رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April
نگاهی به فراخوان و تغییرات جشنواره سی‌وششم؛

جشنواره فیلم فجر یا میدان تصمیمات سلیقه‌ای؟

فراخوان سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده با چیزی حدود یک ماه تاخیر منتشر شد، فراخوانی که برای سی‌و‌ششمین بار تغییر کرده‌است. بالاخره بعد از یک ماه تاخیر و در زمانی که دیگر انتظار سینماگران به سر رسیده بود، سی و ششمین جشنواره فیلم فجر فراخوانش را منتشر کرد. انگار رویه امسال در […]

فراخوان سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده با چیزی حدود یک ماه تاخیر منتشر شد، فراخوانی که برای سی‌و‌ششمین بار تغییر کرده‌است.

بالاخره بعد از یک ماه تاخیر و در زمانی که دیگر انتظار سینماگران به سر رسیده بود، سی و ششمین جشنواره فیلم فجر فراخوانش را منتشر کرد. انگار رویه امسال در برگزاری جشنواره بر پایه دیر شدن و تغییر بیشتر طی می‌شود چرا که تاخیر در انتشار فراخوان تنها مورد نبوده و پیش از آن هم دبیر جشنواره بعد از حرف و حدیث‌های فراوان و با فاصله خیلی زیاد از موعد مقرر شده هر سال معرفی شد.

اما حالا که فراخوان منتشر شده با تصمیماتی مواجه شده‌ایم که تغییرات زیادی را نسبت به سال‌های گذشته دارد. گویی کلیشه ثابت بودن در فرهنگ سی و شش ساله این جشنواره تعریف نشده است.

شاید تغییراتی که هر سال در جشنواره فیلم فجر رخ می‌دهد تا حدودی به روند برگزاری آن کمک کرده باشد، اما این همه تغییر برای جشنواره‌ای که سال جدید سینمای ایران با آن شروع می‌شود و مهمترین جشنواره سینمایی کشور به حساب می‌آید؛ نه تنها غیرمنطقی است بلکه سست بودن و عدم اتحاد و تصمیم‌گیری مدیران و دبیران سی و شش دوره جشنواره را به رخ می‌کشد. به همین دلیل هنرمندان هر ساله در انتظار انتشار فراخوان هستند تا از تغییرات مطلع شوند.

*جشنواره به ۲۲ فیلم محدود شد

امسال نیز با انتشار سی و ششمین فراخوان، تغییرات زیادی را در جشنواره خواهیم داشت. سال گذشته با تفکیک بخش مسابقه و بخش چشم‌انداز، حدود ۴۴ فیلم در جشنواره حضور پیدا می‌کردند که امسال این تفکیک از میان برداشته شده تا مجموعا ۲۲ فیلم به رقابت بپردازند.

سال گذشته سیمرغ بلورینی با عنوان «استعداد درخشان» متولد شد که به منیر قیدی کارگردان «ویلایی‌ها» تعلق گرفت؛ اما این سیمرغ به یک سالگی هم نرسید و از جشنواره امسال حذف و سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول بعد از تبعید یکساله جایگزین آن شد.

تغییر دیگر در فراخوان جشنواره سی و ششم، کاهش سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، از سه سیمرغ به یک سیمرغ است که همین موضوع یکی از نشان‌های کوچک شدن مهمترین جشنواره سینمایی کشور محسوب می‌شود.

*مستند باز هم مهجور ماند

چالش‌های زیادی که در ماه‌های اخیر برای حضور فیلم‌های مستند به وجود آمده بود و اعلام نارضایتی که مستندسازان از حضور فیلمشان در جشنواره سال گذشته داشتند نه تنها به بهبود وضعیت آن‌ها کمک نکرد بلکه سه سیمرغ بخش مستند را به یک سیمرغ کاهش داد و نمایش آن‌ها را در ایام جشنواره قطع کرد.

شرط حضور مستندها برای امسال این است که ۱۱ فیلم مستند به دست هیات انتخاب می‌رسد. این ۱۱ فیلم که ممکن است تعداد آن بر اساس کیفیت آثار ارائه شده زیاد و کم شود، در اختیار هیات انتخاب سودای سیمرغ قرار می‌گیرد و از میان این آثار ۲ فیلم مستند سینمایی برای داوری نهایی انتخاب می‌شود.

*بهبود شرایط برای فیلم‌های کوتاه و هنر و تجربه

در فراخوان امسال خبرهای خوب هم داشته‌ایم که گرچه می‌توانست خیلی بهتر به آن پرداخته شود، اما تا همین اندازه هم امیدوارکننده است. یکی از آن‌ها ورود رسمی سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه است که طبق آن، هیات داوران از میان نامزدهای بهترین فیلم‌های کوتاه داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل فیلم‌های کوتاه خانه سینما (حداکثر ۱۰ فیلم) که مدت‌زمان هر فیلم کمتر از ۱۵ دقیقه باشد، یک فیلم را به‌عنوان فیلم برگزیده انتخاب و سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه را به کارگردان آن فیلم اهدا خواهند کرد.

دیگر خبر خوشایند به رسمیت شناخته شدن فیلم‌های بخش «هنر و تجربه» است که در جایگاه قضاوت قرار گرفته و صاحب سیمرغ شده‌اند.

*تعیین شورا برای سیاست‌گذاری برای اولین بار

با حکم محمدمهدی حیدریان؛ رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد، علیرضا تابش، حسن خجسته، محمد بزرگ‌نیا و ابراهیم داروغه‌زاده، به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره منصوب شدند و قرار است تصمیمات درست‌تر و منطقی‌تری برای برگزاری جشنواره سی و ششم بگیرند.

*حذف برج میلاد به عنوان کاخ رسانه جشنواره

با اعلام مسعود نجفی؛ مدیر روابط‌عمومی جشنواره سی و ششم فجر، پس از سال‌ها (از دوره بیست و هشتم به بعد) که برج میلاد محل برگزاری ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر بود امسال مهمترین رویداد سینمایی کشور در محلی غیر از برج میلاد برگزار خواهد شد که به زودی این مکان معرفی می‌شود. ضمن اینکه قرار است مکان ویژه‌ای برای اهالی رسانه در نظر گرفته شود.

در نهایت باید دید تمام این تغییرات صورت گرفته که البته هنوز هم تمام نشده است، به نفع بهبود برگزاری جشنواره فیلم فجر خواهد شد یا خیر؟

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار