رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April
در آستانه برگزاری پانزدهمين جشنواره فيلم مقاومت

جشنواره مقاومت در جذب فیلمسازان مقاومت موفق بوده است

در جهان جنگ ستیز امروز، یکی از راه‌های مقابله با تهاجمات فرهنگی دشمنان، سینمای مقاومت است که به واسطه فیلم از مرز خاکی کشورها گذشته و فرهنگ مقاومت و ظلم ستیزی را به گوش همگان می‌رساند. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، رضا ایرانمنش بازیگر سینما، با […]

در جهان جنگ ستیز امروز، یکی از راه‌های مقابله با تهاجمات فرهنگی دشمنان، سینمای مقاومت است که به واسطه فیلم از مرز خاکی کشورها گذشته و فرهنگ مقاومت و ظلم ستیزی را به گوش همگان می‌رساند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، رضا ایرانمنش بازیگر سینما، با تاکید بر مهجوریت موضوع مقاومت در سینمای ایران گفت: در حق تولید فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس جفا شده است. در حالی که سینمای مقاومت در برهه‌ای از زمان در اوج پیشرفت و درخشش به سر می‌برد، ناگهان از رشد آن جلوگیری کرده و این ژانر سینمایی را بر زمین کوبیدند.

وی افزود: سینمای مقاومت جسم بی‌جانی است که در جامعه امروز نیاز به احیای مجدد دارد. برگزاری جشنواره مقاومت طی سالهای اخیر تاحدی در جذب فیلمسازان به موضوعات مقاومتی موفق بوده است اما این تلاش‌ها کافی نبوده و باید نگاه بیزینسی به اینگونه موضوعات داشته باشیم. متاسفانه کمبود آثار ارزشمندی همچون «تنگه ابوغریب» و «به وقت شام»، کاربرد فرهنگی جشنواره را با مشکل روبرو می‌کند.

ایرانمنش خاطر نشان کرد: تعجب می‌کنم در شرایطی که در اساسنامه‌های موجود مبنای ایجاد برخی ارگان‌ها، تولید و نشر آثار دفاع مقدس و مقاومت ذکر شده است اما از لحاظ کمیت و کیفیت فیلم‌ها نه تنها پیشرفتی نداشته‌ایم بلکه با ضعف‌های زیادی روبرو شده و بحران شدیدتری را در پیش رو داریم.

وی رسالت متولیان جشنواره فیلم مقاومت را اشاعه فرهنگ مقاومت معرفی کرد و اذعان داشت: تعصب نسبت به جنگ تحمیلی و مقاومت رزمندگان، حرکت عجیبی را در دنیا به نمایش گذاشت. از حیث اهمیت این مبارزه، در اواخر دهه۶۰، هنر نیز به مسیر سینمای مقاومت هدایت شد تا این حماسه بزرگ برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار و یادآوری شود.

این بازیگر سینما، تقویت جایگاه سینمای مقاومت در جهان را منوط به حمایت مسئولان فرهنگی از فیلمسازان حرفه‌ای دانست و یادآور شد: تنها اختصاص بودجه به برگزاری جشنواره فیلم مقاومت کافی نیست بلکه بهره مندی از تجربه فیلمسازان و هنرمندان فعال در حوزه مقاومت و مرور دقیق تاریخ ۸ سال جنگ تحمیلی، در تقویت سینمای مقاومت بسیار تاثیرگذار است درحالی که در شرایط جنگ نرم و تهاجم دشمنان به فرهنگ و اعتقادات کشورهای مسلمان، سلاح ما برای دفاع از هویتمان، ساخت فیلم‌های ارزشی است تا بواسطه این ابزار، از حریم فرهنگی کشورمان دفاع کرده و مسیرهای نفوذ دشمنان را مسدود نماییم.

وی اذعان داشت: خوشبختانه فیلمسازان جوان به موضوع جنگ تحمیلی نگاه خوبی دارند که با حمایت‌های مالی مسئولان و بهره مندی از تجربه‌های خوب و بد فیلم‌های ساخته شده در این حوزه می‌توان چرخه تولید فیلم‌های مقاومت را به حرکت انداخت. به طور کلی ساخت فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت از لحاظ محتوا و اجرای آن در فضایی مشابه جبهه‌های جنگ اقدامی بسیار مشکل است که نیاز به انگیزه و اطمینان به حمایت از فیلمسازان دارد این در حالی است که بی‌توجهی به این مسائل و وجود موضوعات کم دردسرتر، انگیزه ساخت اینگونه فیلم‌ها را از هنرمندان سلب کرده است.

ایرانمنش برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را امری ضروری در یادآوری دلاوری‌های مردم برای حفظ خاک کشورشان به جهان معرفی کرد و اظهار داشت: فضای بین‌المللی این جشنواره فرصت مناسبی است تا تعصبات دینی و اعتقادی مردم ایران به کشورهای دیگر شناسانده شود. حضور کشورهای دیگر در این جشنواره نیز سینمای مقاومت را وارد مرزهای فرهنگی کشورهای خارجی کرده و فریاد ظلم ستیزی را به گوش همه ملت‌ها می‌رساند.

ناگفته نماند پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همزمان با هفته بسیج از ۵ تا ۹ آذر ماه سالجاری به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار