رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
  • پنجشنبه 28 دی 1396 - 13:36
  • کد خبر : 15560
  • تئاتر
  • چاپ خبر : “داخائو”، آشویتس سابق!

به گزارش سینماخانه؛ نمایشنامه آشویتس نخستین بار در ششمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران به روی صحنه رفت و توانست جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین گروه نمایشی را برای شهرام ابوالقاسمی و دیگر اعضای گروه به ارمغان آورد. در اجرای عمومی سال ۱۳۹۴ در مدرسه تئاتر […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایشنامه آشویتس نخستین بار در ششمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران به روی صحنه رفت و توانست جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین گروه نمایشی را برای شهرام ابوالقاسمی و دیگر اعضای گروه به ارمغان آورد. در اجرای عمومی سال ۱۳۹۴ در مدرسه تئاتر سه نقطه با مدیریت پیشین دکتر مسعود دلخواه نیز با استقبال مخاطبان مواجه شد. نمایشی که از ۸ دی ماه ۱۳۹۶ در پردیس تئاتر شهرزاد با نام داخائو به روی صحنه رفته است، آشویتس سابق است؛ بدون اینکه تغییری ماهوی داشته باشد. تغییر نام داده است تا با یک نام جذاب که هیچ تصور ذهنی برای مخاطبان به وجود نمی آورد، تماشاگر را جذب کند.

نمایشنامه آشویتس سابق و داخائو فعلی از منظر روایت داستانی، داستانی برای بازگویی ندارد در حالی که از زبان شخصیت اصلی با بازی حمیدرضا هدایتی، روایت پشت روایت تعریف می شود؛ روایاتی پراکنده بدون کارکرد دراماتیک. شخصیت های نمایشنامه به درستی تعریف نمی شوند و حضور آنها در کنار هم پر از سوال است؛ دانشجویی که امکان حضور در خوابگاه را دارد و به خانه مجردی پناه آورده است و در پایان، دوباره به خوابگاه بازمی گردد. عدم وجود داستانک “قلک فحش” به داستان لطمه نمی زند هر چند که وجودش زائد است. و بهترین صحنه نمایشنامه که واقعا داستانی برای بازگویی دارد، صحنه “آتش سوزی خانه فرهنگ” است که با بازی بی نظیر حمیدرضا هدایتی همراه است و بسیار تاثیرگذار و میخکوب کننده اجرا می شود. شخصیت اصلی با بازی حمیدرضا هدایتی یک مادر مُرده به تمام معنا و بدبخت است و بلایی نبوده که بر سر او نیامده باشد؛ نگارش چنین شخصیت هایی با حجم عظیمی از بدبختی پَس زَدِگی مخاطب را در پی خواهد داشت و همذات پنداری مخاطب با شخصیت را از بین می برد. نکته دیگر اینکه هر اثری در بخش های گوناگون جایزه ببرد، به معنی کامل بودن یک اثر نیست. حتی امکان دارد حتی یک اثرحوصله سربر مورد تایید جشنواره های مختلف قرار بگیرد.

داخائو از لحاظ اجرایی و بازی ها، به ویژه بازی حمیدرضا هدایتی یک نمایش قوی است و تماشای آشویتس می تواند همانند یک کلاس بازیگری ارزان قیمت برای هنرجویان تئاتر باشد.

موسیقی آنقدر در میان روایت های مختلف گم شده است که شنیده نمی شود و در یادها باقی نمی ماند. فقط طراحی صحنه به چشم آمد که به ساده ترین شکل ممکن انجام گرفته بود و از تک تک عناصر صحنه در بازی ها استفاده می شد و خاطر نشان می کرد که برای طراحی صحنه خوب و کاربردی نیازی به هزینه های گزاف نیست. گریم بازیگران خوب کار شده بود و بیشتر وقتی خودش را نشان می داد که مریم قربانیان در نقش معشوقه های شخصیت اصلی پا به روی صحنه می گذاشت.

طرح پوستر آشویتس، اجرا شده در مدرسه تئاتر سه نقطه به ماهیت اثر به نسبت طرح پوستر داخائو شباهت بیشتری داشت زیرا طرح پوستر داخائو یک اثر جنایی با حضور شخصیت منفی های واقعی را به ذهن متبادر می سازد.

شهرام ابوالقاسمی ۱۵ سال است که سودای اجرا آشویتس را در سر دارد و در فواصل زمانی گوناگون، آشویتس را به روی صحنه برده است؛ اتفاقی که بوی تکرار می دهد و در مرحله بعد به نظر می رسد پرونده موفقیت آشویتس برای شهرام ابوالقاسمی هنوز پس از سالها بسته نشده است.

داخائو نوشته شهرام ابوالقاسمی و به کارگردانی مشترک شهرام ابوالقاسمی و حمیدرضا هدایتی تا ۷ بهمن ماه ۱۳۹۶ در ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می رود.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس : فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار