رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • شنبه 25 شهریور 1396 - 15:54
  • کد خبر : 12209
  • تئاتر
  • چاپ خبر : دفاع مدیرکل موزه‌ها از اجاره فضای سبز کاخ سعدآباد

«محمدرضا کارگر» تاکید می‌کند: به خاطر اجرای کنسرت نمایشی «سی»، هیچ درختی از سعدآباد، کم و یا قطع نشده است. مدیرکل امور موزه‌های کشور به ایسنامی‌گوید: شاید درختی هرس شده باشد، اما قطع نشده است. به گزارش ایسنا، فضای سبز سعدآباد معمولا برای مدیران این مجموعه تاریخی حاشیه‌سازی‌هایی داشته، چه آن زمان که ۱۴ اصله درخت به خاطر […]

«محمدرضا کارگر» تاکید می‌کند: به خاطر اجرای کنسرت نمایشی «سی»، هیچ درختی از سعدآباد، کم و یا قطع نشده است.

مدیرکل امور موزه‌های کشور به ایسنامی‌گوید: شاید درختی هرس شده باشد، اما قطع نشده است.

به گزارش ایسنا، فضای سبز سعدآباد معمولا برای مدیران این مجموعه تاریخی حاشیه‌سازی‌هایی داشته، چه آن زمان که ۱۴ اصله درخت به خاطر ایجاد رستوران و استقرار محل نیروهای یگان حفاظت به حکم «تاریخی نبودن» و «عرعر بودن»، در سال ۹۴ قطع شد و چه سال‌های پیش از آن که بودجه برای نگهداری فضای سبز وجود نداشت و بخش زیادی از این محیط رو به زردی رفت و چه حالا که محوطه‌ی سبز یکی از کاخ‌هایش برای یک کنسرت نمایشی، ۳۰ شب اجاره داده شد.

حاشیه‌ی سبز کاخ ملت، مقابل همان دری که محمدرضا، شاه پهلوی، ژنرال‌ها را به حضور خود می‌پذیرفت، بیشتر از ۳۰ روز پوشانده شد تا محل نشستن ۴۰۰۰ نفر مهیا شود. زردی چمن‌ها و بیحالی درختان اطرافِ محل برپایی کنسرت کاملا مشهود است.

با این حال محمدرضا کارگر به ایسنا یادآوری می‌کند:‌ آسیبی از ناحیه‌ی کنسرت نمایشی «سی» متوجه‌ی فضای سبز سعدآباد نشده است.

او دو سال پیش هم وقتی تعدادی از درختان این مجموعه قطع شد، با طرح این پرسش که آیا یک بزه و کارشکنی در رابطه با میراث فرهنگی این مملکت صورت گرفته است؟ پاسخ داده بود: قطعا خیر. میراث فرهنگی و میراث طبیعی در این اتفاق، هیچ آسیبی ندیده است.

وی گفته بود: مکانی که در آن این چند درخت «زائد» و «غیرتاریخی» برداشته شده در گذشته رستوران و پس از آن محل استقرار نیروهای یگان حفاظت بود و کنار آن تبدیل به محل زباله شده بود. این درختان در طول این سال‌ها به علت بی‌توجهی بصورت خود رو کنار این زباله‌دانی غَرْس شدند که سازمان می‌خواست این فضا را به یک فضای گلخانه‌ای زیبا تبدیل کند و با درختان مهندسی شده و زیبا بیاراید و این فضای از دست رفته را احیا کند.

کارگر در واکنش به رسانه‌هایی که به قطع این درختان که بخشی از فضای سبز مجموعه سعدآباد را شامل می‌شد، انتقاد کرده بودند، گفته بود: بیش از ۳۰ هزار اصله درخت تاریخی در سعدآباد، به بهترین وجه ممکن و به شکل هوشمند نگهداری و از طریق تجهیزات رایانه‌ای تمام مشکلات آن‌ها مانند یک انسان رصد می‌شود، لذا چه کسی می‌تواند بپذیرد که متولیان میراث فرهنگی درصدد قطع درختان تاریخی بوده‌اند.

همان زمان علی محمد مختاری ـ مدیرعامل فضای سبز شهرداری تهران ـ به قطع این درختان واکنش نشان داده و گفته بود که طبق بازرسی‌های انجام شده از کاخ سعدآباد متوجه شدیم ۱۴ اصله درخت در این کاخ قطع شده است. فرقی ندارد که این درختان عرعر بوده و یا هر درخت دیگری، آن‌ها بدون مجوز نباید قطع می‌شدند. به همین دلیل خاطیان تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

او همچنین یادآور کرده بود که مسؤولان کاخ (سعدآباد) باید دو برابر محیطی که درختان در آن قطع شده در همان محل فضای سبز احیا کنند.

محمدمهدی تندگویان ـ نایب رییس وقت کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ـ یک ماه بعد از این واکنش‌ها با انتقاد به آن اقدام خودسرانه مجموعه سعدآباد، گفته بود: قطع درختان براساس یک کار نسنجیده مدیریتی رخ داد، چرا که مسؤولان کاخ اعلام کردند که درختان به قسمت‌هایی از کاخ لطمه وارد می‌کرد و برهمین اساس تصمیم به قطع گرفته شد که البته توجیه قابل قبولی نیست. هرچند که تعداد درختان قطع شده هم زیاد نبود که کمیسیون باغات در خصوص مصادره تصمیماتی اتخاذ کند، اما براساس درختان قطع شده، جرایم و رأی را صادر و به تخلفات رسیدگی و شخص متخلف نیز به قوه قضاییه معرفی شد.

سال ۱۳۹۵ نیز در زمان مدیریت بیوک موسوی در سعدآباد، وضعیت فضای سبز به گونه‌ای بود که جلسه‌ای برای بررسی مشکلات و معضلات آن در این مجموعه فرهنگی تاریخی با حضور عضو شورای شهر تهران، فرماندار شمیرانات، مدیر عامل سازمان پارک‌هاو فضای سبز شهرداری تهران، شهردارمنطقه یک، مدیر عامل آب و فاضلاب شمال تهران برگزارشد تا در دورانی که زنگ خطر در این مجموعه تاریخی بر اثر خشکسالی و کمبود بودجه به صدا درآمده بود، چاره‌ای اندیشیده شود که هیچ‌گاه نتیجه آن جلسه و تصمیم‌ها هم رسانه‌ای نشد.

اینک بعد از گذشت یک سال، بخشی از فضای سبز این مجموعه تاریخی اجاره داده شد تا ۳۰ شب برای یک کنسرت محصور شود. “کارگر” که سرپرست مجموعه سعدآباد است، در دفاع از این اقدام، ‌مؤکدا به ایسنا می‌گوید که درختی به خاطر این کنسرت قطع نشده و در ادامه اظهار می‌کند: چمن‌هایی که محل برپایی کنسرت “سی” بود، در وضعیت مناسبی نبود و به بازسازی احتیاج داشت، این شرکت (مجری پروژه سی) هم متعهد شده مطابق استاندارد و نظر کارشناسی، چمن‌ها را بازسازی کند.

مدیرکل امور موزه‌ها بیان می‌کند که مجری این پروژه برای چمن‌کاری جدید در محوطه‌ای که نمایش در آن برپا شد، تعهد و ضمانت داده، هرچند می‌گوید؛ مبلغ این ضمانت را فراموش کرده، اما تاکید می‌کند قرار گذاشته شد مجری با پایان این پروژه، بلافاصله چمن‌کاری را انجام دهد.

«کارگر» یادآوری می‌کند که در نوروز بین هشت تا ۱۲ هزار نفر وارد این مجموعه تاریخی و حتی چمن‌های آن می‌شوند، برای همین پاکسازی فضای سبز این مجموعه هر چند سال یک‌بار الزامی است، از طرفی امکان چمن‌کاری دائمی هم که وجود ندارد، پس این (کنسرت) انگیزه و فرصت خوبی برای پاکسازی بود.

در بحبوحه نمایش میان انبوه جمعیتی که منتظر شنیدن آواز همایون شجریان و اجرای گوشه‌ای از شاهنامه بود، های‌لایتی از چمن‌های بور شده از میان کف‌پوش‌ها و نور پروژکتورها براحتی دیده می‌شد و درختانی کم جانی که حائل مانیتورها شده بودند و البته درخچه‌ای که در حاشیه صندلی‌ها، مزاحم دید مخاطبان بود و به نظر حتی هرس هم نشده، اما از بقیه درخت‌ها جدا افتاده و مخاطبان برای آن به خاطر شاخه‌های مزاحمش آرزوی نیستی می‌کردند.

اطلاعات دقیقی از آخرین وضعیت فضای سبز پیش از برپا شدن این کنسرت وجود ندارد، ‌ حافظه‌ی تصویری گردشگرانی که اخیرا از کاخ ملت بازدید کرده‌اند و راهنماهای این موزه چندان یاری نمی‌کند! اما برخی عکس‌ها از گذشته کاخ ملت نشان می‌دهد در اطراف استخر، درخچه‌های کوتاه‌قدی وجود داشته که اثری از آن‌ها در میان انبوه صندلی‌های یکدست چیده شده، دیده نمی‌شود، هرچند برخی از راهنماهای گردشگری که زیاد به این مجوعه تور می‌برند، احتمال می‌دهند این درختچه‌ها در زمان بازسازی استخر آب در سال پیش حذف شده باشند. محمدرضا کارگر ـ سرپرست مجموعه سعدآباد ـ نیز سعی می‌کند با حرف‌هایش این اطمینان را بدهد که این کنسرت آسیبی برای فضای سبز سعدآباد نداشته است.

درخت حائل شده برای مانیتور کنسرت

 

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار