رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • چهارشنبه 13 دی 1396 - 14:49
  • کد خبر : 15126
  • هنر
  • چاپ خبر : وقتی صادق، صادق نبود!

صادق سوری از عکاسان و فیلمبرداران شناخته شده سینمای مستند ایران است که در آثار متعددی حضور داشته است و از مهمترین آنها می توان از زمناکو، رویاهای دم صبح و … نام برد. اما گزارش حاضر قصد بازخوانی فعالیت و حضور او در سینمای مستند را ندارد بلکه به یادداشت فرهاد مطاعی درباره مجموعه […]

صادق سوری از عکاسان و فیلمبرداران شناخته شده سینمای مستند ایران است که در آثار متعددی حضور داشته است و از مهمترین آنها می توان از زمناکو، رویاهای دم صبح و … نام برد. اما گزارش حاضر قصد بازخوانی فعالیت و حضور او در سینمای مستند را ندارد بلکه به یادداشت فرهاد مطاعی درباره مجموعه عکس “دختران انتظار” می پردازد که جوایز گوناگونی را در عرصه داخلی و خارجی برده و برای ایران افتخار آفرینی کرده است ولی آیا استفاده از واژه افتخار آفرینی برای صادق سوری درباره مجموعه عکس های وی عمل صحیحی است؟!

همانگونه که حتما به گوش شما نیز رسیده است، یادداشت فرهاد مطاعی برملا می کند که مجموعه عکس “دختران انتظار” یک مجموعه عکس مستند اجتماعی مستقل نیست و در مقوله زیرنویس گذاری عکس ها و ماهیت اصلی عکس ها دچار اشکالات اساسی است که مهم ترین آنها این است که عکس به یک فیلم تعلق دارد! فیلم رویاهای دم صبح به نویسندگی و کارگردانی مهرداد اسکویی که جوایز فراوانی برده است و در جشنواره مستند چند سال قبل با استقبال مخاطبان مواجه شد. اشتباهی سهوی که از سوی صادق سوری برای اولین بار اتفاق نیافتاده است از اینرو، اشتباه سهوی سوری، کج فهمی اهالی رسانه و برداشت غلط خوانندگان دیگر نمی تواند آب رفته را به جوی بازگرداند و از هجم انتقادات علیه سوری بکاهد و افشای ماهیت مجموعه عکس های صادق سوری که فقط محدود به “دختران انتظار” نمی شود و دربرگیرنده فیلم های دیگری با حضور وی است، مسئله را از یک اشتباه سهوی فراتر می برد و بُعد دیگری به موضوع می بخشد : بُعد امینی و امانت داری!

صادق سوری می توانست مجموعه عکس های خودش از فیلم ها را در مسابقات داخلی و خارجی مربوط به عکاسی فیلم شرکت دهد البته با کسب مجوز از تهیه کننده و بر حسب احتمال، جایزه ببرد تا هیچکس به عدم صداقت او در ارائه اطلاعات مربوط به عکس ها و شرایط عکاسی وی از سوژه ها تردید نکند ولی صادق، صادق نبود!

و ماحصل عمل صادق سوری این است که دیگر هیچ فیلمسازی نمی تواند به عکاس و فیلمبردار پشت صحنه خودش اعتماد کند و باید در همه حال او را تحت نظر بگیرد تا دست از پا خطا نکند تا با وضعیت مهرداد اسکویی و دیگر فیلمسازان همکاری کننده با صادق سوری مواجه نشود از اینرو، باید به صادق سوری تبریک گفت که توانست اعتماد بین فیلمسازان و عکاسان را خدشه دار کند، اتفاقی که بعد از مسائلی همچون دیدگاه هنری در بین دستیار کارگردان ها و موضوع تهیه کنندگی و ارتباط تهیه کننده با کارگردان در دو فیلم “آذر” و “قاتل اهلی” برگ زرینی دیگر برای سینمای ایران به شمار می رود که مناسبات به درستی تعریف نمی شود و هر کس به نحوی از وظایف خودش تخطی می کند یا رفتاری دور از شرح وظایف از او سر می زند و در نهایت، امانت دار نیست!

و حرف آخر: صادق سوری توانست با مجموعه عکس های خودش از فیلم ها افتخاراتی برای خودش و ایران کسب کند ولی یک سوال، وقتی صادق سوری برای انتشار عکس ها از تهیه کنندگان و کارگردان ها، مالکان مادی و معنوی آثار اجازه نگرفته است، آیا همچنان، افتخارات او افتخار به شمار می آیند؟!

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار