رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی با انتشار یادداشتی، به اعتراض روز گذشتۀ پرویز پرستویی به فیلم «قاتل اهلی» پاسخ داده است. روزنامه «شرق» نوشته است: ارکستر «قاتل اهلى» هماهنگ نیست. اگرچه قرار بود عوامل آخرین فیلم مسعود کیمیایی هماهنگ باشند تا به تعبیر کارگردان این فیلم، آهنگ و قطعه سینماى ملى ما را بنوازند، اما صدایی که از […]

مسعود کیمیایی با انتشار یادداشتی، به اعتراض روز گذشتۀ پرویز پرستویی به فیلم «قاتل اهلی» پاسخ داده است.

روزنامه «شرق» نوشته است: ارکستر «قاتل اهلى» هماهنگ نیست. اگرچه قرار بود عوامل آخرین فیلم مسعود کیمیایی هماهنگ باشند تا به تعبیر کارگردان این فیلم، آهنگ و قطعه سینماى ملى ما را بنوازند، اما صدایی که از این ارکستر بیرون می‌آید هارمونیک نیست. حاشیه‌های «قاتل اهلی» که با ماجرای درگیری مسعود کیمیایی و منصور لشکری‌قوچانی، تهیه‌کننده این فیلم، آغاز شد، در ظاهر با پخش نسخه کارگردان در جشنواره و استفاده از نسخه تهیه‌کننده برای اکران عمومی پایان یافته بود، اما با نگارش یادداشت پرویز پرستویی، بازیگر این فیلم، معادلات تغییر کرد.

بازیگر نقش جلال سروش در «قاتل اهلی» در یادداشتش که دیروز در «شرق» منتشر شد، به‌صراحت از نسخه کیمیایی اعلام برائت کرده و آن را مخالف فیلم‌نامه‌ای دانست که بنا بوده در آن ایفای نقش کند. مسعود کیمیایی در واکنش به مطلب پرستویی، یادداشتی نگاشته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

«هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم در نوشته‌ای جواب شما را بدهم. دو تفکر دور از هم و دو تجربه‌ جدا، کار را آسان‌تر می‌کردید، تماس می‌گرفتید و موضوع را می‌پرسیدید، اینها موضوعات سودآوری نیستند. برای شما مهم است که در فیلم‌های من دعوت شده‌اید، اما بازی نکردید. «نتوانسته‌اید خود را مجاب کنید» بعضی از فیلم‌هایی که خود را مجاب کرده‌ و بازی کرده‌اید را به یاد داریم. یک‌بار می‌آمدید میهمان من، خانه‌ من، مثل همان دفعاتی که می‌آمدید، از فیلم می‌پرسیدید، نگرانی خودتان را نگران می‌گفتید.

چرا به حر‌ف‌های سرمایه گوش کردید، به حرف‌های هنر گوش نکردید، حتی سراغی نمی‌گرفتید، شما حتی نمی‌دانید و خبر ندارید من در نامه‌ای به خانه سینما و دانستگانی که می‌خواهند این فیلم را به سرانجام برسانند نوشتم و تقدیم کردم. من کی به دونسخه‌ای‌بودن فیلم قاتل اهلی رضایت دادم؟ آقای پرستویی، مگر می‌شود دو نسخه از فیلمی ساخته من وجود داشته باشد. مگر گوزن‌ها و چندتایی دیگر که باید عوض می‌شد و من چاره‌ای نداشتم. مگر تهیه‌کننده نسخه‌ای دارد؟ تهیه‌کننده، نه نویسنده و نه کارگردان است، صاحب پول است. شما در کجا و کدام سمت ایستاده‌اید؟ شما به قول خودتان آن نسخه من را کی دیده‌اید؟ کنار آقای تهیه‌کننده؟ آقای پرستویی، کارگردان و نویسنده‌اش تا آخرین لحظه نگران اثر خود است، می‌تواند در زیبایی، تأثیر مفهومی و اجرائی فخار فکر و اجرا کند، مگر تألیف دو نسخه دارد؟ کدام تألیفی دوتا بوده، نسخه‌ ناشر، نسخه نویسنده! مونتاژ فیلم قاتل اهلی را تهیه‌کننده به بهرام دهقانی سپرد و سرانجام تمام شد. دیدم، قسمت‌هایی زیبا و حرفه‌ای و خلاق است. فقط همان دو، سه فصل به قول شما که در فیلم‌نوشت بوده فیلم‌برداری شد و واجب بود. این واجب‌ها فقط در سینه و خلاقیت مؤلف واجب می‌شود نه عاملان دیگر. شما چرا در فیلم متروپل بازی‌نکردن را که هیچ‌گاه نه من به شما فیلم‌نوشتی دادم و نه گفت‌وگویی کردیم مدال می‌کنید.

گفتند شما بیلیارد را نمی‌دانید. من گفتم مهم نیست، با استعدادی که دارند به‌سرعت یاد می‌گیرند و شاید هم خیلی خوب بازی را بلدند. گویا رابطی که هم‌اکنون یکی از دوستان شماست با شما گفت‌وگویی داشته است که هیچ‌گاه به من منتقل نشد. ایشان هم برای من احترام دارند و من دوستشان دارم. شما در قاب کارگردان و گفت‌وگوی نوشته‌شده نویسنده بازی می‌کنید، جواب‌دادن کار شما نیست. شما بازی نوشته‌شده را بازی کردید و بسیار خوب هم بازی کردید. آقای پرستویی، بسیار باید مواظب بود آدم‌هایی که تبلیغات را بلدند و از این راه‌ها پولدار شده‌اند و از این دست بسیارند به حساسیت‌های هنرمندان و دانستگان از قاب دوستی وارد می‌شوند و بیشتر خودشان را تبلیغ می‌کنند. شما وارد این یارگیری‌ها نشوید، شما را خیلی پاک‌تر و هنرمندتر می‌دانم که بدون سؤال از این دوست به سمت سرمایه‌گذاری بروید که تابه‌حال هیچ تألیفی در هیچ زمینه‌ای از هنرها نداشته‌اند. شما را مردم دوست دارند، مواظب این دوست‌داشته‌ها باشید، شما بازیگر دانسته‌ای هستید. در فیلم قاتل اهلی بسیار دانسته بازی کردید. شما هم می‌دانید بسیار بازیگر لطف بر آن دارند در کارنامه خودشان در فیلمی از من باشند که به‌طورقطع بهترین در فیلم من خواهند شد. می‌گویید مسائل شخصی، کجای زندگی هنرمند و نویسنده‌ای که مستعد است و ۵٠ سال آن را تثبیت کرده و داننده‌ها می‌‌دانند مسائل شخصی وارد اثر و تألیف نمی‌شود.

پرویزخان، پرویز عزیز، دوست به خانه آمده‌ام… هوچی‌گری به‌آرامی روح ساده ما را فتح می‌کند. در طول فیلم، بسیار درباره آهنگ و اعتراض، اختیار واژه در مفهوم و بسیاری دیگر حرف داشته‌ایم و به قول خودتان بسیار آموختید. اینجا سمت شماست. این مونتاژ تماما کار آقای بهرام دهقانی است و مورد تأیید من، فیلم‌نوشت مال ماست، مال نویسنده است. همانی هست که بود. دریغ که دوستی، هنرمندی… بازیگری خوب را از من برنجانند. در همین دوستی می‌گویم کاش یک‌بار در خانه‌ای که سر سفره آن نشستی… می‌نشستی و به من گوش می‌دادی. این را توضیح می‌دهم. در نمایش برای هیأت بازبین جشنواره فجر، فیلم قاتل اهلی با تمام آرا تأیید شد. شما می‌گویید ای‌کاش این فیلمی را که هنوز ندیده‌اید که من و فیلم‌بردار، آهنگ‌ساز و صداگذار هنوز کامل ندیده‌ایم… انتخاب نمی‌شد و فیلم دیگری که به‌طورقطع شما ندیده‌اید و نادیده گرفته شده قبول می‌شد. آقای پرستویی، شما دستمزد فیلم قاتل اهلی را به گفته تهیه‌کننده آن ٢٧٠ میلیون تومان گرفته‌اید… که تمام آن نقد شده است. اما ایشان هنوز طبق قرارداد نیمی بیشتر از قرارداد مرا نداده‌اند. رفاقت کنید… بقیه پول من و دیگر عوامل را بگیرید و سالی یک فیلم از آن فیلم‌های دفاعی خود بازی کنید. فیلم قاتل اهلی یک نسخه دارد… یک تألیف دارد.»

منبع : روزنامه شرق

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار