رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
در نخستین نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی فیلم و عکس بیطار مطرح شد:

تاکید سینماگران بر لزوم تداوم جشنواره و حمایت از تولید فیلم

نخستین نشست هم‌اندیشی جشنواره فیلم بیطار با حضور فیلمسازان، سینماگران، مدیران و کارشناسان سازمان دامپزشکی به منظور تبادل نظر و هم‌اندیشی پیرامون بهره‌گیری از ظرفیت‌های سینما برای تبیین جایگاه و اهمیت امنیت غذایی و نقش حوزه دامپزشکی و گشایش افق همکاری برگزار شد. در این نشست هنرمندان و سینماگرانی چون: محمدرضا اصلانی، عزیزالله حاجی مشهدی، […]

نخستین نشست هم‌اندیشی جشنواره فیلم بیطار با حضور فیلمسازان، سینماگران، مدیران و کارشناسان سازمان دامپزشکی به منظور تبادل نظر و هم‌اندیشی پیرامون بهره‌گیری از ظرفیت‌های سینما برای تبیین جایگاه و اهمیت امنیت غذایی و نقش حوزه دامپزشکی و گشایش افق همکاری برگزار شد.

در این نشست هنرمندان و سینماگرانی چون: محمدرضا اصلانی، عزیزالله حاجی مشهدی، خسرو دهقان، یزدان عشیری، حبیب احمدزاده، علی قوی‌تن، رهبر قنبری، محمدعلی صفورا، خدایار قاقانی، سعادت رحیم‌زاده، حسن نقاشی، معین کریم‌الدینی ، بابک بهداد، شیده میراشرفی، خادم و … حضور داشتند. همچنین، علاوه بر رئیس سازمان دامپزشکی، ناصر باکیده دبیر جشنواره، دکترخالد خداویردی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی، دکترناصر رسولی بیرامی معاون دفترسازمان های تخصصی و اموربین الملل دامپزشکی کشور، فاطمه زارعان مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی، حسین سبطی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بیطار نیز حضور داشتند.

دکترمهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی در ابتدای این نشست با بیان اینکه مردم و اهل علم از وظیفه سنگینی که برعهده سازمان دامپزشکی است اطلاعی ندارند، با اشاره به اهمیت هم‌فکری و همکاری فعالان سینمایی و رسانه‌ای خاطر نشان ساخت: بهترین راه آموزش و ارتباط با ذی‌نفعان دنیای تصویر و سینماست. فیلم وعکس می‌تواند مسائل آموزشی یا مشکلات را در کوتاه‌ترین زمان با بیشترین اثرگذاری مطرح کرده و راه حل آنها را نیز به نمایش بگذارد؛ بنابراین باید از فضای سینما و فیلم استفاده کرد و این ارتباط‌ها را برقرار کرده و آموزش‌ها را انجام داد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: تا کنون به مقوله رشد صنایع مرتبط با دامپزشکی در سینما نگاه زیادی نشده وامیدواریم برگزاری جشنواره گامی‌در راه اعتلای این صنعت باشد

عزیزالله حاجی مشهدی نویسنده و منتقد سینما با تبریک به برگزارکنندگان این جشنواره و اینکه برگزاری این جلسه را نباید دست کم گرفت گفت: با توجه به اینکه سالها مدیر دولتی بودم از روی کنجکاوی عملکرد سازمان دامپزشکی را جستجو کردم و دریافتم که در مورد بیماری، حوزه فعالیت دامپزشکی، ورود و خروج دام و… تقریبا هزاران موضوع گسترده وجود دارد که در قالب فیلم‌های سینمایی، پویانمایی و مستند کارهای بسیار درخشانی می‌توان ساخت.

این منتقد سینما با اشاره به سنت‌های غلط رایج در جامعه و بیماری‌هایی که از آن به انسان سرایت می‌کند بیان کرد: در روستاها وابستگی بین انسان وحیوان زیاد است. به چشم دیدم که انسانی برای از دست دادن اسب خود چگونه گریه می‌کرد یا نمونه بارز و اوج آن را در فیلم «گاو» آقای مهرجویی که به صورت تمثیل وار شاهد بودیم.

حاجی مشهدی ادامه داد:به اعتقاد من  حوزه دامپزشکی دربرگیرنده موضوعات و سوژه‌های به مراتب بیشتر از حوزه انسانی است. جای بسی خرسندی است که این جشنواره با نگاه  فرامرزی قرار است برگزار شود.

رهبر قنبری کارگردان سینما و تلویزیون در این نشست هم‌اندیشی با بیان اینکه فیلم‌های من اصولا در دامنه‌ها و چشمه سارهای کوهستانی میان ایلات و عشایر ساخته می‌شود اما اعتراف می‌کنم تا به امروز با دامپزشکی سرو کار نداشتم، ادامه داد: اطلاعات پیرامون مسائل دامپزشکی در روستاها توسط دانش آموزان باید به بزرگترهایشان انتقال داده شود. به همین دلیل تولید فیلم‌ها در خصوص مباحث دامپزشکی جنبه آموزشی بالایی می‌تواند برای آنها داشته باشد، فیلم‌هایی در زمان ده تا دوازده دقیقه نتیجه و کارایی خوبی به جای آموزه و اعزام معلم می‌تواند داشته باشد که این مستلزم سرمایه گذاری از جانب شما باید باشد.

وی با اشاره به عدم همکاری آموزش و پرورش در انتقال مفاهیم مربوط به دامپزشکی  گفت: ایجاد دفتر فیلمسازی در این سازمان باید دراولویت برنامه‌ها قرار بگیرد به جای آنکه  معلم به مناطق گوناگون اعزام کنید به جایش فیلم‌هایتان رابرای مردم روستاها نمایش می‌دهید و اتفاقا انتقال مفاهیم آموزش آن به سرعت صورت می‌پذیرد.

در بخش دیگری از نشست خدایار قاقانی از مستندسازان جوان گفت: به نظر من وقتی فرهنگ چیزی جا نیفتاده باشد ایراد از صنعت آن است که به تکامل نرسیده و اگر ما تا به حال ازعملکرد سازمان دامپزشکی با این وسعت  ناآگاه بودیم این به ضعف سازمان دامپزشکی برمی‌گردد که تلاشی در شناخته شدن خود نکرده و همچنین ما هم پیگیر شناسایی آن نبودیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به فرهنگی که به  سینما تبدیل شود این جشنواره ایده بسیار درخشانی دارد اما مسبوق به سابقه است و بیم آن می‌رود که برگزاری این جشنواره‌ها بیشتر موسمی‌‌ باشد و از ثبات لازم برخوردار نباشد.

قاقانی همچنین گفت:از آنجایی که بچه‌ها ارتباط خوبی با حیوانات دارند و انتقال بخشی از مفاهیم شما بیشتر به بچه‌ها مربوط می‌شود کار در حوزه انیمیشن به شدت به اهداف سازمانی شما نزدیک است.

سعادت رحیم‌زاده معتقد است: انیمیشن مدیوم خوبی برای نشان دادن فعالیت‌های شماست. بعد از آشنایی با جشنواره بیطار و شرکت در تورهای این رویداد به این کشف رسیدم که یکی از زیباترین ارتباط میان انسان و حیوان زندگی روستایی آنهاست که در این شرایط آنها به هم عشق می‌ورزند و از حیوانات هم استفاده می‌کنند به اعتقاد من یک نوع همزیستی زیبایی میان حیوان و انسان در روستا دیده می‌شود.کاراکترهای حیوانی به خوبی می‌توانند با انسانها ارتباط برقرار کنند و اصلا داستان‌های کهن ما همچون کلیله و دمنه هم با کاراکترهای حیوان روایت می‌شود.

رحیم زاده با اشاره به اینکه در شهرهای کوچک به مراتب به مسئله دام و دامپزشکی بیشتر اهمیت داده می‌شود  گفت: به واقع این حوزه دربرگیرنده موضوعات زیادی برای برای فیلمسازان است اما ما تا به حال شاهد جشنواره‌های زیادی بودیم که عمر طولانی نداشتند به همین دلیل تاثیر گذار نبودند و الکن باقی ماندند؛ این جشنواره هم تصمیم دارد تا اتفاقات خوبی را به لحاظ اقتصادی هنری و آموزش شاهدش باشیم باید برای ادامه حیات خود تلاش کرده و فکر داشته باشد.

در بخش دیگری از نشست حسن نقاشی مستندساز گفت: دوستان مستندساز اینجا گردهم آمدیم تا شما را به تولید متقاعد کنیم، معتقدم تا در زمینه دامپزشکی تولید صورت نگیرد و سیاست‌هایی که شما به دنبال آن هستید تبدیل به فیلم نشود و در این زمینه فرهنگسازی لازم صورت نگیرد اتفاقی را شاهد نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه  این جشنواره‌ها برگزار شده و تمام می‌شود و تنها یاد و خاطره ایست که از آن باقی می‌ماند گفت: به نظر من آنچه که شما می‌خواهید برای جشنواره هزینه کنید برای  تولید صرف کنید،چراکه جشنواره‌ها صرفا محلی برای دیده شدن فیلم‌هاست. سرمایه گذاری را در حوزه تولید کنید.

نقاشی ادامه داد: هنرمندانی که در این جمع هستند از استعداد فوق العاده ای برخوردار هستند و سیاست‌های شما را با زبان هنر می‌توانند بیان کنند. اگر به دنبال فیلم‌های مستند خوب و سینمای قصه گو هستید الان وقتش است و تمام کسانی که می‌توانند به شما کمک کنند اینجا هستند.

محمدعلی صفورا مدرس دانشگاه در این جلسه گفت: وقتی فراخوان این جشنواره را منتشر شد یکی از دانشجویان من کامنتی برای ما گذاشت با این محتوا که چه خوب حیوانات هم دارای جشنواره شدند.

وی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: به عقیده من تلویزیون حتما باید به عنوان یک سازمان عریض و طویل وارد این  مقوله شود هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ رسالتی که در زمینه آموزش بر عهده دارد می‌تواند با این جشنواره تولید مشترک داشته باشد. اتفاقا مرکز صبا که به دنبال موضوع و سوژه است می‌تواند دراین زمینه موثر واقع شود.

وی اضافه کرد:  آموزش و پرورش سالهای طولانی به واسطه برگزاری جشنواره رشد فعالیت گسترده ای در زمینه آموزش داشته و هر جا احساس می‌کرد که باید فرهنگسازی شود فیلم تولید می‌کرد و در زمانهای خاصی فیلم‌های بسیار خوبی هم تولید کرد. سازمان دامپزشکی هم با برگزاری جشنواره «بیطار» در بحث آموزش می‌تواند دفتر تولید فیلم فعال داشته باشد.

معین کریم الدینی معتقد است: برای معرفی دستاوردهای دامپزشکی، تولید فیلم بهترین راه حل موجود است، به نظر من سازمان دامپزشکی هم از طریق سیاست تولید می‌تواند وارد شود و نکته مهم دیگر اینکه اجازه بدهید فیلمسازان فیلم‌های انتقادی بسازند تا در این زمینه فیلم‌های با محتوا به لحاظ کیفی ساخته شود.

اما در بخش دیگر نشست حبیب احمدزاده گفت: همیشه برای من این سوال مطرح است که چرا نمی‌توانیم موج ایجاد کنیم؟ در این جلسه و همچنین صحبت‌هایی که از قبل مطرح  شده بیشتر در مورد تولید و مباحث اجرایی صحبت شده است.

وی ادامه داد: در وهله اول در برگزاری یک جشنواره این سوال مطرح می‌شود که مخاطبین ما چه کسانی هستند و چند ضلع دارد؟ باید ابتدا تعریف مشخصی از جنبه‌های گوناگون یک جشنواره داشته باشیم تا بتوانیم آن را بسازیم. می‌توانیم در سال سه جشنواره برگزار کنیم در مناطق محروم با هدف آموزش در سالن‌های ورزشی برگزار شود.اگر مخاطب ما دراین جشنواره را روستائیان فرض کنیم و اگر فیلم‌هایمان که می‌سازیم با این گروه ارتباط برقرار نکند باخته ایم.

احمدزاده با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در این جلسه گفت: به عقیده من این جشنواره باید بحث اطلاع رسانی در بین روستائیان را جدی بگیرد و در مناطق محروم این جشنواره برگزار شود و به بچه‌ها آموزش لازم در فضای شاد و حتی با فیلم‌های خارجی  داده شود. نکته مهم دیگر اینکه باید در این زمینه آگاهی سازی شود تا  جشنواره کارکرد و تاثیر لازم خود را داشته باشد متاسفانه خیلی از جشنواره‌ها برگزار می‌شوند نه خروجی قابل دفاعی دارند و نه به درد مخاطب می‌خورند اما این رویداد باید تاثیر گذار عمل کند.

بابک بهداد از دیگر فیلمسازان کشور با اشاره به اینکه  جشنواره‌ها باید در بین مردم و مخاطبین جریان ساز باشند گفت: من هم همچون فیلمسازان دیگر تاکید روی تولید فیلم دارم و معتقدم سفارش دهنده باید سازمان دامپزشکی باشد، موضوعات و دغدغه‌های خود را دسته بندی کرده و به ما فیلمسازان سفارش دهد تا بتوانیم در ساختار مختلف فیلم تولید کنیم تا تاثیرش را در جامعه شاهد باشیم.

شیده میراشرفی نیز با بیان اینکه بحث تولید فیلم را به عنوان هزینه در نظر نگیرید و تولید فیلم را به نوعی سرمایه گذاری تلقی کنید. گفت: امیدوارم این جشنواره مقطعی برگزار نشود و به صورت سیستم در سازمان طراحی شود تا باقیات و صالحاتی هم برای شما باشد.

این مستندساز از برگزارکنندگان این جشنواره و فیلمسازان خواست که به دنبال نگاه جدید در فیلمسازی باشند و ادامه داد: امروز بخش اعظمی‌از مخاطبین ما در فضای مجازی هستند و باید آنها را جدی بگیریم. ما به عنوان فیلمساز باید با تفکر جدید برای مخاطبین جدید خودمان خوراک آماده کنیم.

علی قوی‌تن کارگردان سینما در بخش  دیگری از نشست گفت: به عقیده من برگزاری این جشنواره موضوع انسان و حیوان و دامپزشکی را هدفمند می‌کند و موتور خوبی برای ساخت فیلم‌های جدید برای فیلمسازان است.

وی خطاب به دبیر جشنواره بیطار گفت:  به نظر من لزوم برگزاری این جشنواره در استانها و شهرستان‌ها زیاد احساس می‌شود و به دیده شدن فیلم‌ها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در رابطه انسان و حیوانات موضوعات وسیع و گسترده ای وجود دارد اما اجازه بدهید فیلمسازان با نگاه و دیدگاه و دانسته‌های خود وارد موضوعات مطرح شده شوند و به آنها مسائل را دیکته نکنیم. کانالیزه کردن فیلمسازان باعث می‌شود ذهن آنها را محدود کنید. به عقیده من شما می‌توانید از ذهن، تفکر و دانش این افراد بهره ببرید.

خادم از مستندسازان کشور بر این باور است که برگزاری جشنواره باید تداوم داشته باشد و آنقدر تکرار شود که مردم در روستاها علاقمند و پیگیر آن باشند.

وی گفت: به نظر من در این دوره زمانی نقش اینترنت را نباید نادیده بگیریم و درحال حاضر اینترنت در میان روستائیان از قدرت زیادی برخوردار است باید برای جشنواره جو راه بیاندازیم وبه صرف برگزاری جشنواره بسنده نکنیم  و نکته حائز اهمیت اینکه به تداوم جشنواره فکر کنید و اینکه این رویداد امکان بزرگی را برای گسترش فعالیت دام و دامپزشکی فراهم می‌کند.

محمدرضا اصلانی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر در این نشست هم‌اندیشی ضمن استقبال از عنوان بیطار برای جشنواره گفت: حق حیات برای حیوانات قائل بودن به معنی اشاعه رحمت و محبت در جامعه است. حیوانات حق حیات دارند و کالا نیستند و جزو زیست خدا هستند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره‌ها وظیفه تولید برعهده ندارند گفت: جشنواره باید حامی‌تولید باشد اینکه چگونه جشنواره حامی‌تولید باید باشد این یک استراتژی است. نمی‌گویم جشنواره تولید نکند مهم استراتژی تولید است.

به عقیده من سازمان باید تولید کننده باشد و جشنواره باید از این تولیدات حمایت کند که اگر جشنواره بخواهد تولید فیلم کند دچار خودبینی می‌شود و نمی‌تواند دیدگاه جهانی داشته باشد اما اگر استراتژی از خود سازمان ایجاد شود نهادهای دیگر را می‌تواند به مشارکت دعوت کند .

این مستندساز در بخش دیگری از صحبت خود گفت: به نظر من سازمان دامپزشکی باید بخش فیلمسازی مستقل راه اندازی کند این درحالیست که خاطرم هست زمانی سازمان برنامه بخش فیلمسازی داشت و کارهای عظیمی‌‌چون «نیشداروی عنبر» در این سازمان تولید شده بود اولین فیلمی‌که مرکز رازی ساخته بود که آغاز کننده سینمای هنری ما هم هست.

اصلانی گفت: اگر استراتژی برای تولید فیلم از طریق سازمان ایجاد شود همه نهادهای دیگر را می‌تواند به مشارکت دعوت کند. آموزش و پرورش هم در این خصوص باید وارد شود.

ناصر باکیده دبیر جشنواره ملی فیلم و عکس بیطار ئر پایان این نشست هم‌اندیشی به جمع بندی نهایی پرداخت و اظهار داشت: تاسیس یک مرکز مستندسازی، توجه به تولید مشترک با مراکز دیگر، نگاه غیرمستقیم به سوژه و بیان هنری که در زاویه دید هنرمندان ما باید وجود داشته باشد از مباحث مطرح شده در این نشست بود.

وی ادامه داد: در برگزاری جشنواره به آنچه که توجه می‌کنیم زیرساختهاست. جشنواره با طیف‌های متعدد قرار است ارتباط برقرار کند و باید دانش بصری مخاطبان را بالا ببریم.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار