رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
روز سوم اجراهای جشنواره تجربه

هشتمین روز هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه برگزار شد.

در این نمایش های “یاجوج”، “ب ساز”، “این یک خیمه نیست” و “ورودی بی نام” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش های “لیلی و مجهول”، “شین”، “آشغال مانده ها” و “دختر وحشی” در بخش صحنه ای به روی صحنه رفتند. همچنین دو نمایش “بی/اینستالیشن” و “G-J” در بخش تئاتر در حاشیه شهر اجراهای خود را […]

در این نمایش های “یاجوج”، “ب ساز”، “این یک خیمه نیست” و “ورودی بی نام” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش های “لیلی و مجهول”، “شین”، “آشغال مانده ها” و “دختر وحشی” در بخش صحنه ای به روی صحنه رفتند. همچنین دو نمایش “بی/اینستالیشن” و “G-J” در بخش تئاتر در حاشیه شهر اجراهای خود را انجام دادند.

نمایش “بی/اینستالیشن” به کارگردانی حمیدرضا محمدی از ساعت ۱۰ در حیاط مرکزی پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

حمیدرضا محمدی در رابطه با این اجرا گفت: “کاری که در جشنواره داشتم”بی/اینستالیشن” بود.

درواقع پایه ی فرمی که برای کار بود پرفورمنس اشیا اسم گذاری می کنم که بدین صورت اشیا خود با کمترین دخالت انسان در محیط اجرا می کنند.

اجرا ( اینستالیشن ) بدین صورت بود که تعداد زیادی بادکنک به وسیله نخ به حجمی از یخ وصل شده اند و با آب شدن یخ ها آرام و دانه دانه بادکنک ها رها شده و با توجه به موقعیت حجم در فضا، بادکنک ها زیر سقف راهرو گرفتار می شوند. در این میان واکنش مخاطبانی که از کنار اثر رد می شوند آزاد و هرکس به نحوه خودش در روند اثر دخالت می کند.

ایده ی پایه ای که در مفهوم کار قرار داشت برگرفته از یک تفکر شرقی ( چیزی برای رهایی یا تولید چیز دیگر ، فدا می شود ) بود.

در ادامه ی این ایده مفهوم اصلی تری که شکل دادم این است که رهایی ( جدا شدن از یخ ) اتفاق می افتد اما در ادامه گرفتاری و محدودیت بزرگ تر و سخت تر ( سقف راهرو )جلوی رهایی را می گیرد و این تصمیم بر مخاطبان هست که آیا نجات دهنده بادکنک ها هستند و یا بی تفاوت می گذرند و یا بادکنک را از گرفتاری سقف رها می کنند اما پیش خودشان نگه می دارند و برده ی خود می کنند.

انتخاب این مکان به این خاطر بود که روزمرگی راهرو پردیس  که محل گذر هر روزه ی دانشجویان هست، شکسته شود و همه در روند آب شدن یخ و رها شدن بادکنک ها قرار بگیرند.”

نمایش “ورودی بی نام” به کارگردانی نوا عسگری ساعت ۱۲ در سالن امتحانات پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

نمایش “یاجوج” به کارگردانی امیرحسین یزدی ساعت ۱۲ در سالن ناظرزاده کرمانی پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

نمایش “لیلی و مجهول” به نویسندگی و کارگردانی سجاد طهماسبی ساعت ۱۴ و ۱۵:۴۵ در سالن بزرگ تالار مولوی اجرا شد.

در این نمایش ۶ مرد را نشان می‌داد که همگی آنها عاشق دختری به نام لیلی هستند ولی لیلی رابطه خود را با آنها بهم زده و این افراد در حالت شکست عشقی به سر می‌برند.

سجاد طهماسبی در رابطه با این نمایش گفت: “لیلی معاصر است و مجنون های فراوان دارد. تعدد مجنون ها معادله ای بوجود آورده که مجنون اصلی را مجهول قرار داده و اما همه ی مجنون ها مدعی هستند که  در مجنون بودن حقِ اصالت با آنهاست.”

در این نمایش حسین نانکلی، وحید قلخانباز، علیرضا مهران، امین مظفری، فرزاد محمد ظاهری، امیرحسین مظفری و عرشیا محمد ظاهری ایفای نقش می‌کردند.

نمایش “شین” به نویسندگی و کارگردانی علی حاجیلو ساعت ۱۵ و ۱۶:۴۵ در سالن کوچک تالار مولوی اجرا شد.

شین صحنه غسال خانه ای مخوف را نشان میداد و سه غسال، که هر کدام انها دچار نوعی اختلال و عقده بزرگ شده و دلیل آن اتفاق های ناگوار و بی توجه هایی است که در دوران نوجوانی تجربه کرده بودند و هر کدامشان در این اتفاق هیج سهمی نداشتند وفقط شاهد بودند.

در این نمایش صبا ایزدپناه، علی حاجیلو و بهروز پرنیان هنرنمایی می‌کردند.

نمایش “آشغال مانده ها” به نویسندگی و کارگردانی نجلا نظریان ساعت ۱۶ و ۱۷:۴۵ در سالن صمیمی مفخم پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

این مونولوگ سه نفره روایتی بود از سه زن قاتل در زمان و مکان های مختلف

نجلا نظریان در رابطه با این نمایش توضیح داد: “نمایش آشغال مانده ها نمایشی آلترناتیو است که نوع نگاه به حضور تماشاگر را تغییر می دهد. البته نه به مانند تئاترهای پست مدرنیستی که عموما جایگاه تماشاگر را تغییر می دهند و یا محیط تئاتر را به خارج از سالن می کشانند

اما آشغال مانده ها با توجه به دخالت مستقیم تماشاگر در نور پردازی پخش صدا و شیوه ی انتقال اطلاعات از طریق تلگرام نمایش پست مدرنیستی محسوب می شود.

قصه ی سه زن که به نوعی قاتل اعضای خانواده هستند در قالب روایت و تک گویی نمایش اپیک را یاد آور می شود که تاکید گروه اجرایی بر نوعی نگاه جدید به سیستم فاصله گذاری برشت است که در دنیای پست مدرن نمود پیدا می کند.”

در این نمایش مرجان خاک ساری، فاطمه عرافی و نجلا نظریان ایفای نقش می‌کردند.

نمایش “ب ساز” به کارگردانی المیرا آشفته ساعت ۱۶ در عمارت روبرو اجرا شد.

نمایش “ب ساز” یک پرفورمنس گروهی به طراحی المیرا آشفته و گروه اجرایی در عمارت روبرو اجرا شد. اجرای این پرفورمنس با مشارکت تماشاگران  به عنوان عامل اصلی، انجام میشد. تماشاگر در بدو ورود به سالن با مجموعه ای از ادوات و ابزار برای تولید صدا و گروهی اجراگر مواجه میشد که در انتظار شنیدن اصواتی از جانب او بودند تا خود را هماهنگ با آن به حرکت درآورند. این حرکات با اولین صوت ایجاد شده توسط ابزار موجود در صحنه آغاز و با اتمام مشارکت تماشاگر به پایان میرسید.

المیرا آشفته طراح و یکی از اجراگران این اثر در توصیف این پرفورمنس می گوید:” ب ساز پرفورمنسی در باب انتقال تجربه شخصی از مفهوم و غایت حرکات در هر شکل و معنای آن به مخاطب است. به این ترتیب که ادوات و اشیای ساده روزمره به سازهایی در می آیند و اجراگرانی طی واکنش نشان دادن به صدای این اشیا نقطه تاثیر عمل تماشاگر را به او نشان می دهند. لحظه شروع و پایان کاملا تحت سلطه مخاطب و نحوه حرکت اجراگران کاملا بداهه بوده است.”

سایر اعضا گروه اجرا گران عبارت بودند از: پگاه ابراهیمی، نیلوفر دادرس، نیکی ساغری، آوا تدین، گلسا کبیر و محمد خراسانی

نمایش “دختر وحشی” به کارگردانی هه ژار رمضانی با برداشتی از نمایشنامه دختر وحشی اثر “ژان آنوی” ساعت ۱۷ و ۱۸:۴۵ در سالن سمندریان پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

هه ژار رمضانی در رابطه با این نمایش گفت:

“نمایش دختر وحشی بر اساس نمایشنامه دختر وحشی اثر ژان آنوی فرایند طغیان دختری از طبقه ی فرودست جامعه را روایت میکند در قالب یک زندگی زناشویی رو به ملال رفته که گویی تنها با بازی کردن سرپا میماند آنچه میشنویم فرایند طغیان دختر است و آنچه میبینیم بُرشی از یک زندگی زناشویی”

در این نمایش غزاله توده زعیم و هه ژار رمضانی ایفای نقش کردند.

هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه از ۷ تا ۱۹ اسفند به دبیری جواد کاوندی برگزار می‌شود.

خبرنگاران: فرشید حاجیان ، زینب قاضی زاده، فاطمه حبیبی _ عکاسان: ایمان احسان و فروزان قنبری

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار