رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۷ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 15 May

مرداد ۱۳۹۶ ۱۰ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

شبنم قلی‌ خانی کارگردان جلسه نمایشنامه‌ خوانی شد

جلسه نمایشنامه‌خوانی «مو» به کارگردانی شبنم قلی‌خانی در پردیس تئاتر شهرزاد برگزار می‌شود. به نقل از روابط ‌عمومی پردیس تئاتر شهرزاد، جلسه نمایشنامه‌خوانی «مو» نوشته سالی کلارک، ترجمه نازنین میهن و کارگردانی شبنم قلی‌خانی روز شنبه ۲۱ مرداد ماه ساعت ۱۸:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روخوانی می‌شود. در این جلسه نمایشنامه‌خوانی آشا محرابی، امیر دلاوری، کاوه […]


خانه هنرمندان ایران به تعطیلات تابستانی می رود

خانه هنرمندان ایران ۱۴ تا ۲۰ مرداد ماه سال جاری تعطیل است. به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، با توجه به مصوبه شورای معاونین، خانه هنرمندان ایران مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته، از تاریخ ۱۴ تا ۲۰ مرداد تعطیل است. خانه هنرمندان ایران فعالیت خود را از تاریخ یکشنبه ۲۲ مرداد آغاز می‌کند.


«ترانه عقرب ها»‌ با بازی گلشیفته فراهانی به لوکارنو می‌رود

درامی که داستانش در راجستان بزرگ‌ترین ایالت هند می‌گذرد، اولین اکران جهانی خود را در جشنواره فیلم لوکارنو تجربه می‌کند. به نقل از اسکرین دیلی، «ترانه عقرب ها» سومین فیلم از آنوپ سینگ با بازی گلشیفته فراهانی و عرفان خان ساخته شده و داستان آن درباره یک زن جوان قبیله‌ای است که در حال یاد […]


تحسین منتقدان از بازی جنیفر لارنس در فیلم جدید آرنوفسکی

با نمایش تریلر فیلم «مادر!» ساخته دارن آرنوفسکی منتقدان به تحسین بازی جنیفر لارنس در این فیلم پرداختند. به نقل از هالیوود ریپورتر، دارن آرنوفسکی در فیلم جدیدش با عنوان «مادر!» که فیلمی در ژانر وحشت است و در سکوت کامل خبری ساخته شده از گروه قوی بازیگران استفاده کرده است. با نمایش تریلر فیلم «مادر!» […]


نامزدهای جایزه بخش فیلم‌های سینمایی جشنواره شهر اعلام شد

به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، اعضای هیات داوران بخش‌ سینمایی جشنواره فیلم شهر متشکل از فریدون جیرانی، مازیار میری، منوچهر محمدی، فرهاد توحیدی، فرشاد محمدی، محمد احسانی و فاطمه گودرزی، نامزدهای دریافت جوایز این بخش را به شرح زیر اعلام کردند: بخش بهترین فیلمنامه سعید روستایی/ ابد […]


در دومین و سومین روز از جشنواره فجر چه گذشت

به گزارش سینماخانه؛ در ۱۱ مرداد  ماه، سومین روز جشنواره ی فیلم شهر تصمیم گرفتیم در بخش سینمای مستند: یکی از فیلم های بسیار قابل توجه این بخش به نام زنانگی به نمایش در آمد. موضوعی که در این فیلم به چالش کشیده می شود همیشه از معضلات مهم و انکار ناپذیر تمامی جوامع بوده و […]



استقبال بی نظیر مخاطبان از افتتاحیه «بیست و یک روز بعد»

گزارش اولین روز ازجشنواره بین المللی فیلم شهر

به گزارش سینماخانه، نهم مرداد ماه، اولین روز از ششمین دوره جشنواره ی بین المللی فیلم شهر با اکران فیلم هایی در شش بخش سینمایی، بین الملل، فیلم کوتاه، نگارخانه ی تهران، انیمیشن و مستند آغاز به کار کرد. اکران افتتاحیه فیلم «بیست و یک روز بعد» مهمترین بخش روز اول از جشنواره فیلم شهر […]



اگفته های تولید یکی از ماندگارترین فیلم های سینمای ایران

افعی ۲۵ سال بعد / فیلمی که تهیه کننده و کارگردانش محکوم به مرگ شدند

درست ۲۵ سال از زمان ساخت فیلم «افعی» می گذرد، فیلمی که در زمان اکرانش تمام رکوردهای فروش و جذب مخاطب را جا به جا کرد و کارگردان و تهیه کننده آن هم در یک دادگاه محاکمه و محکوم به مرگ شدند! افعی سال ۱۳۷۱ تولید و اکران شد، فیلمی که با هنرنمایی جمشید هاشم […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی