رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April
  • پنجشنبه 21 دی 1396 - 09:03
  • کد خبر : 15394
  • تئاتر
  • چاپ خبر : “نفس عمیق” ، نگاهی جوان و جسورانه!

“نفس عمیق” به نویسندگی و کارگردانی آوا شفافی از روز سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۶ در تئاتر باران در میان استقبال مخاطبان و هنرمندان به روی صحنه رفت. نویسنده با دو راهبه و دو سرباز که چهار شخصیت اصلی نفس عمیق را تشکیل می دهد، به مباحثی همانند ایمان، شجاعت و جنگ می پردازد […]

“نفس عمیق” به نویسندگی و کارگردانی آوا شفافی از روز سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۶ در تئاتر باران در میان استقبال مخاطبان و هنرمندان به روی صحنه رفت.

نویسنده با دو راهبه و دو سرباز که چهار شخصیت اصلی نفس عمیق را تشکیل می دهد، به مباحثی همانند ایمان، شجاعت و جنگ می پردازد ولی در نوع بیانی که برای داستان انتخاب کرده است، افراط به خرج می دهد و حرف های جدی آنقدر با زبان طنز بیان می شوند که تلخی ها را به طور کامل از آنها می زداید از اینرو، مسائل مطرح شده در نمایش فقط به وسیله ای برای خنده تماشاگر تبدیل می شوند و از اثرگذاری باز می مانند و تراژدی در پَسِ کمدی غیرقابل باور می نماید و نهایت کمدی-تراژدی مد نظر نویسنده به وقوع نمی پیوندد.

بازی چهار بازیگر نفس عمیق یکدست بود و همه توانسته بودند بازی خوبی را به نمایش بگذارند. بازیگران شخصیت های دو سرباز افشین زعیم و رامین مسیبی زوج هنری عالی را به نمایش گذاشتند و با توجه به حماقت های شخصیت لاغر اندام و بده بستان های مناسب او با شخصیت چاق، زوج لورل و هاردی را به ذهن متبادر می ساخت. آوا شفافی در جایگاه کارگردان اینگونه بازی را برای شخصیت های دو راهبه در نظر گرفته که از نکات مثبت کارگردانی اثر است.

آوا شفافی در جایگاه نویسنده و کارگردان نفس عمیق آنقدر خطرپذیر بوده که چنین نمایشی را با وجود ممیزی های اعمال شده به روی صحنه برده است. باید نگاه های جوان و جسورانه در آفرینش های هنری به ویژه در حوزه های تئاتر و سینما افزایش یابد تا تنوع موضوعات و ژانرها در آثار نمایشی مشاهده شود.

طرح پوستر نفس عمیق فضای سیاه و معما آلودی دارد. در حالی که فضای مستولی بر اثر، مملوء از طنزهای موقعیت و کلامی است و فضا آنقدر معما آلود نیست. تیزر نیز به هیچ وجه فضای نمایش را به درستی معرفی نمی کند و مخاطب با تماشای اجرا در می یابد که ماهیت اثر با تیزر بسیار متفاوت است و سازندگان تیزر بیشتر جذابیت بصری را مد نظر قرار داده اند.

طراحی صحنه آوا شفافی با استفاده از مین ها و فشنگ ها، سنگر و دریچه پناهگاه موجز و گویا است و به خوبی صحنه را به تصویر می کشد. طراحی لباس و گریم بی عیب و نقص است.

آوا شفافی در نخستین تجربه کارگردانی خودش موفق و با اقتدار عمل می کند و در صورتی که بتواند در ادامه همچنان جسورانه ادامه دهد، آینده روشنی در عرصه تئاتر خواهد داشت.

نفس عمیق به نویسندگی و کارگردانی آوا شفافی و با بازی افشین زعیم، هانیه فراهانی، آزاده سیفی و رامین مسیبی از ۱۹ دی ماه تا ۳۰ دی ماه ۱۳۹۶، ساعت ۲۱ در تئاتر باران به روی صحنه می رود.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس: فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار