواهند پا روی هویت و فرهنگ مردم شهید داده خطه خوزستان بویژه مرزنشینان غیور و سلحشور آن بگذارند.

بهره جستن از مشاورت و همراهی هنرمندان محلی و صاحب نظران حوزه فرهنگی خوزستان لازمه به سرانجام رسیدن چنین آثار آن هم در مقوله دفاع مقدس می باشد.

در پایان از جنابعالی و معاونت سینمایی انتظار می رود ضمن توجه به حساسیت های اجتماعی استان و ضرورت پاسداشت هویت مردم ولایت مدار عرب خوزستان از ادامه ضبط و تدوین فیلم سینمایی فوق الاشاره با سبک و سیاق فعلی جلوگیری و مراتب پیگیری را به اطلاع نمایندگان مردم برسانید.

منبع : سینماروزان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار