رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May

۱۲۳۸۸ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

فیلم «آیلا» نماینده ترکیه در اسکار ۲۰۱۸ شد

فیلم سینمایی «آیلا» به کارگردانی جان اولکای به عنوان نماینده ترکیه در مراسم جوایز آکادمی اسکار سال آینده انتخاب شد. به نقل از آناتولی، شورای فعالیت های هنری ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: فیلم سینمایی «آیلا» به کارگردانی جان اولکای به عنوان نماینده ترکیه برای شرکت در بخش بهترین فیلم خارجی نودمین دوره […]


افتتاح هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در موسسه محک

موسسه حمایت از کودکان سرطانی محک با برگزاری مراسمی ویژه به استقبال جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی می‌رود و اولین مراسم رسمی این جشنواره در این موسسه برگزار خواهد شد. به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، این مراسم با حضور مدیرعامل این موسسه و مدیران اداره کل هنرهای نمایشی […]


رستاخیز در خارج از کشور اکران می شود

به گفته تهیه کننده «رستاخیز»، این اثر در ماه محرم و صفر در چند کشور آسیایی اکران می شود. تقی علیقلی زاده تهیه کننده سینما در گفتگو درباره اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش گفت: طبق رایزنی هایی که کردیم در مرحله اول قرار است این فیلم در ماه محرم و صفر در […]


«چرا فیلم می سازیم؟» به روایت مجید برزگر

در آخرین روز برگزاری دومین جشنواره ملی فیلم سلامت ضمن نمایش ۵ فیلم سینمایی و آثار مستند و دانشجویی سلامت محور، به سوال مبنایی «چرا فیلم می سازیم؟» در کارگاه تجربه های شخصی پاسخ داده می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی فیلم سلامت؛ در روز پایانی دومین […]


روزبه حسینی از مجموعه اجراهای گروه “وَ ناگهان” گفت

به گزارش سینماخانه مجموعه اجراهای (رپرتوار) گروه “وَ ناگهان” با ۳ نمایش اقتباسى به سرپرستی و نویسندگى “روزبه حسینی” توسط سه کارگردان جوان از اعضای گروهش، از ۲۲مرداد تا ۱۳ شهریور در تماشاخانه‌ی استاد انتظامی خانه هنرمندان؛ برگزار خواهد شد. در همین پیرامون گفتگویی کارگردان و سرپرست گروه “وَ ناگهان” در مورد فعالیت های این […]


«خانه عروسک» در تئاتر باران به روی صحنه می‌رود

نمایش «خانه عروسک» به کارگردانی سعید حشمتی از روز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه در تئاتر باران روی صحنه می‌رود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، نمایش «خانه عروسک» اثر مشهور هنریک ایبسن با دراماتورژی مهدی حسینی از روز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه با کارگردانی سعید حشمتی در تئاتر باران روی صحنه می‌رود. […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...