رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

صبح امروز ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۷ ، مراسم رونمایی از پوسترهای بخش نکوداشت جشنواره مقاومت و نشست خبری این جشنواره در مرکز فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد. به گزارش سینماخانه؛ در ابتدای این مراسم از پوسترهای بخش نکوداشت جشنواره با حضور خانواده های زنده یادان، حبیب الله کاسه ساز، یدالله صمدی، سید ضیاء الدین […]

صبح امروز ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۷ ، مراسم رونمایی از پوسترهای بخش نکوداشت جشنواره مقاومت و نشست خبری این جشنواره در مرکز فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.

به گزارش سینماخانه؛ در ابتدای این مراسم از پوسترهای بخش نکوداشت جشنواره با حضور خانواده های زنده یادان، حبیب الله کاسه ساز، یدالله صمدی، سید ضیاء الدین دری و حمید آخوندی انجام شد.

همچنین محمد خزاعی، دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اعلام کرد که مراسم نکوداشت این هنرمندان فقید و یاران همیشگی جشنواره در مراسم افتتاحیه جشنواره برگزار خواهد شد.

سپس در ادامه این مراسم، نشست خبری دبیر جشنواره و اهالی رسانه انجام شد.

در این نشست محمد خزاعی در تشریح برنامه های جشنواره گفت: “پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با همت سازمان بسیج مستضعفین، بنیاد فرهنگی روایت فتح و همچنین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از پنجم تا نهم آذر ماه در تهران، اصفهان، زنجان و همدان برگزار خواهد شد. همچنین بعد از اتمام جشنواره از دوازدهم تا پانزدهم آذر هفته فیلم مقاومت با اکران فیلم های امپراطور جهنم، سرو زیر آب، تنگه ابوقریب و ماجرای نیمروز در کشور لبنان برگزار خواهد شد.”

وی ادامه داد: “۲۰۰ فیلمساز داخلی و خارجی از ۵ قاره و ۲۳ کشور در این جشنواره حضور دارند.

همچنین ۲۴ اثر خارجی از بین ۹۰۶ اثر ارسال شده به دبیرخانه از ۹۴ کشور متقاضی برای نمایش در جشنواره انتخاب شده اند. البته تعدادی از فیلم های شاخص انتخاب نشده نیز در اکران های دانشگاهی به کمک بسیج دانشجویی به نمایش در خواهند آمد.

در این دوره از جشنواره از کشور سوریه ۴ فیلم، از کشورهای روسیه، لبنان و آمریکا ۳ فیلم، از کشور فرانسه ۲ فیلم و از کشورهای عراق، بحرین، عربستان سعودی، اسپانیا، هند، اوروگوئه، کانادا، ترکیه، بوسنی و هرزگوین، انگلستان و چین هر کدام یک فیلم نمایش داده خواهند شد.

در مجموع ۴۲ فیلمساز خارجی در این جشنواره به ایران سفر خواهند کرد که تعدادی از آنها در کلاسهای آموزشی که هر ساله جشنواره برگزار میکند شرکت خواهند کرد.”

خزاعی همچنین اضافه کرد: “از برنامه های دیگر جشنواره راه اندازی کمپین حمایت مردم یمن است. بخشی در جشنواره طراحی شده است که چه در ایام جشنواره و چه بعد از پایان جشنواره، سینماگران در رابطه با جنایات یمن که جزو جنایات حقوق بشری است و خیلی از رسانه های دنیا در برابر آن سکوت کرده اند، صحبت خواهند کرد و مردم یمن را حمایت و نسل کشی که در این کشور به راه افتاده است را محکوم خواهند کرد. این نوع حمایت باعث دلگرمی مردم یمن خواهد بود و اتفاق های خوبی خواهد افتاد زیرا از سوی سینماگران و فرهنگیان انجام خواهد شد.”

دبیر جشنواره مقاومت در ادامه افزود: “ما باید دایره مضامین در سینمای مقاومت را افزایش دهیم. سینمای مقاومت فقط سینمای جنگی و دفاع مقدس و جریان منطقه نیست. قطعا دامنه مضامین که میتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند وسیع تر از این هستند. معتقدم در چنین موقعیت حساسی وقتی میگوییم سینماگر انقلابی، وظیفه این سینماگر فقط پرداختن به مسائل منطقه نیست. سینماگر انقلابی باید به معنای واقعی مطالبه گر باشد. باید برای مبارزه با فسادی که در کشور وجود دارد تلاش کند. باید بتواند از برخی اتفاقاتی که در دستگاه های کشوری در حال رخ دادن است نقد کند. انتظار داریم که این دامنه موضوعی در دوره های بعدی گسترده تر شود.”

محمد خزاعی ادامه داد: “یکی از بحث های جشنواره مقاومت در حوزه خارجی حمایت از سینماگران معترض و مستقل در عرصه جهانی است. خیلی از فیلمسازان خارجی به صورت مستقل به سراغ مضامینی می‌روند که رسانه ها و جشنواره ها از آنها حمایت نمی‌کنند و جشنواره مقاومت محلی میشود برای رساندن صدای آنها به جهان. یکسری از این فیلمسازان مانند فیلمساز کشور عربستان که با فیلم “خاشقچی تنها نیست” در این جشنواره شرکت کرده است به دلیل فشار های کشورهای خودشان خواسته اند تا نام آنها عنوان نشود اما دوست داشتند تا آثارشان در ایران و جشنواره مقاومت به نمایش درآید.”

وی افزود: “یکی دیگر از مباحث این دوره از جشنواره ایجاد گفتمان برای جریان سازی در سینمای مقاومت است. این باعث میشود که اختتامیه جشنواره نه تنها پایان کار جشنواره نباشد بلکه آغازی است بر تاثیر گذاری بر جریان فیلمسازی مقاومت در داخل و چه در خارج از کشور. در این گفتمان ها فیلمسازانی با آرمان ها و هدف های مشترک اما با اندیشه های متفاوت با هم به گفتگو می‌نشینند و احساس میکنند که محفلی برای ظهور و بروز آنها وجود دارد. همچنین فیلمسازانی که ما آموزش می‌دهیم برای آینده فیلمسازی مقاومت که در مدرسه سینمایی روایت حضور پیدا می‌کنند و از آنها برای تولید اثر حمایت می‌شود.  یکسری از کشور ها نیز بعد از اتمام جشنواره درخواست میکنند مربیانی از ایران برای برگزاری کلاسهای آموزشی به آن کشورها بروند.این ها همه شاخصه‌هایی هستند که نشان میدهد اختتامیه جشنواره پایان کار جشنواره نیست و آغازی است برای حرکت های مهمتر.”

وی در ادامه تصریح کرد: “دیگر مباحث جشنواره امسال عبارتند از شبکه‌ سازی جبهه جهانی سینمای مقاومت، تربیت سفیران هنری، مدرسه سینمایی و چهره سال مقاومت که هر ساله انتخاب می‌شود.

همچنین بعد از جشنواره نشست هایی برای جهان سازی فیلم مقاومت برگزار خواهد شد. ۳ نشست برگزار می‌شود که در این نشست ها برنامه ریزی کرده ایم از نقطه نظرات فعالان فرهنگی چه در عرصه سینما و چه در عرصه بین الملل استفاده کنیم تا به یک منشور برسیم.”

وی در آخر اظهار امیدواری کرد تا جشنواره امسال با کمک اصحاب رسانه به صورت باشکوهی برگزار شود.

مراسم افتتاحیه جشنواره مقاومت روز دوشنبه پنجم آذر ساعت ۱۷:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

سپس از روز سه شنبه ششم آذر از ساعت ۲ بعد از ظهر در سینماهای عصر جدید و سینما فلسطین که محل اصلی برگزاری جشنواره است جشنواره ادامه خواهد داشت و سپس مراسم اختتامیه در برج میلاد برگزار می‌شود.

سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان _ عکاس: امیر سهیلی پور

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار