رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May
گفتگو با داریوش مهرجویی کارگردان فیلم دایره مینا

داریوش مهرجویی: «سلامت روانی» بازیگر همیشگی فیلمهای من است

در چهارمین روز از جشنواره فیلم سلامت، در حاشیه نمایش فیلم سینمایی «دایره مینا» با موضوع انتقال خون، داریوش مهرجویی درباره نخستین روزهایی که تصمیم ساخت این فیلم را گرفته بود صحبت کرد. مهرجویی به ستاد خبری سومین دوره جشنواره فیلم سلامت گفت: ساعدی کتابی داشت به نام «آشغالدونی». او تا فهمید می‌خواهم فیلمی بسازم […]

در چهارمین روز از جشنواره فیلم سلامت، در حاشیه نمایش فیلم سینمایی «دایره مینا» با موضوع انتقال خون، داریوش مهرجویی درباره نخستین روزهایی که تصمیم ساخت این فیلم را گرفته بود صحبت کرد.

مهرجویی به ستاد خبری سومین دوره جشنواره فیلم سلامت گفت: ساعدی کتابی داشت به نام «آشغالدونی». او تا فهمید می‌خواهم فیلمی بسازم که در فضای بیمارستان می‌گذرد و به موضوعی مثل خون دادن می‌پردازد این داستانش را به شکل دست‌نویس به من داد و گفت هنوز چاپ نشده، بخوان. خواندم و دیدم می‌شود با طرح اولیه فیلمنامه‌ای که در ذهن داشتم مخلوط شود و همین کار را هم کردم. ساعدی سرش شلوغ بود و یک مدت هم به زندان افتاد، برای همین به تنهایی آن را نوشتم.

فیلمساز صاحب‌نام سینمای ایران در پاسخ به این سوال که چرا دیگر کارگردانان بعد از «دایره مینا» به ساخت آثاری از این دست، روی نیاوردند بیان داشت: شاید بهتر باشد از خودشان بپرسید. من ولی باز هم ساختم، نمونه‌اش «بمانی». اصلا سلامت روانی همیشه در فیلم‌های من نقش داشته؛ از «بانو» و «سارا» گرفته تا همین چند سال قبل، «نارنجی‌پوش». بعد از انقلاب همین مستضعفانی که حرف‌شان را در «دایره مینا» زده بودم حاکم شده بودند و شاید دیگر معنا نداشت چنین فیلم‌هایی ساخته شود. کسانی مثل مخملباف تلاش‌هایی داشتند ولی به نظر من به فضا نمی‌چسبید، چراکه همین‌ها خودشان آمده بودند و حاکمیت را به دست گرفته بودند؛ البته ایرادی هم نمی‌توان گرفت، چراکه این رسم رایج در همه جای جهان است.
مهرجویی ادامه داد: همیشه سینمایی وجود داشته که مولف بوده و اساتید بزرگش فیلم‌های هنری و مولف می‌ساخته‌اند و ما در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی اوج چنین فیلم‌هایی را شاهد بودیم، به مرور اما فروکش کرد و یک دلیلش هم شاید گران شدن صنعت سینما بود، به علاوه اینکه فیلم‌های اکشن بازار را قبضه کرده بود.آن سینمایی که نئورئالیسم ایتالیا پایه‌اش را گذاشته بود، رفته رفته دگرگون شد و همان فیلمسازانی که فیلم‌های متفاوت می‌ساختند هم یواش یواش به سمت و سوی دیگری رفتند و شروع کردند به ساخت فیلم‌هایی درباره مدرنیسم جدید و بورژوازی و … . در ایران هم چنین اتفاقی رخ داد. الان هم شبیه دوران قبل از انقلاب شده. آن دوران فیلمفارسی یا به اصطلاح فیلم آبگوشتی می‌ساختند و ملت هم هجوم می‌بردند برای تماشا. الان هم همان وضعی را شاهد هستیم و دلیلش شاید این باشد که مردم دیگر به سراغ چنین فیلم‌هایی نمی‌روند.

کارگردان «هامون» در پاسخ به این سوال که آیا قصد ساخت فیلمی برای توصیف شیوه عمل پزشکان را ندارد، تصریح کرد: این کار را مهران مدیری در سریال «در حاشیه»‌اش می‌خواست انجام بدهد که البته نیمه‌تمام باقی ماند. من هم دیگر حال و حوصله گرفتاری‌های چنین سوژه‌هایی را ندارم و منصرف شدم. تم جدیدی نبود و برایش هیجان نداشتم.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار