رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 - 15:45
  • کد خبر : 21115
  • تئاتر
  • چاپ خبر : طرح یک موضوع جدید
تجربه های تماشا در کنار کودکان

طرح یک موضوع جدید

نمایش کودک “ردپای نی نی نو” به نویسندگی و کارگردانی زیبا برجی فلاح از ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ در تالار هنر به روی صحنه رفته است از اینرو، مجموعه گزارش های “تجربه های تماشا در کنار کودکان” در قسمت هشتم به نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت “رد پای نی نی نو” می پردازد. […]

نمایش کودک “ردپای نی نی نو” به نویسندگی و کارگردانی زیبا برجی فلاح از ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ در تالار هنر به روی صحنه رفته است از اینرو، مجموعه گزارش های “تجربه های تماشا در کنار کودکان” در قسمت هشتم به نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت “رد پای نی نی نو” می پردازد.

نمایشنامه “ردپای نی نی نو” نوشته ریبا برجی فلاح را می توان با وجود برخی کاستی ها، خوب ارزیابی کرد. اصلی ترین ویژگی نمایشنامه “ردپای نی نی نو”، طرح یک موضوع جدید در قالب نمایش های کودک، بحث فرزندآوری و جایگاه فرزند اول بعد از تولد فرزند دوم، است که به صورت توامان، فرهنگسازی برای کودکان و والدین آنها را مد نظر قرار می دهد. نوع ارتباط بین شخصیت پدر و مادر با طبقه اجتماعی آنها متناسب است و مخاطبان را به یاد آدم های واقعی در زندگی واقعی شان می اندازد که از دیگر نکات مثبت اثر به شمار می رود. مهم ترین مشکل “ردپای نی نی نو” عدم وجود فاصله گذاری در فواصل تخیل فرزند اول و اتفاقات دنیای واقعی در نمایش است به طوری که تماشاگران به هیچ وجه متوجه امر تخیل و واقعیت در پرده های دوم و سوم نمی شوند و در ادامه، پایان بندی را از اثرگذاری مطلوب باز می دارد. از سوی دیگر، عدم وجود فاصله گذاری در فواصل تخیل فرزند اول و اتفاقات دنیای واقعی در نمایش موجب می شود مخاطبان پایان بندی را پس بزنند. هر چند که در فواصل مابین تخیل و واقعیت در اثر، تغییر نورها قابل مشاهده است ولی تغییر نورها به تنهایی گویا نیستند. یک مورد دیگر که قابل ذکر است با وجودی که ارتباط بین شخصت پدر و مادر به خوبی پرداخت می شود از نظر زمانی، زمان فراوانی را به خودش اختصاص می دهد در نتیجه می توانست روی بحث فرزندآوری و جایگاه فرزند اول بعد از تولد فرزند دوم پرداخت بهتری صورت بگیرد. دوری از شعارزدگی از دیگر نقاط قوت “ردپای نی نی نو” به شمار می رود.

تمامی بازیگران بازی های یک دست و خوبی را به نمایش می گذارند. تماشای بده بستان های شخصیت پدر با بازی امیر عدل پرور و شخصیت مادر با بازی ترانه کوهستانی بسیار دیدنی است و هر دوی آنها در کنار هلیا نصرالهی، بازیگر نقش هلیا، یک خانواده واقعی را برای تماشاگران به تصویر می کشند. بهمن داداشی در نقش نوزاد، به همراه دیگر بازیگران “ردپای نی نی نو” می درخشد. چینش مطلوب میزانسن های زیبا برجی فلاح در مقام کارگردان به بازی ها روح و جلا می بخشد و زندگی در تمام طول اثر جریان می یابد.

طراحی صحنه مجتبی مهدی و ولی الله شاکر به خوبی فضای یک خانه را برای تماشاگران ترسیم می کند و در هماهنگی با کلیت نمایشنامه “ردپای نی نی نو” قرار دارد. همچنین، در پرده دوم و در نمایش اتاق دخترانه کودک، مجتبی مهدی و ولی الله شاکر در مقام طراحان صحنه گُل می کارند. روشنک کریمی در جایگاه طراح لباس عملکرد موفقی دارد و لباس ها، شخصیت های واقعی را روی صحنه نمایش باز می آفرینند. لیلا پریشان با طراحی گریم نوزاد، زبردستی خودش را در هویت بخشی به شخصیت ها به نمایش می گذارد. همچنین، نباید به سادگی از کنار انتخاب آهنگ های خوب رامین عبداللهی گذشت. طراحی نور علی اشرف سمائی با دوری گزینی از بازی با نورهای بی جا و انتخاب یک نور تخت برای نمایش واقعیت و یک نور نیمه تاریک برای نمایش تخیل به درستی حق مطلب را ادا می کند. طرح پوستر رضا پورتراب زاده، یک موقعیت را نشان می دهد و جنبه معرفی روایت داستانی آنچنانی ندارد هر چند که از جذابیت بصری مناسبی برخوردار است.

جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر به زودی برگزیدگان خودش را باز خواهد شناخت و “تجربه های تماشا در کنار کودکان” برای تمامی نامزدها و برگزیدگان آرزوی موفقیت می کند و اعلام می دارد تا همیشه در کنار تئاتر کودک می ایستد و می کوشد تا سهمی هر چند اندک در اعتلای تئاتر کودک ایفا نماید.

نمایش کودک “ردپای نی نی نو” به نویسندگی و کارگردانی زیبا برجی فلاح با بازی بهمن داداشی، امیر عدل پرور، ترانه کوهستانی و هلیا نصراللهی از ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۸ در تالار هنر به روی صحنه می رود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار