رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April

در نخستین روز از بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی هفت نمایش به روی صحنه رفت. در بخش تجربه های اجرا، نمایش “انگشت به انگشت” به کارگردانی جعفر حجازی از ساعت ۱۶ الی ۲۱ در محوطه مجموعه تالار مولوی اجرا شد. در بخش بین الملل نمایش “چمدان من وطن من است” به کارگردانی […]

در نخستین روز از بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی هفت نمایش به روی صحنه رفت.

در بخش تجربه های اجرا، نمایش “انگشت به انگشت” به کارگردانی جعفر حجازی از ساعت ۱۶ الی ۲۱ در محوطه مجموعه تالار مولوی اجرا شد.

در بخش بین الملل نمایش “چمدان من وطن من است” به کارگردانی مفهام نزهت شعار محصول مشترک ایران و آلمان ساعت ۱۷ و ۱۹ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

این نمایش درنیومده

نمایش “در نیومده” ساعت ۱۶ و ۱۹ در سالن اصلی مولوی اجرا شد.

نمایش “درنیومده” تلاش گروهی را برای ساخت یک تئاتر را نشان می دهد. تلاش هایی که باعث بحث و گفتگو و اغلب دعوا در بین اعضای گروه می‌شود.

این نمایش که پیش از این بهمن و اسفند ۹۶ در سالن اصلی تالار مولوی اجرا رفته بود؛ در بخش مرور جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت کرده است.

سعید زارعی، نویسنده و کارگردان نمایش “درنیومده” درباره این نمایش گفت: “درنیومده” نتیجه دو سال زحمت یک تیم است که فارغ از نتیجه، پروسه در آن اهمیت ویژه ای پیدا می کند چرا که در این دو سال اتفاقات زیادی برای ما و مملکت ما افتاده. دو سال پیش نگاه ما به قضایا نوع دیگری بود و الان نوع دیگری است.”

وی ادامه داد: “امروز با کلی تغییرات نسبت به بهمن و اسفند نسبت به ترتیب صحنه ها، که چند روز قبل اجرا تصمیمش را گرفتیم، کار را اجرا کردیم که من الان از چیزی که اجرا کردیم بیشتر راضی هستم و فکر می کنم قدرت آزمون و خطا بیشتری را به ما می دهد.”

در بخش مسابقه صحنه نمایش های “دلقک های غمگین”، “نیست”، “مقدس” و “کمانگیر” در روز اول به روی صحنه رفتند.

دلقک های تنهای یک سیرک ورشکسته

نمایش “دلقک های غمگین” به کارگردانی مانلی حسین پور و نویسندگی علی حاتمی نژاد ساعت ۱۵ و ۱۷ در سالن سمندریان پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

این نمایش در مورد دلقک پیری است که سیرکش ورشکست شده و سعی در برپا کردن آن دارد. در طول داستان ما با شخصیت های جدیدی آشنا می شویم که ٢ پسر دلقک و معشوقه آن است که هر کدام در تنهایی خودشان غرق شده اند و در زندگی شکست خورده اند.

مانلی حسین پور در رابطه با این نمایش گفت: “نمایش بیشتر به تنهایی آدمها می‌پردازد و همه شخصیت های نمایش فراموش شده اند و در عشقشان ناکام مانده‌اند، عشق می تواند هر عشقی باشد که در داستان هر کدام از شخصیت ها برای چیزهای مختلف ناامید از زندگی هستند.”

وی اضافه کرد: “نمایش فضای سوررئالستی دارد و از نورهای مختلف و رنگی و لباس های فانتزی و سورئالیستی و دکور نمادین استفاده شده.”

آن دختر نیست…

نمایش “نیست” به نویسندگی سپیده علی زاده و کارگردانی حسنیه زاهدی ساعت ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

این نمایش در رابطه با زنی است که روزی ناگهان ناپدید شده. شوهر و خانواده اش که بسیار نگران هستند سعی در پیدا کردن او هستند ولی بعد از ۹ شب آن زن به خانه باز می گردد و مدعی می‌شود که به مشهد رفته بوده است اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

حسنیه زاهدی درباره نمایش گفت: “نمایش “نیست” یک اجرا در حوزه تئاتر مستند بود و شیوه اجرایی هم به شکل مستند و مینی مال به نماش درآمد و به این صورت که دو بازیگر چند شخصیت رو بازی می کنند و از نقطه نظر شخصیت های اصلی و فرعی داستان واقعی،  ماجرا را روایت کردند و در نهایت قضاوت را به عهده تماشاگر می گذاشتیم.”

نمایش “مقدس” به نویسندگی و کارگردانی سعدی محمدی ساعت ۱۸، ۲۰:۴۵، ۲۱:۳۰ و ۲۲:۳۰ در سالن اصلی مولوی اجرا شد.

آخرین نمایش روز اول نیز نمایش “کمانگیر” به نویسندگی و کارگردانی عرفان ابراهیمی بود که ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در سالن انتظامی خانه هنرمندان اجرا شد.

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت به دبیری حسین عبداللهی در تهران در حال برگزاری است.

سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان _ عکاسان: آناهیتا پورعسگری و لیلا محرم پور

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار