رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May

دی ۱۳۹۵ ۱۸ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

از سوی روزنامه «پابلیک»

«ایوانف» در بین برترین اجراهای تئاتر کشور پرتغال

نمایش «ایوانف» به کارگردانی امیررضا کوهستانی به عنوان یکی از ۱۰ اجرای برتر سال ٢٠١۶ کشور پرتغال انتخاب شد. نمایش «ایوانف» به کارگردانی امیررضا کوهستانی کاری از گروه تئاتر «مهر»  که اسفندماه سال گذشته (مارچ ٢٠١۶) در شهرهای پورتو (Teatro Municipal Campo Alegre) و لیسبون (Teatro National D.Maria ll) کشور پرتغال به صحنه رفت، به […]


همزمان با سالروز درگذشت اکبر رادی

انتشار آثار اکبر رادی

بنیاد اکر رادی اعلام کرد که به جز تلخیص نمایشنامه‌ی «منجی در صبح نمناک»، دیگر آثار اکبر رادی براساس نسخه‌ی ویرایش شده‌ی این نویسنده منتشر خواهد شد. بهزاد صدیقی ـ سخنگوی این بنیاد ـ همزمان با سالروز درگذشت اکبر رادی در پنجم دی‌ماه، گفت:‌ جلد دوم مجموعه مقالات رادی‌شناسی و نمایشنامه‌ی «منجی در صبح نمناک» […]


برگزاری اولین جشنواره ی نمایش های بی کلام

سخن نگوییم …عمل کنیم!

در حاشیه برگزاری اولین جشنواره ی نمایش های بی کلام در دانشکده ی هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی حامد شفیع خواه مدرس دانشگاه و از داوران جشنواره گفتگویی با سینماخانه داشتند. حامد شفیع خواه در گفتگو با سینماخانه عنوان کرد: ایده ی این جشنواره از سه سال پیش شکل گرفت و […]


به بهانه جشنواره ی نمایش های بی کلام

به بهانه اولین جشنواره ی بین المللی نمایش های بی کلام تهران نگاهی داشتیم به نمایش توالت، به نویسندگی جواد حاجیلو و کارگردانی محمد حق شناس که در دانشکده ی هنر و معماری (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز) به اجرا در آمد. نمایشی با یک پرسوناژ و با بازی امیر باباشهابی یکی از بازیگران نسل جوان، توانست […]


تبلیغات ماهواره‌ای مشکل، “مشکل گیتی”

در حالی که اکران «مشکل گیتی» به دلیل پخش تیزر آن از ماهواره متوقف شده است، پخش‌کننده اثر تاکید دارد که هیچ تیزری به ماهواره نداده‌اند. حبیب اسماعیلی مدیرعامل شرکت رسانه فیلمسازان که پخش فیلم سینمایی «مشکل گیتی» به کارگردانی بهرام کاظمی را برعهده دارد درباره توقف اکران این فیلم گفت: کارگردان این فیلم قرار […]


دستگیری سارق دو فیلم سینمایی

عامل قاچاق و توزیع فیلم‌های سینمایی “ابد و یک روز” و “فروشنده” پس از وصول گزارشات، دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شد. طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی، متهم که سابقه کیفری دارد،  فیلم‌های “ابد و یک روز” و “فروشنده ” را برای عرضه در فروشگاه‌های اصفهان تکثیر کرده است. در پی این […]


الناز شاکردوست و نوید محمدزاده در «خفه‌گی» جیرانی

فیلمبرداری فیلم سینمایی «خفه‌گی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فریدون جیرانی در نیمه راه قرار دارد. فیلمنامه این فیلم را جیرانی خود به نگارش درآورده است که مضمونی اجتماعی دارد و الناز شاکردوست و نوید محمدزاده ایفاگر نقش‌های اصلی این فیلم هستند و در کنار این دو، پولاد کیمیایی، ماهایا پطروسیان و پردیس احمدیه نیز حضور […]


نظرِ موافقان و مخالفان سانسور

اتفاقی جدید در سینمای چین قوانین ساخت فیلم سخت‌تر می‌شود

قانونگذاران صنعت سینمای چین با وضع قانون جدید سانسور فیلم در چین از شرایط سخت‌تری برای ساخت و اکران فیلم در این کشور خبر دادند. به نقل از بی بی سی، قانونگذاران صنعت سینمای چین با وضع قانون جدید سانسور فیلم در چین از شرایط سخت‌تری برای اکران فیلم در این کشور خبر دادند و طبق […]


ستار اورکی سازنده موسیقی «ویلایی‌ها» شد

ساخت موسیقی فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» اولین ساخته بلند سینمایی منیر قیدی برای حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر آغاز شد. به گزارش ایسنا، فیلمبرداری «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیرقیدی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان که فیلمی در ژانر دفاع مقدس است، بهار امسال در شرایط سخت آب و هوایی در اندیمشک انجام شد. ساخت موسیقی این فیلم به تازگی […]


آماده‌سازی نسخه نهایی «اسرافیل» برای حضور در جشنواره فیلم فجر

فیلمبرداری «اسرافیل» تازه‌ترین فیلم آیدا پناهنده به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر در شمال کشور به پایان رسید. طبق اعلام روابط عمومی فیلم، با پایان فیلمبرداری «اسرافیل» و تدوین هم زمان آن توسط هایده صفی‌یاری نسخه نهایی آن تا چند روز آینده تحویل دفتر جشنواره می‌شود. این فیلم سینمایی اول آبان ماه در شمال کشور فیلمبرداری خود را […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...