رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April

پژمانفر توضیح داد: برخی دستگاه‌ها نمی‌خواهند جوابگوی هزینه اعتباراتشان باشند و آن را شفاف عنوان کنند. باید مشخص شود در کدام بخش فرهنگی تخصیص اعتبار و حمایت‌ها ناعادلانه است. اعلام رقم هزینه‌کرد جشنواره فیلم فجر طی سال گذشته در دو بخش ملی و جهانی که چیزی در حدود ۱۹ میلیارد عنوان شده، همین مساله باعث […]

پژمانفر توضیح داد: برخی دستگاه‌ها نمی‌خواهند جوابگوی هزینه اعتباراتشان باشند و آن را شفاف عنوان کنند. باید مشخص شود در کدام بخش فرهنگی تخصیص اعتبار و حمایت‌ها ناعادلانه است.

اعلام رقم هزینه‌کرد جشنواره فیلم فجر طی سال گذشته در دو بخش ملی و جهانی که چیزی در حدود ۱۹ میلیارد عنوان شده، همین مساله باعث شد سوال‌های بسیاری درباره چگونگی و چرایی صرف این بودجه میلیاردی به اذهان خطور کند.

بویژه اینکه سازمان سینمایی طبق معمول هر ساله خود، بودجه آنچنانی هم ندارد ولی به یکباره مشخص می‌شود که این همه سرمایه بدون اعلام ریز خرج‌کرد و یا نهایتا شفاف‌سازی، صرف جشنواره فجر شده و به زعم برخی خروجی خاصی هم نداشته است.

با این وجود، همین حساسیت‌ها را نیز هر از گاهی از سوی کمسیون فرهنگی مجلس می‌بینیم.

در همین راستا نصرالله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در واکنش به این بودجه میلیاردی و نوع هزینه‌کرد آن  گفت: این نوع بحث‌ها هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این بابت که ما دستگاه‌های فرهنگی را مقید نکرده‌ایم که لزوما هزینه‌کرد و عدد و رقم‌ها را اعلام کنند.

وی افزود: اما اگر این موضوع را کاملا بیخیال شویم و نظارت و بررسی روی هزینه‌کردها هم نباشد، زمینه سوء استفاده برای برخی فراهم می‌شود و این تهدیدی خواهد بود. بالاخره بودجه وزارت ارشاد چندان هم زیاد نیست.

* باید همه چیز را با عدد و رقم شفاف اعلام کرد

این عضو کمسیون فرهنگی با بیان اینکه این نگرانی در مورد اختصاص و صرف بودجه در بخش‌های فرهنگی وجود دارد، تأکید کرد: راه حذف این نگرانی برنامه‌ریزی دقیق نسبت به این نوع تخصیص و صرف بودجه‌هاست.

وی همچنین گفت: یکی از خواسته‌های ما از دکتر صالحی که در راس وزارتخانه قرار دارد، شفاف‌سازی سازمان دربحث اعتبارات و حمایت‌ها از بخش‌های مختلف است. سوال زیادی در مورد حمایت‌ها از بخش‌های مختلفی فرهنگی وجود دارد.

پژمانفر در این رابطه افزود: باید همه چیز را با عدد و رقم و غیره اعلام کرد تا مشخص شود کجا عدالت برقرار است و در کدام بخش فرهنگی این تخصیص اعتبار و حمایت‌ها ناعادلانه است. مثل همین سینما یا مطبوعات که از برخی رسانه‌ها حمایت خوبی می‌شود و از برخی دیگر نه.

* برخی دستگاه‌ها در برابر خواسته‌ها مقاومت می‌کنند

وی با این توضیح که نباید در این بودجه و هزینه‌ها ابهامی موجود باشد گفت: اگر حمایتی هم از طیف و بخش خاصی است به برنامه خودشان ربط دارد اما لااقل باید منطقی پشت آن باشد تا عدالت را شاهد باشیم. وگرنه اگر اعتبارات بخواهد معطوف به بخشی خاص باشد و در قبال بقیه بخش‌ها سکوت کنند، این مایه نگرانی خواهد بود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس می‌تواند در این حوزه وارد شود یا خیر گفت: قاعده همین است اما برخی دستگاه‌ها در قبال خواسته ما مقاومت می‌کنند و نمی‌خواهند جوابگوی هزینه اعتباراتشان باشند و آن را شفاف عنوان کنند. متأسفانه مشکلات زیادی بین مجلس و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار