رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

بازیگران زیادی در طول عمر سینما، آمدند؛ ستاره شدند؛ و بعد، رفتند. مردم در سال‌های قبل از انقلاب به شوق دیدن ستاره‌های مورد علاقه‌شان پا به سالن‌ها می‌گذاشتند و کم تر کسی به کارگردان یا باقی المان‌ها دقت می‌کرد. با ظهور ساموئل خاچیکیان، _ فیلمسازی که وحشت و استرس را به سینمای دل‌خوش‌کرده به رقص […]

بازیگران زیادی در طول عمر سینما، آمدند؛ ستاره شدند؛ و بعد، رفتند. مردم در سال‌های قبل از انقلاب به شوق دیدن ستاره‌های مورد علاقه‌شان پا به سالن‌ها می‌گذاشتند و کم تر کسی به کارگردان یا باقی المان‌ها دقت می‌کرد. با ظهور ساموئل خاچیکیان، _ فیلمسازی که وحشت و استرس را به سینمای دل‌خوش‌کرده به رقص و آواز و صحنه‌های گرفته شده از سینمای هالیوود باز کرد _ این رویه تغییر کرد و دیگر، تنها ملاک برای مخاطب بازیگر و ستاره نبود. با این حال و بعد از گذر دهه‌ها همچنان ستاره‌هایی در سینمای ایران ظاهر می‌شوند؛ گاهی ماندگار و گاهی کم‌افول و زود گذر…

در این گزارش به پولسازترین بازیگران سینمای ایران پرداخته‌ایم و عملکردشان را در دهه نود خورشیدی بررسی کرده‌ایم:

هنرمندانی که صف گیشه را تضمین می‌کنند

رضا عطاران با فروش چهل‌ و نه میلیارد تومانی فیلم‌هایی که یکی از نقش‌های اصلی‌اش را برعهده داشته، همچنان پولسازترین بازیگر سینمای ما در دهه نود است. او در دوازده فیلم نقش اصلی را ایفا کرده، که در این میان سه تای‌شان را کارگردانی هم کرده است. هرچند فیلم‌های خودش جزو پرفروش‌های کارنامه‌اش نیست. اتفاقی که نشان می‌دهد عطاران در فیلم‌های شخصی‌اش دغدغه‌هایی دارد که شاید مخاطبی را که برای دیدن کمدی‌‌‎ای با بازی عطاران و به خاطر دیدن این بازیگر به سینما آمده را به وجد نمی‌آورد. پرفروش‌ترین فیلم با بازی عطاران، «من سالوادور نیستم» با فروشی نزدیک به ۱۵ میلیارد و کم‌فروش‌ترین‌شان، «کلاشینکف»، «دهلیز» و «بی‌خود و بی‌جهت» است که هر کدام فروشی نزدیک به ۱ میلیارد داشتند.

 

ساعد سهیلی ساعد سهیلی هم یکی از بازیگرانی است که تازه به جمع بازیگران پرفروش‌ سینما پیوسته است. او با انتخاب‌های درست خودش را میان چهره‌های پولسازها جا کرده است. «پنجاه کیلو آلبالو» با فروش پانزده میلیاردی و «گشت ارشاد» با فروش بیش از ۷ میلیارد میلیون تومانی، پرفروش‌ و کم‌فروش‌ترین‌های کارنامه ساعد سهیلی‌ای هستند که به نظر می‌رسد به یکی از ستاره‌های سینمای ایران بدل شده است. ساعد سهیلی دو فیلم «مالاریا» و «پل خواب» را هم در نوبت اکران دارد. باید دید که آیا حضور او باعث فروش فیلم‌ها می‌شود یا عوامل دیگری هم در این امر دخیل هستند.

 

حمید فرخ نژاد او جزو سه بازیگر پولساز در دهه نود است. با وجود اینکه فیلم‌های کم‌‎فروش بازی کرده اما با حضور در چند کمدی توانسته خودش را به یکی از پولسازترین‌ها بدل کند. «خوب بد جلف» با بازی او دوازده میلیارد تومان، پرفروش‌ترین فیلم فرخ‌نژاد و «دوباره با هم» با دویست‌وبیست میلیون تومان کم‌فروش‌ترین‌های کارنامه فرخ‌نژاد در این شش سال بوده‌اند. او امسال با دو فیلم «خوب بد جلف» و «گشت ارشاد» برای خودش عنوان بازیگری با دو فیلم پرفروش را ثبت کرده است.

پژمان جمشیدی حضوری جدی در دو فیلم پرفروش «پنجاه کیلو آلبالو» و «خوب بد جلف» داشته و با همین فیلم‌ها او را به یکی از پولسازترین‌ها در عرصه صنعت سینما بدل کرده است. بازیکن سال‌های دور تیم ملی و باشگاه پرسپولیس در حال حاضر یکی از محبوب‌های سینما و تلویزیون و حتی تئاتر است. بیست‌وهفت میلیارد تومان مجموعه فروش دو فیلمی است که جمشیدی در آن بازی کرده است.

شهاب حسینی در این ۶ سال گذشته، نقش اصلی ۱۰ فیلم را به عهده داشته که بیست‌وهفت میلیارد و پانصد میلیون تومان فروخته‌اند. شهاب حسینی یکی از بازیگرانی است که در فیلم‌های بسیاری از کارگردان‌های فیلم‌اولی بازی کرده و به شناخته شدن این فیلمسازهای جوان کمک زیادی کرده است. «برادرم خسرو» که در روزهای آینده وارد سینما می‌شود یکی از همین تجربه‌هاست. میان ده فیلمی که حسینی بازی کرده، یکی از آن‌ها به کارگردانی خودش بوده است. پرفروش‌ترین فیلم حسینی، «فروشنده» با فروش تقریبی ۱۶ میلیارد تومان است و کم‌ترینش، «منو زیبا» با فروش دویست میلیون تومان است. شهاب حسینی برنده بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «فروشنده» در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن شده است.

 

نوید محمدزاده او موفق‌ترین بازیگر دهه نود سینمای ایران است. فیلم‌هایی که بازی کرده پرفروش بوده‌اند و برای‌اش دو سیمرغ به ارمغان آورده‌اند. هرچند جدی‌ترین فیلم محمدزاده که توانایی او در بازیگری برای اولین بار نشان داد، «عصبانی نیستم» بود که نتوانست از جشنواره فجر به گیشه سینماها برسد. محمدزاده در سه فیلم، حضور جدی داشته که بیست‌وپنج‌ میلیارد میلیون تومان فروخته‌اند. «ابد و یک روز» با فروش یازده میلیارد و پانصد میلیون تومان و «لانتوری» با شش میلیارد و پانصد میلیون تومان، پرفروش‌ترین و کم‌فروش‌ترین فیلم‌های این بازیگر بوده‌اند.

 

زنان موفق سینما

ترانه علیدوستی بازیگر کم‌کار یا گزیده‌کاری است که معمولا یک فیلم در سال بازی می‌کند. او در این ۶ سال، ۶ فیلم بازی کرده که نوزده‌ میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش داشته‌اند. علیدوستی سال گذشته تمرکزش را روی سریال «شهرزاد» گذاشت که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. پرفروش‌ترین فیلم کارنامه علیدوستی «فروشنده» با فروش شانزده میلیارد و کم‌فروش‌ترین‌شان، «پذیرایی ساده» با فروش دویست‌وپنجاه میلیون تومان بوده است.

 

باران کوثری دومین بازیگر زن پرفروش در دهه اخیر با مجموع فروش پانزده میلیارد تومان برای فیلم‌هایی که درشان نقش اصلی را ایفا کرده است. او در فیلم‌های کم‌فروشی چون «خنده‌های آتوسا» و«آزمایشگاه» و فیلم‌های موفقی چون «لانتوری» حضور داشته و البته بازیگر مقابل نوید محمدزاده در «عصبانی نیستمِ» توقیفی هم بوده است.

هنرمندانی که همچنان محبوب هستند

اکبر عبدی در سال‌های اخیر آنقدر فیلم شناخته‌شده و گم‌نام بازی کرده که شاید بتوان بالای جدول پرکارترین‌های سینما قرارش داد اما فیلم‌هایی که از او به عنوان بازیگر اصلی بهره برده‌اند تاکنون فروش بیست‌ودو میلیارد تومانی داشته‌اند که پرفروش‌ترینش «معراجی‌ها» و کم‌فروش‌ترینش «بچگیتو فراموش نکن» با چهارصد میلیون تومان بوده است.

محمدرضا گلزار تنها با سه فیلم اکران شده و فروش هجده میلیارد و پانصد میلیون تومان یکی از پرفروش‌های دهه اخیر است. «سلام بمبئی» پرفروش‌ترین و «تو و من» کم‌فروش‌ترین فیلم‌های کارنامه‌ بازیگری هستند که چند فیلم توقیفی در کارنامه دارد و این روزها با برگزاری کنسرت در تهران و دیگر شهرستان‌ها خودش را سرگرم می‌کند.

حامد بهداد؛ سیزده میلیارد تومان فروش فیلم‌هایی بوده که حامد بهداد دهه نود، در آن‌ها نقشی جدی ایفا کرده است. بازیگری پس از چند سال تکرار و دور ماندن از روزهایی که سر زبان‌ها افتاده بود با «سد معبر» دوباره خودش را ثابت کرد. «نیمه‌شب اتفاق افتاد» با دو میلیارد و پانصد میلیون تومان و «هیهات» با دویست میلیون تومان پرفروش‌ و کم‌فروش‌ترین فیلم‌‎های این بازیگر در دهه نود بوده‌اند.

منبع:آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار