رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
بازیگران «نفس» کلاه گیس به سر ندارند

ماجرای حضور بازیگران بی‎حجاب در سریال “نفس” + عکس و ویدیو

با پخش اولین قسمت از سریال «نفس» شاهد شگفتی‌ جدیدی از تلویزیون در پوشش خانم‌های بازیگر بوده‌ایم که با واکنشهای زیادی از سوی مخاطبان همراه بود.شباهت پوشش زنان این سریال با عوامل فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری که به دلیل استفاده از کلاه گیس به دلیل فشار از سوی نهادهای مختلف بر وزارت فرهنگ […]

با پخش اولین قسمت از سریال «نفس» شاهد شگفتی‌ جدیدی از تلویزیون در پوشش خانم‌های بازیگر بوده‌ایم که با واکنشهای زیادی از سوی مخاطبان همراه بود.شباهت پوشش زنان این سریال با عوامل فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری که به دلیل استفاده از کلاه گیس به دلیل فشار از سوی نهادهای مختلف بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توقیف شد، باعث ادعای سیاست یک بام و دو هوای تلویزیون شد، امری که پاسخ روابط عمومی سریال را در پی داشت.

از شب گذشته و با شروع ماه رمضان،‌ سریال‌های مناسبتی این ماه که پیش از این در کش و قوس پخش شدن و نشدن قرار گرفته بود، بالاخره با حذف یکی از آن‌ها روی آنتن شبکه‌های سیما رفت.

مخاطبان در اولین شب ماه مبارک رمضان، شاهد مجموعه تلویزیونی «نفس» به کارگردانی جلیل سامان از شبکه سه سیما بودند. سومین سریال از سه‌گانه این کارگردان به موضوع مجاهدین خلق قبل از انقلاب اسلامی می‌پردازد.

 بازیگران «نفس» کلاه گیس به سر ندارند/ استفاده از بازیگران ارمنی در خارج از کشور

در قسمت اول این سریال که روایتی از سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است،‌در برخی صحنه ها، زنان بدون حجابی دیده شد که تعجب مخاطبان را در پی داشت. پخش قسمت اول «نفس» این فرضیه را در بین تعدادی از مخاطبان تقویت کرده که برخی بازیگران این سریال از کلاه گیس استفاده کرده اند،

روابط عمومی این سریال با انتشار متنی این دیدگاه را نفی و اعلام کرد پیش از این در خبری که ۲۲ اردیبهشت ماه همراه با یک عکس در رسانه‌ها منتشر شد، اعلام شده بود عوامل سریال «نفس» برای ضبط صحنه‌های تروکاژی در خارج از کشور، به ارمنستان سفر کرده‌اند. طی این سفر، تصاویری با حضور تعدادی از بازیگران ارمنی ساکن در کشور ارمنستان، با قرار گرفتن در مقابل پرده، ضبط شد تا بعدا از طریق جلوه‌های ویژه در پس زمینه تصاویری که در داخل کشور ضبط شده بودند، قرار بگیرد.

به طور معمول، به تصویر کشیدن پوششی دور از واقعیت در سریال‌هایی که به فضای کشور پیش از انقلاب اسلامی مربوط می‌شوند، باعث انتقاد مخاطبان، ملموس نبودن فضا و غیرقابل باور بودن آثار این چنینی شده است. از این رو با تمهیدی که عوامل سریال «نفس» اندیشیدند، بنا شد برای نزدیک شدن به واقعیت آن سال‌ها، برخی تصاویر در خارج از کشور و با حضور بازیگران خارجی ضبط شود.

 عمر استفاده از کلاه گیس در تلویزیون

استفاده از کلاه گیس عمری طولانی در تلویزیون ایران دارد، به نقل از روزنامه قانون، مجموعه «سربداران» به کارگردانی محمدعلی نجفی یکی از اولین مواردی است که در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، بازیگران زن از کلاه گیس استفاده کرده اند. این مجموعه تلویزیونی در سال ۶۲ ساخته شد. البته این سریال در زمان خودش هم مورد انتقاد قرار گرفت. بعد از آن هم این مورد هم در سینما و هم تلویزیون مورد استفاده قرار گرفت. خصوصا در تولید سریال‌‌ها و یا فیلم‌ها که به موضوعات قبل از انقلاب می‌پردازند شرایط سیاسی، دیالوگی و از همه مهمتر حجاب در آن‌ها به فراخور موضوع چرخش‌هایی دارد و الزاما باید ملاحظاتی در آن‌ها رعایت شود که با توجه به شرایط موجود کار کارگردان،‌ نویسنده و حتی طراح دکور و لباس را سخت می‌کند. اما با این حال پرداختن به این موضوع، انتخابی است که در سال‌های اخیر بسیاری از کارگردانان و نویسندگان به وفور به آن پرداخته‌اند. با همین دیدگاه استفاده از کلاه‌گیس برای خانم‌ها موجب شد کمی فضای دوران قبل از انقلاب برای بیننده ملموس‌تر شود. تا بیش از این، طراحان لباس از کلاه‌های مختلفی برای خانم‌ها استفاده می‌کردند. حتی تا چندی پیش در سریال «معمای شاه» این رویه دیده شد. اما نکته اینجاست که چه شد تلویزیون در مقابل محدودیت‌های بیشتری که نسبت به سینما دارد راه استفاده از کلاه‌گیس را در پیش گرفت. در شرایطی که فیلم‌های سینمایی به دلیل استفاده از کلاه‌گیس توقیف شده‌اند، اما در تلویزیون بازیگران با کلاه‌گیس دیده می‌شوند.

 

با وجود اینکه با در نظر گرفتن سوژه مناسب، اتفاقا استفاده از چنین ایده‌هایی می‌تواند بازار کم رونق تلویزیون را رونق بخشد و بر عکس آنچه که دیده می‌شود می‌تواند اتفاق خوبی تلقی شود،‌ اما مخالفان زیادی درصدد حذف این اتفاق هستند.

کلاه گیس بد کلاه گیس خوب

شب گذشته هجوم شبکه‌های مجازی به تصاویر پخش شده در سریال «نفس» چنان گسترده بود که روابط عمومی آن صبح زود تکذیبیه فرستاد. البته در این میان فراموش شد که در سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی و البته سریال «یوسف پیامبر» به کارگردانی مرحوم فرج‌الله سلحشور هم از کلاه گیس استفاده شده بود. اما مراجع تقلید درباره استفاده زنان از کلاه گیس در منظر مردان چه دیدگاهی دارند؟

 

نظرات برخی مراجع درباره استفاده از کلاه‌گیس درفیلم‌ها و سریال‌ها

آیت‌الله خامنه‌ای: کلاه‌گیس حکم موی سر را ندارد لکن اگر زینت محسوب شود یا موجب جلب توجه نامحرم گردد، باید نزد نامحرم پوشانده شود.

آیت‌الله بهجت: از کلاه‌گیسی استفاده کنند که مصداق زینت نباشد.

آیت‌الله تبریزی: اگر در تهیه فیلم، اختلاط مرد و زن به نحوی باشد که موجب تحریک شهوانی است، جایز نیست؛ چه با کلاه‌گیس باشد یا نباشد.

آیت‌الله سیستانی: مطلقا جایز است ولی اگر زینت به حساب بیاید، باید بپوشاند.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی: درست است که برای موی سر زن می‌تواند پوشش باشد ولی پوست صورت و گردن را نمی‌پوشاند که آنها نیز باید از نامحرم پوشیده شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: جز درموارد ضرورت جایز نیست.

آیت‌الله وحید خراسانی: چنانچه کلاه‌گیس مصنوعی یا موی مصنوعی بر سر زن باشد، واجب است آن را از نامحرم بپوشاند و نگاه‌کردن به آن هنگامی که بر سر زن است، جایز نیست.

آیت‌الله علوی‌گرگانی: اگر موجب نگاه مرد نامحرم به صورت یا گردن زن و امثال آن شود یا اگر موجب لذت مرد شود، جایز نیست.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار