رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

ابتدا در نظر داشتیم عنوان خبر را اینگونه بنویسم : ((سقوط مقاومت ناپذیر آقای ه.و تهیه کننده)) که هجو اسم نمایشنامه ای به نام ((صعود مقاومت ناپذیر آقای م.ر حساس)) نوشته غلامحسین دولت‌آبادی، آراز بارسقیان و وحید جباری بر اساس اقتباسی آزاد از ((صعود مقاومت ناپذیر آرتور و اوئی)) اثر برتولت برشت است. هاروی واینستین […]

ابتدا در نظر داشتیم عنوان خبر را اینگونه بنویسم : ((سقوط مقاومت ناپذیر آقای ه.و تهیه کننده)) که هجو اسم نمایشنامه ای به نام ((صعود مقاومت ناپذیر آقای م.ر حساس)) نوشته غلامحسین دولت‌آبادی، آراز بارسقیان و وحید جباری بر اساس اقتباسی آزاد از ((صعود مقاومت ناپذیر آرتور و اوئی)) اثر برتولت برشت است.

هاروی واینستین بعد از اتهامات آزار جنسی و تجاوز جنسی که علیه او ایراد شد، ابتدا همسرش، جورجینا چَپمن در روزهای اولیه رسوایی آقای تهیه کننده اعلام کرد که دیگر حاضر به زندگی با چنین مردی نیست و بعد از آن از شرکتی که خودش به همراه برادرش در سال ۲۰۰۵ با نام واینستین کمپانی تاسیس کرده بودند؛ اخراج و در نهایت اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینما رأی به تعلیق مادام العمر عضویت وی دادند.

در عرض یک هفته، تمام دستاوردهای زندگی هاروی واینستین، تهیه کننده برنده جایزه اسکار برای فیلم ((شکسپیر عاشق)) و چند جایزه تونی برای تهیه کنندگی نمایش های گوناگون نابود و به طور کل از سوی جامعه سینمایی آمریکا طرد شد.

در روزهای اخیر، چند اتهام آزار جنسی دیگر علیه دو بازیگر معروف مطرح شد که یکی از آنها، داستین هافمن بازیگر فیلم ((پاپیون)) و دیگری چهره مطرح، کوین اسپیسی است که در حال حاضر، در سریال ((خانه پوشالی)) به ایفای نقش می پردازد.

همه اتهامات مطرح شده علیه هاروی واینستین و داستین هافمن از سوی بازیگران زن بوده است در حالی که اتهام آزار جنسی علیه کوین اسپیسی مربوط به یک بازیگر مرد آمریکایی می شود. این اتفاق باعث شد او پس از سال ها لب به اعتراف بگشاید و بگوید که به هم جنسان خودش گرایش دارد. این در حالی که طبق ادعای مطرح شده، اتهام وی ((تلاش برای برقراری رابطه جنسی با یک شخص زیر سن قانونی)) است. تهیه کنندگان ((خانه پوشالی)) بعد از اظهار نظر کوین اسپیسی در دفاع از خودش، اظهار داشتند که با پایان فصل ششم ((خانه پوشالی)) در سال آینده، پرونده این سریال برای همیشه بسته خواهد شد.

سال ها زمزمه های آزار جنسی در سینمای آمریکا به گوش می رسید و قربانیان حرفی بر زبان نمی آوردند تا وقتی تشت رسوایی از روی بام افتاد. سپس سقوط مقاومت ناپذیر آقای ه.و تهیه کننده آغاز و با برخورد قاطع هم صنفان خودش رو به رو شد. اتفاقی که دیگر قربانیان را وادار کرد، دست از سکوت بردارند و یک به یک با طرح اتهام علیه چهره های گوناگون ادامه دهنده این روند باشند تا شاید روزی هنر آمریکا و حتی هنر دنیا از فساد اخلاقی پاک شود. وقتی موقع سقوط فرا رسید، با هاروی واینستینی که حامی اصلی حزب دموکرات ها بود، بی اغماض برخورد شد. اتفاقی که می تواند مثال خوبی برای نمونه های مشابه در هنر و حتی جامعه ایران باشد.

سینماخانه / نویسنده : فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار