رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • چهارشنبه 30 خرداد 1397 - 13:57
  • کد خبر : 22631
  • تئاتر
  • چاپ خبر : گفت و گو با محمد شایان طهماسب پور، کارگردان نمایش “دمی در بازار هیزم فروشان”

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “دمی در بازار هیزم فروشان” نوشته علیرضا حنیفی و به کارگردانی محمد شایان طهماسب پور از ۳ تا ۲۵ خرداد در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این نمایش روایت کننده یک بازه زمانی از واقعه غدیر خم تا روز عاشورا و نشان دهنده تغییر موضع مردم آن زمان نسبت به […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “دمی در بازار هیزم فروشان” نوشته علیرضا حنیفی و به کارگردانی محمد شایان طهماسب پور از ۳ تا ۲۵ خرداد در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

این نمایش روایت کننده یک بازه زمانی از واقعه غدیر خم تا روز عاشورا و نشان دهنده تغییر موضع مردم آن زمان نسبت به حاکم و خلیفه است.

نمایشنامه “دمی در بازار هیزم فروشان” بارها توسط کارگردان های مختلف اجرا شده است اما این بار محمد شایان طهماسب پور با نگاهی جدید و متفاوت این اثر را اجرا کرده است.

طهماسب پور در گفتگوی اختصاصی با سینماخانه درباره دلایل انتخاب این متن گفت: “در ابتدا قرار بر کار روی نمایشی مذهبی نبود اما به علت همزمان شدن با ماه مبارک رمضان این نمایشنامه را انتخاب کردیم. من پیش تر از این نمایش مذهبی کار کرده بودم ولی نمایش “دمی در بازار هیزم فروشان” فارغ از شعار زدگی ها رایج بود؛ بنابراین با آقای حنیفی صحبتی داشتیم و ایشان موافقت کردند که تغییراتی را در متن داشته باشیم و حاصل آن بعد از ۲۰ جلسه تمرین، این نمایش بود.”

وی در ادامه در مورد این تغییرات گفت: “برای مثال در اولین صحنه این نمایش که در اصل نمایشنامه وجود ندارد و خود من به کار اضافه کردم؛ به داستان خلقت انسان، رانده شدن به زمین و قتل هابیل به دست قابیل و سپس پخش تصاویری از سیاستمداران فاسد تاریخ از هیتلر گرفته تا صدام حسین می باشد که در واقع می خواستم این موضوع را بیان کنم که هیزم فروشی که به نوعی استعاره ای است از گناه و جمع آوری هیزم های جهنم، از آفرینش انسان وجود داشته و به نوعی دنیاپرستی از بدو خلقت انسان تا همین زمان معاصر بوده و همچنان نیز ادامه دارد. همچنین تغییر در فضای نمایشنامه هم داشتیم. فضایی که برای کار برگزیدیم فضایی سورئال بود برخلاف چیزی که در متن آمده و همچنین بر عکس دیگر متون مذهبی که سبک رئالیسم و واقع گرایانه در آنها کلیشه شده است ما سعی کردیم از این واقع گرایی فاصله بگیریم. بعلاوه همه پرسوناژها را به نوعی خاکستری نشان دادیم.

کارگردان نمایش “دمی در بازار هیزم فروشان” در رابطه با تفاوت این نمایش با دیگر اجراهای این متن گفت: “اجراهای دیگر از این متن به این گونه بود که کار با همان بازیگران ثابت پیش می رفت و فقط بازیگرانی که دیالوگ داشتند روی صحنه می‌آمدند. چیزی که در کار ما وجود دارد ایجاد عکس ها و تصاویر متنوع است. تصاویری که شاید برای مخاطب جدید باشد بخصوص برای مخاطبان کارهای مذهبی. از دیگر حسن های این متن دیالوگهای آن بود به طوری که من طبق عادت خیلی از قسمت های متن را حذف می کنم اما در این کار هر دیالوگی را که می خواستم حذف کنم خللی در آن حرف نمایش ایجاد می شد. موضوع دیگر اینکه، صحنه ها از هم یک گسستگی زمانی دارد و در تئاتر با موضوع مذهبی پرش زمانی خیلی اتفاق مرسومی نیست که ما سعی کردیم با استفاده از عکس و اکت این فضاهای زمانی ایجاد شده را به هم متصل کنیم.”

محمد شایان طهماسب پور همچنین در رابطه با آینده کاری خود گفت: “دیگر قصد انجام کارهای بزرگ و این چنینی را ندارم. در حال حاضر متنی به نام “سیزیف و مرگ” اثر رابرت مرل را در دست دارم که علاقه مندم روی این متن کار کنم و امیدوارم برای امسال بتوانیم اجرا داشته باشیم و غیر از آن هم کاری برای ایام محرم در ذهن دارم.

در نمایش “دمی در بازار هیزم فروشان”، گیسو امیر رضایی، علی مربی، سامی رهبر، سهیل قاسم خانی، مریم رحیمی، امید رهبر، سید جعفر پور طاها، محمد محب الهی، سپیده پهلوان زاده، آرمین مزین، میثم محب الهی، محمدرضا موسوی، پریا انوری، نرجس تاجیک، یاسین روستایی، علی عزیزیان، پرستو شمسی پور، سمیه قدیمی، محمد ساربان، مهدی توکلی نیا، سمانه ابن علی، علی عبادت طلب، آیه قبادیان، علی برجی، منوچهر علی پور و زینب ورقانی هنرنمایی می‌کردند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح حرکت: شیلا نوروزی، مدیر تولید: مسعود ترابی، دستیار اول کارگردان: محمد محب الهی، دستیار دوم کارگردان: علی باقری، دستیار سوم کارگردان: مسعود غلامیان، منشی صحنه: المیرا رضایی، طراح گریم: حسام حیدری، اجرای گریم: حسام حیدری، تکتم مرشد لو، سعدیه لایی و سمانه نظری، طراح صحنه: هاله قاضی، دستیار صحنه: ایمان محبوبی کیا، اجرای دکور: علی اصغر زارعی، مهدی یار احمدی یگانه، طراح لباس: باران سیبی، دستیار طراح لباس: مریم آهنگری، طراح نور: محمد شایان طهماسب پور، گرافیست: هاله قاضی، روابط عمومی: نگار امیری، مدیر صحنه: فرزانه سرلک، ویدیو آرت و پخش موسیقی: محمد جواد سخنور، انتخاب موسیقی: محمد شایان طهماسب پور

سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان _ عکاس : امیر امینی نیا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار