رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April

در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر وقتی ویژه برنامه های جشنواره فجر را از نظر می گذراندیم، هیچ کدام چنگی به دل نمی زند از سینما هفت بگیر تا ققنوس، هر چند شهر فرنگ شبکه خبر قابل دفاع است. “ویژه برنامه سینمایی آپوستروف” یکی از این ویژه برنامه ها است که با اجرای مسعود فراستی […]

در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر وقتی ویژه برنامه های جشنواره فجر را از نظر می گذراندیم، هیچ کدام چنگی به دل نمی زند از سینما هفت بگیر تا ققنوس، هر چند شهر فرنگ شبکه خبر قابل دفاع است.

“ویژه برنامه سینمایی آپوستروف” یکی از این ویژه برنامه ها است که با اجرای مسعود فراستی در شبکه مجازی منتشر شد.

“آپوستروف” در زبان انگلیسی به معنی برقراری ارتباط مستقیم با شخصی تخیلی، شخصی معین و حتی شخصی غایب است و صحبت راجع به سینما و برای مخاطبان سینما، تمامی معانی را در خودش مستتر دارد. در دقایق ابتدایی قسمت نخست آپوستروف، مخاطبان با یک دوربین ثابت و قاب مدیوم کلوزآپ بدون اینکه هیچ مانعی سر راه صمیمیت آنها با فراستی باشد، سخنان وی را از زاویه دیگری گوش می دهند که برای مخاطبان تازه است و به فراستی، بُعد دیگری می بخشد؛ دیگر پای میز، مجری و استودیویی بزرگ در میان نیست تا از فراستی یک ضد قهرمان بسازند تا موجب عدم همذات پنداری مخاطبان با وی شوند. اینبار فراستی قصد دارد بی واسطه با تماشاگران ارتباط برقرار کند؛ اتفاقی که از انتخاب نام آپوستروف هویدا است. در قسمت یک شهرام مکری مهمان است و گپ و گفت های آنها راجع به هجوم، آخرین ساخته شهرام مکری دلنشین می نماید و شهرام مکری در پایان قسمت اول اعلام می کند : “من بهترین گفتگوی تمام دوران را با مسعود فراستی انجام داده ام!”.

صحنه ساده است و اغلب دو مبل راحتی، دو میز کوچک، دو لیوان، یک جلد از مجله نقد و فرم به سردبیری مسعود فراستی و رنگ نارنجی روی دیوارها تمام صحنه آپوستروف را تشکیل می دهد؛ وجود مجله نقد و فرم نمایانگر نوع نگاه فراستی به فیلم ها است و همچنین، تبلیغ مجله به شمار می رود. یکی از اشکالات طراحی صحنه آپوستروف، رنگ نارنجی است که به مرور چشم تماشاگران را اذیت می کند و بهتر است رنگ دیگری جایگزین شود. از سوی دیگر، صحنه عاری از المان های سینمایی است و در صورتی که استودیو در اختیار مجریان دیگر قرار بگیرد، مجری بدون تغییر در استودیو می تواند با مهمانان راجع به مسائل اجتماعی، سیاسی و … به بحث و تبادل نظر بپردازد. و دو نکته در پخش برنامه از آپارات وجود دارد : نخست اینکه گاهی و بیشتر در قاب های بسته، عدم توازن رنگ به چشم می خورد و رنگ تصویر از نارنجی پس زمینه به نارنجی خیلی کِدِر و حتی قهوه ای تغییر می یابد. در یکی از دو قسمت پایانی آپوستروف در دقایق میانی، ناگهان برای چند ثانیه تصویر و صدا به هم می ریزد و دوباره به حالت عادی برمی گردد؛ در آنجا سعید قطبی زاده مشغول صحبت راجع به یکی از فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر است.

از دلایل موفقیت برنامه آپوستروف ویژه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، نقدهای دو منتقد شناخته شده سینمایی، مسعود فراستی و سعید قطبی زاده روی فیلم ها است و بحث و تبادل آرای آنها روی فیلم ها به مخاطبان شناخت دقیقی از کیفیت فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می دهد؛ اتفاقی که در سالیان گذشته و با حضور فراستی در هفت می افتاد. بحث های فراستی و قطبی زاده روی فیلم ها هر بار دریچه تازه ای را به روی مخاطبان می گشاید و آنها را با نکته های جدیدی آشنا می سازد. هر چند نوع معرفی زوج منتقدی فراستی و قطبی زاده در آپوستروف و اشاره به اینکه آنها در یک اقلیم نمی گنجند، بر جذابیت نقدهای آنها می افزاید.

در روزگاری که صدا و سیما درب نقد را به روی منتقدان بسته است و به معرفی اجمالی فیلم ها در برنامه های به اصطلاح تخصصی سینمایی می پردازد، تنها مامن آرامشی که می توان یافت و یک دل سیر نقد شنید، برنامه “آپوستروف” در تلویزیون اینترنتی آپارات است و اینجا زمانی است که تلویزیون های اینترنتی در جلب نظر مخاطبان از صدا و سیما پیش می افتند.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار