رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

یک جمع و تفریق ساده نشان از رشد مناسب تماشاگران سینما می دهد، رشدی که طی پنج سال گذشته سه برابر شده است، کارگردانانی که شاید سینمای گیشه را راحت‌تر درک کرده و بهتر فیلم ساخته‌اند. در این میان مسعود ده نمکی با دو فیلم، در راس کارگردانان پرفروش دهه ۹۰ جای گرفته است.  با […]

یک جمع و تفریق ساده نشان از رشد مناسب تماشاگران سینما می دهد، رشدی که طی پنج سال گذشته سه برابر شده است، کارگردانانی که شاید سینمای گیشه را راحت‌تر درک کرده و بهتر فیلم ساخته‌اند. در این میان مسعود ده نمکی با دو فیلم، در راس کارگردانان پرفروش دهه ۹۰ جای گرفته است.

 با نگاهی به کارنامه گیشه در دهه نود می‌توان گفت که سینما به خوبی مخاطبان خود را پیدا کرده است، حضور کارگردانان از طیف‌های مختلف نشان می‌دهد که سلیقه مخاطب هم به همین اندازه متنوع است. همچنین فروش فیلم‌های کمدی در کنار فیلم‌های تراژدیک با مضمون‌های تلخ نشان از مخاطبان هوشمند دارد که فیلم خوب را می‌شناسند حتی اگر در این لیست فیلم‌های بی‌ارزش اما پرفروش وجود داشته باشد.

 

آمار فروش گیشه در سال ۱۳۹۵

*اصغر فرهادی/ فروشنده

به‌زعم خیلی از منتقدین، فیلم سینمایی «فروشنده» مهمترین فیلم سال ۹۵ محسوب می‌شود. این فیلم دغدغه‌هایی را که اصغر فرهادی در فیلم‌های گذشته‌اش به آن‌ها پرداخته در خود دارد و در عین حال تجربه‌ تازه‌ای برای او به شمار می‌رود. فیلمی که با کسب جایزه نخل طلا در جشنواره کن و گرفتن اسکار، درهای امید را در سطح بین الملل به روی سینمای ایران باز کرد.

فرهادی کسی است که توانست سینمای ایران را به جهانیان معرفی کند، از دغدغه‌های کشور ایران بگوید و با المان‌هایی ساده، افق سینمای ایران را نشان دنیا بدهد.

همه مخاطبان سینما اصغر فرهادی را به عنوان کارگردانی با فیلم های شسته و رفته می شناسند. فیلم‌‌هایی با پایان‌بندی باز اما خیلی از سوالات ایجاد شده در ذهن مخاطب را پاسخ می‌دهند و البته به او این اجازه را می‌دهد که خود داستان را در ذهن خود ادامه بدهد.

هفتمین ساخته اصغر فرهادی با بازی ترانه علیدوستی و شهاب حسینی، به یکی از پرفرو‌ش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران بدل شد و فروشی در حدود ۱۶ میلیارد تومان معادل ۴٫۲ میلیون دلار داشت. البته فروشنده به لطف کسب دو جایزه‌ بهترین فیلمنامه و بازیگر مرد در جشنواره فیلم کن، در اروپا نیز عملکرد خوبی داشته است. این فیلم در فرانسه بیش از ۱٫۸۴۱ میلیون دلار فروخته و در کشورهای ایتالیا و اسپانیا نیز به ترتیب ۸۲۸ و ۵۴۶ هزار دلار کسب کرده است. فروش فیلم فروشنده در کشورهای خارجی غیر از آمریکا، به بیش از ۳٫۹ میلیون دلار می‌رسد.

با احتساب تمام درآمد‌های فروشنده در تمام کشورها، به فروشی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار برای این فیلم تحسین‌شده می‌رسیم.

 

*من سالوادور نیستم/ منوچهر هادی

شاید بعد از ساخت فیلم‌هایی چون «قرنطینه» و «زندگی جای دیگریست»، منوچهر هادی نیز به این نتیجه رسید که تولید فیلم کمدی می تواند او را نیز به یکی از کارگردان های پرفروش سینما بدل کند. البته این را نباید نادیده گرفت که او برای ساخت فیلم «من سالوادور نیستم» از رضا عطاران به عنوان بازیگری استفاده کرد که مخاطب را چشم بسته به سینما می کشد. البته دلیل دیگر این فروش را می‌توان در لوکیشن کشور برزیل جست که توانست جاذبه های بصری زیادی را برای بیننده ایجاد کند. به هر صورت منوچهر هادی با همه کم و کاستی هایی که در این فیلم داشت توانست به فروش بیش از ۱۴ میلیارد تومان دست یابد و خود را در لیست پرفروش ترین کارگردانان سینمای ایران جای دهد.

 

*سلام بمبئی/ قربان محمدپور

قربان محمدپور کسی که پای سینمای بالیوود را به ایران باز کرد. حال و هوای فیلمنامه های به اصطلاح خودمان هندی که سال هاست طرفداران زیادی دارد با سینمای ایران ادغام کند. بهره بردن از لوکشین‌هایی چشم‌نواز و تولید در کشور هندوستان و البته به کارگیری بازیگرانی که هر کدام گیشه را تضمین می کنند، در کنار بازیگران هندی، از قربان محمدپور کارگردانی پرفروش ساخت.

قربان محمدپور در چهارمین ساخته سینمایی اش به فروشی بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان دست پیدا کرد که همین فروش سبب شد به فکر تولید سری دوم سلام بمبئی بیفتد!

 

۵۰ کیلو آلبالو/ مانی حقیقی

تا بیش از ۵۰ کیلو آلبالو، همه مانی حقیقی را به عنوان یک کارگردان جدی با ساخت فیلم های مفهومی و بعضا هنری شناخته می‌شد. با تولید فیلم‌هایی چون «کنعان»، «کارگران مشغول کارند» و «پذیرایی ساده» یک درصد هم به ذهن مخاطب خطور نمی‌کرد که این کارگردان جدی بتواند فیلم کمدی بسازد! اما از آنجا که کمدی‌ها شانس زیادی برای تصاحب گیشه دارند و با در نظر گرفتن این معادله که میزان فروش یک فیلم کمدی از حداقل بالاتر است، مانی حقیقی را بر آن داشت که ۵۰ کیلو آلبالو را تولید کند. فیلمی که به راحتی توانست در ۳ ماه اکران خود بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. شاید اگر اکران این فیلم متوقف نمی‌شد می توانست رکورد فروشنده را نیز بشکند.

 

*بارکد/ مصطفی کیایی

مصطفی کیایی بعد از ساخت فیلم هایی چون «بعدازظهر سگی سگی»، «ضدگلوله»، «خط ویژه» و «عصر یخبندان»، در فیلم بارکد درمقایسه با ساخته های قبلی آشکارا چند گام رو به جلو برداشت و با نگاهی به کارنامه هنری او می توان گفت بارکد بهترین ساخته او است.

کیایی با ساخت بارکد نشان داد قواعد بازی را بلد است. وی که سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از سی امین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم ضد گلوله و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی ودومین و سی وسومین دوره جشنواره را برای خط ویژه و عصر یخبندان دریافت کرده بود با فروش ۱۱ میلیاردی فیلم سینمایی بارکد موفقیت های خود را تکمیل کرد.

 

آمار فروش گیشه در سال ۱۳۹۴

*محمد رسول الله/ مجید مجیدی

مجید مجیدی با ساخت فیلم سینمایی محمدرسول الله (ص) به رویای خیلی از فیلمسازانی دست یافت که تولید فیلم های فاخر را در سر می پروراندند. او برای لوکیشن فیلمش یک شهرک ساخت که عمارت‌هایش در مقیاس واقعی عمارت های ۱۴۰۰ سال پیش شهر مکه بودند. از بهترین عوامل تولید در سطح بین الملل استفاده کرد تا قسمت اول از تریلوژی زندگی پیامبر اسلام را به بهترین شکل به تصویر بکشد.

مجیدی هشت سال درگیر این پروژه بود و مجبور شد در روزگار تحریم با معضل‌های بسیاری دست به گریبان شود. فارغ از تمام اینها خود سوژه فیلم نیز بسیار حساسیت‌برانگیز بود و مجیدی باید تمام تلاش خود را روی این قضیه متمرکز می کرد که خطایی در روایت نداشته باشد چون کوچکترین خطا می توانست عواقب ناگواری به بار آورد که کوچک‌ترینش عدم اکران فیلم بود.

فیلم «محمد (ص)» در تهران در ۴۰ سالن سینما به نمایش درآمد و با فروش ۱۷۰ میلیونی روز اول اکران خود در سینماهای تهران، بالاترین میزان فروش برای افتتاحیه یک فیلم سینمایی در ایران را رقم زد.

در نهایت این فیلم توانست به فروشی بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان برسد.

 

*ابد و یک روز/ سعید روستایی

سعید روستایی کارگردان فیلم اولی ای که محبوب شد و یک شبه راه صد ساله را رفت. او پیش از ابد و یک روز، چند فیلم کوتاه خوش‌ساخت را کارگردانی کرد که نشانه‌هایی از نبوغ و خلاقیت داشت. از دیدن فیلم‌های کوتاه او می‌شد پیش‌بینی کرد، بزودی دست به کارگردانی فیلم بلند بزند. میان انبوه سازندگان فیلم‌های کمدی، فیلمسازی پیدا شد که جوانی و خلاقیتش را برای روایت قصه‌ای جذاب به کار گرفت. قصه ای که با تمام تلخی هایش در خاطر مخاطبان به جا ماند. دیالوگ هایش زبان به زبان چرخید و ملکه ذهن مخاطب شد.

ابد و یک روز در مدت زمان ۳ ماه اکران خود توانست بیش از ۱۱ میلیارد فروش کند.

 

آمار فروش گیشه در سال ۱۳۹۳

*شهر موش‌ها ۲/ مرضیه برومند

پس از گذشت سه دهه، مرضیه برومند تصمیم گرفت «شهر موش ها ۲» را در قالبی گسترده تر از قسمت اول جلوی دوربین ببرد و نتیجه کار یک فانتزی کودکانه از کار در آمد که هم بچه ها دوستش داشتند و هم پدر و مادرهایی که خاطره «شهر موش ها»، فیلم پرفروش سال ۶۴ را هنوز از خاطر نبرده بودند.

در شرایطی که اغلب فیلم های کودک این سال ها فاقد جذابیت برای بچه ها بودند، برومند با ساخت «شهر موش ها ۲» توانست با خاطره‌بازی، مخاطب را جذب کند.

«شهر موش ها ۲» در دوران افول سینمای کودک و نوجوان ساخته شد. با این همه تیم حرفه ای فیلم، فانتزی خوش آب و رنگی را رقم زدند که به موفقیتی گسترده در زمان اکران منجر شد و توانست ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کند.

 

آمار فروش گیشه در سال ۱۳۹۲

*رسوایی/ مسعود ده نمکی

مسعود ده نمکی در سال های کم رونق سینمای ایران توانست با شکستن خیلی از تابوها، دست به تولید فیلم هایی بزند که شاید طنز موقعیت نداشت اما با طنز کلامی اغلب بازیگران محبوب دهه های گذشته به فروش بالای در فروش سینمای ایران برسد.

 

آمار فروش گیشه در سال ۱۳۹۱

*کلاه قرمزی و بچه ننه/ ایرج طهماسب

ایرج طهماسب و حمید جبلی گنجینه ای دارند که برند آن متعلق به خودشان است و تقریبا هر سال برنامه ای تلویزیونی برایش تدارک می بینند و هر چند سال یک بار هم یک نسخه سینمایی از آن روانه اکران می کنند. «کلاه قرمزی و بچه ننه» آخرین محصول سینمایی این تیم است، تیمی که آنقدر هوشمند هست که بداند کلاه قرمزی و پسرخاله به اندازه سال ۷۳ و فروش افسانه ای اولین قسمت از این سری، جذاب نیستند و باید به فکر خلق کاراکترهایی تازه بود؛ اتفاقی که هم در برنامه های نوروزی کلاه قرمزی و هم در فیلم های سینمایی طهماسب رخ داد.

موفقیت «کلاه قرمزی و بچه ننه» و فروش ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیونی آن در سال ۹۱ نشان داد این برند همچنان موفق و پولساز است.

 

آمار فروش گیشه در سال ۱۳۹۰

*اخراجی ها ۳/ مسعود ده نمکی

فیلم سینمایی «اخراجی ها ۳» به کارگردانی مسعود ده نمکی نیز بعد از تولید دو سری قبل خود باز هم در میان مخاطبان محبوب بود و در همان سال اکران توانست پرفروش‌ترین فیلم باشد. «اخراجی ها ۳» در سال ۹۰ توانست ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروش کند.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار