رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

۹۱۴۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۳۰ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

ناهماهنگی در روز نخست جشنواره جهانی فجر

به گزارش سینماخانه ؛ در حالی که در جدول پخش فیلم ها برای ساعت ۱۴:۳۰ فیلم کنکور از کشور رومانی اعلام شده بود ولی فیلمی مستندی از کشور فرانسه به همین نام پخش شد که باعث اعتراض و ترک سالن توسط برخی از تماشاگران شد. سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ […]


نمایش «بی‌پدر» دو اجرایی شد

نمایش «بی‌پدر» به طراحی و کارگردانی سید محمد مساوات روز جمعه اول اردیبهشت در دو نوبت به صحنه می‌رود. نمایش «بی‌پدر» به طراحی و کارگردانی سید محمد مساوات که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته، روز جمعه اول اردیبهشت در دو نوبت ساعت‌های ۱۷:۳۰ و ۲۰ به صحنه می‌رود.  نمایش «بی‌پدر» […]


فروش آرشیو شخصی بازیگر «لاورنس عربستان»

دانشگاه تگزاس آرشیو شخصی متعلق به «پیتر اوتول» بازیگر سرشناس هالیوودی را ۴۰۰ هزار دلار خرید. به نقل از گاردین، این آرشیو شخصی شامل نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها منتشر نشده، عکس‌های «پیتر اوتول» بازیگر سرشناس هالیوودی است که از این پس در دانشگاه تگزاس در شهر «آستین» نگهداری می‌شود. «پیتر اوتول» که هشت نامزدی اسکار و کسب سه جایزه‌ی […]


نیوشا ضیغمی به «ما خیلی باحالیم» پیوست

نیوشا ضیغمی به گروه بازیگران فیلم سینمایی «ما خیلی باحالیم» پیوست. فیلمبرداری فیلم سینمایی «ما خیلی باحالیم» (بینوایان) به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه کنندگی رویا شریف از هفته گذشته در تهران آغاز شده و براساس برنامه ریزی های انجام گرفته تا اوایل خردادماه نیز به طول می انجامد. نیوشا ضیغمی یکی دیگر از بازیگرانی […]


سکوت معنادار چهره‌ها در سینمای ایران

نگارخانه هنر ایران میزبان نمایشگاهی نو از سکوت معنادار چهره ها در سینمای ایران شده است. مجموعه‌ای از  پرتره های اهالی هنر با عنوان «صدای سکوت سینمای ایران» در نگارخانه هنر ایران به نمایش گذاشته شده است. در این مجموعه آثاری از ٢٧ هنرمند که هر یک با تکنیک خاص خود دست به خلق این […]


شکایت کارگردان «عصبانی نیستم» / «فیلم زیرزمینی نساختم»

‏‎در پی انتشار غیرقانونی یک نسخه قاچاق از فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» با آرم «بازبینی ارشاد» رضا درمیشیان تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم، ضمن اعلام شکایت خود از انتشاردهندگان این نسخه قاچاق متنی را منتشر کرد. متن نامه رضا درمیشیان به شرح زیر است: «فیلم «عصبانی نیستم!» را با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد […]


برنامه نمایش فیلم‌ها در اولین روز جشنواره جهانی فیلم فجر

بیش از ۲۰ فیلم در اولین روز جشنواره جهانی فیلم فجر در کاخ جشنواره نمایش داده می شود. به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین جشنواره جهانی، در سالن شماره یک چارسو فیلم‌های «سوفیچکا» به کارگردانی «کرا کاوالنکو» محصول روسیه ساعت ۱۴:۴۵ برای هیات‌داوران و اهالی رسانه، فیلم «دختر ناشناس» به کارگردانی« برادران داردن» ، محصول […]


پشت صحنه فیلم «سگ کشی» ۱۶ سال قبل + عکس

بهرام بیضایی کارگردان سرشناس کشور در اینستاگرامش عکسی دیده نشده از خودش در پشت صحنه فیلم «سگ کشی» منتشر کرد که دیدنش خالی از لطف نیست. سگ کشی ساخته ی بهرام بیضایی در ۱۳۸۰ به نمایش درآمد. این کارگردان در سال ۷۹ توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای این فیلم به خود اختصاص دهد. […]


فیلم‌های برادران داردن و کوروساوا به سانس فوق‌العاده رسید

استقبال مخاطبان باعث شد که فیلم‌های برادران داردن و کوروساوا در جشنواره جهانی فیلم فجر به سانس فوق‌العاده کشیده شوند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، دبیر جشنواره به دلیل استقبال بالای مخاطبان از فیلم‌های «دختر ناشناس» به کارگردانی لوک و ژان پیر داردن از […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...