رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الأربعاء ۱۸ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Wednesday 24 April

اردیبهشت ۱۳۹۷ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

ریما رامین فر:

تعصب ندارم اما حساب «پایتخت» از سریال های دیگر جداست

ریما رامین فر با اعتقادی راسخ، تا هر وقت «پایتخت» ساخته شود در این مجموعه بازی می کند. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی شبکه آی فیلم، ریما رامین فر بازیگر سریال «پایتخت» در گفت و گو با آی فیلم در باره عشق و انگیزه اولیه اش برای ورود به عالم نمایش یعنی […]



مهناز افشار از «گلشیفته» جدا شد

تصویربرداری نقش مهناز افشار در مجموعه «گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی به پایان رسید. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی پروژه؛ کار مهناز افشار که نقش راحله گلشیفته را در این مجموعه شبکه نمایش خانگی ایفا می‌کرد، با تصویربرداری سکانسی در بیمارستان گاندی به پایان رسید و از مجموعه عوامل سریال «گلشیفته» […]


بازیگر ۱۵ سال پیش برنامه عموپورنگ عاشق تئاتر است؛

فاطیما بهارمست: مخاطب میلیونی صداوسیما دیگر بازنگشت

فاطیما بهارمست می‌گوید: امروز نگاهی به تلویزیون می‌شود که انگار مقوله بازیگری تلویزیون از سینما و تئاتر جداست. یعنی آدمی که در تلویزیون کار می‌کند انگار به نوعی از بقیه هنرها کنار گذاشته می‌شود. این خیلی بد است چون بازیگر می‌تواند در هر مدیومی بازی کند. فکر می‌کنم با شرایط فعلی که تلویزیون نمی‌تواند کاری […]


بازیگر فیلم «آهنگ برنادت» درگذشت

پاتریشیا موریسون بازیگر کهنه‌کار آمریکایی در سن ۱۰۳ سالگی درگذشت. به نقل از آسوشیتدپرس، پاتریشیا موریسون بازیگر فیلم‌هایی چون «آهنگ برنادت» و نمایش‌هایی چون «مرا ببوس، کیت» که از بازیگران محبوب هالیوود بود به دلیل کهولت سن درگذشت. موریسون در صحنه تئاتر در برابر یول برینر در نمایش «پادشاه و من» بازی کرده بود و […]


رئیس شورای صنفی نمایش انتخاب شد

امروز رای گیری برای انتخاب رئیس جدید شورای صنفی نمایش برگزار و محسن امیریوسفی به ریاست این شورا منصوب شد. غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره آخرین مصوبات گفت: امروز رای گیری برای انتخاب رئیس جدید شورا برگزار شد که محسن امیریوسفی رئیس شورا، محمود رضوی نایب رئیس و بنده هم به عنوان سخنگوی […]



گزارش تصویری نمایش “آنتی گون”

نمایش “آنتی گون” به نویسندگی، طراحی و کارگردانی علی راضی از ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ تا ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۷ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس : فرزاد جمشیددانایی


گزارش تصویری نمایش “جوجه تیغی”

نمایش “جوجه تیغی” به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهرام افشاری از ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ تا ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۷ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس : فرزاد جمشیددانایی  


جایزه جشنواره کن برای فیلم پناهی

در هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی اهدا شد. فیلم «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی جایزه بهترین فیلمنامه را به صورت مشترک با فیلم «لازاروی خوشحال» ساخته آلیس رورواچر دریافت کرد. این فیلم با بازی جعفر پناهی و بهناز جعفری در بخش رقابت اصلی […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...