رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • دوشنبه 4 بهمن 1395 - 19:04
  • کد خبر : 3448
  • تئاتر
  • چاپ خبر : اجرای نمایش “زیرزمین” در تماشاخانه همای سعادت / در سومین روز از جشنواره تئاتر فجر

آدم هایی که در زیر زمینِ ساختمان، فقر دارند زیر آوار بی توجهی نگاه دیگران جان‌می دهند.   نمایش زیرزمین به نویسندگی آرش عباسی و کارگردانی “حسن اسدی” هنرمند عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون در بخش بعلاوه فجر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در “تماشاخانه همای سعادت” به روی صحنه رفت. حسن اسدی در […]

آدم هایی که در زیر زمینِ ساختمان، فقر دارند زیر آوار بی توجهی نگاه دیگران جان‌می دهند.

 

نمایش زیرزمین به نویسندگی آرش عباسی و کارگردانی “حسن اسدی” هنرمند عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون در بخش بعلاوه فجر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در “تماشاخانه همای سعادت” به روی صحنه رفت.

حسن اسدی در این خصوص به سینماخانه گفت: من با وسواس زیادی این متن را انتخاب کردم که به نظر من متن بسیار خوبی هست، ازاین جهت که ارتباط خیلی خوبی با مسائل جاری و دغدغه های روز ما دارد. نمایش در مورد برادر و خواهری است که پدر مادرشان را از  دست داده اند و در خانه ای زندگی می کنند که صاحبش به خارج از کشور رفته و با توجه به نیاز مالی، شخصیت خواهر نمایش مجبور به کارهای خلاف می شود. یکی از معضلات همیشگی جامعه ما فقر بوده و به دنبال آن سست شدن ایمان و روی آوری به فساد، که به نوعی این اتفاق جامعه را از درون نابود می کند. متن این نمایش به خوبی به این موضوع می پردازد و با فضایی نه چندان مدرن سعی کردم، داستان را به خوبی روایت و ارتباط ساده و خوبی با تماشاچی برقرار شود. بعضی از گروه های نمایشی، فرم های مدرنی را در نمایش هایشان استفاده می کنند که خیلی خوب و قابل تحسین است. اما گاهی جوانان به ضرب زور می خواهند یک کار مدرن را به نمایش درآورند و به جای اینکه فرم در خدمت محتوا باشد؛ همه چیز در خدمت فرم است. کاری که بوی روشن فکری و تجدد می دهد ولی فاقد محتوا است و تماشاچی را از تئاتر زده می کند. ما اگر شیوه نوین را بلدیم و از اجزا و عناصر می توانیم خوب استفاده کنیم  باید دست به اجرا بزنیم، خواهشم این است که دوستانی که علاقه دارند تئاتر کار کنند از این آفت دوری کنند و بر اساس پتانسیل متن برایش طراحی مناسب کنند.

علی خوانساری بازیگر نقش اصلی نمایش نیز عنوان کرد: برای نزدیک شدن‌ به نقش بیمار معلول ذهنی به مدت یک هفته در یک ‌مرکز نگهداری از معلولین ذهنی زندگی کردم و این اتفاق خیلی به من کمک کرد که بتوانم با مشاهدات خودم به نقش نزدیکتر شوم. به عقیده من یکی از پیام های نمایش این است که به راستی نمی شود انسان ها را قضاوت کرد، خواهر این مرد به خاطر مواجهه با مشکلات و بیماری های برادرش مجبور شده که دست به کاری بزند که زیر نگاه پرسشگر و شماتت بار دیگران نابود شود و همان آدم ها نمی دانند در پشت پرده زندگی این آدم چه اتفاقی در جریان است. همان طور که چارلی چاپلین گفته است؛ که اگر کسی را می خواهی قضاوت کنی فقط چند قدم با کفش های او راه برو.

سینماخانه/ صدف فرهنگ

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار