رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

اردیبهشت ۱۳۹۸ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

قسمت ششم «سالهای دور از خانه» این هفته توزیع نمی‌شود

به احترام ایام شهادت امام علی (ع) و شب‌های قدر، قسمت ششم «سالهای دور از خانه» این هفته توزیع نمی‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه ای؛ محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده این مجموعه اعلام کرد: ششمین قسمت این سریال به دلیل تقارن با ایام سوگواری شهادت حضرت علی (ع) توزیع نخواهد شد. توزیع […]


نسخه الکترونیکی ماهنامه «سوره سینما» منتشر شد + pdf

شماره ۲۶ و ۲۷ ماهنامه «سوره سینما» زیر نظر سازمان سینمایی حوزه هنری ویژه فروردین و اردیبهشت ۹۸ به صورت الکترونیکی منتشر شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری؛ نسخه الکترونیکی دو شماره ماهنامه «سوره سینما» به سردبیری یزدان عشیری با عکس روی جلد مراسم اختتامیه هفته هنر […]


تقاضای تارانتینو از مخاطبان جشنواره کن: داستان فیلمم را لو ندهید!

کوئنتین تارانتینو از مخاطبانی که در جشنواره کن به تماشای فیلم تازه‌اش می‌نشینند خواهش کرد پس از رونمایی فیلم در جشنواره کن از لو دادن داستان آن خودداری کنند. به نقل از ورایتی، در حالی که فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» جدیدترین ساخته کوئنتین تارانتینو امشب در جشنواره فیلم کن برای نخستین‌بار اکران می‌شود، این […]


امیرشهاب رضویان جشنواره برگزار می‌کند

چهارمین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج با افزودن یک بخش جدید در مردادماه سال ۹۸ برگزار می‌شود. این جشنواره به مدیریت امیرشهاب رضویان و دبیراجرایی رضا اسدی پس از برگزاری سه دوره موفق با حضور جوانان علاقه‌مند به تئاتر و سینما، چهارمین دوره‌ خود را پیش رو دارد. در این دوره بخشی به عنوان «یک […]


اکران فیلم سعید روستایی در اروپا

معتبرترین کمپانی فرانسوی حق پخش «متری شیش و نیم» را خرید

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» دومین ساخته سینمایی سعید روستایی برای اولین بار در سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم را دریافت کرد. این فیلم نوروز امسال در سینماهای کشور روی پرده رفت و […]


روایت مقاومت حزب‌الله در سریال «نوای خوشه‌ها»

سریال «نوای خوشه‌ها» به کارگردانی محمد قاف سوری و با درونمایه «تقویت جایگاه مقاومت و تبیین مشروعیت آن» این روزها از شبکه ۲ در حال پخش است. از ابتدای ماه مبارک رمضان شبکه ۲ سیما نیز علاوه بر پخش سریال «دل دار» در ساعت ۲۱:۳۰ اقدام به پخش سریالی به نام «نوای خوشه‌ها» به کارگردانی محمد قاف […]


آغاز ارائه تسهیلات رایگان به خبرنگاران سینمایی در پردیس سینمایی باغ کتاب

طرح ارائه تسهیلات به خبرنگاران تخصصی سینمایی و خبرنگاران سینمایی شاغل در رسانه‌های معتبر عمومی، سال ۹۷ برای اولین بار اجرا شد که با استقبال خوب اهالی رسانه در سال ۹۸ نیز تمدید شد، که با پایان مهلت یک ماهه برای ارائه اسامی از سوی رسانه‌های واجد شرایط، این طرح در سال جدید نیز از […]


تعطیلی سینماها در شب‌های قدر

سخنگوی کارگروه اکران ، تاریخ تعطیلات سینماها را در ایام شب‌های قدر ماه مبارک رمضان اعلام کرد. غلامرضا فرجی سخنگوی کارگروه اکران برنامه سینماها در ایام شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) در ماه رمضان را بدین شرح اعلام کرد: سوم خرداد (هجدهم رمضان و شب نوزدهم ماه مبارک رمضان) و اولین شب قدر […]


لادن مستوفی به «دروغ» پیوست

لادن مستوفی به زودی با نمایش «دروغ» به کارگردانی آریان رضائی روی صحنه می‌رود. لادن مستوفی به زودی با نمایش «دروغ» نوشته فلوریان زلر به کارگردانی آریان رضائی روی صحنه می‌رود. پیش از این نیز افشین هاشمی به عنوان یکی از بازیگران اصلی نمایش معرفی شده بود و به زودی اسامی سایر بازیگران و عوامل […]


«درخت بنفش» آماده اکران می‌شود

فیلم سینمایی «درخت بنفش» به کارگردانی امین اصلانی آخرین مراحل پایانی پس‌تولید را پشت سر گذاشته و برای اکران آماده می‌شود. امین اصلانی فیلم درخت بنفش را بر اساس داستانی از سودابه فضایلی نوشته و کارگردانی کرده است. «درخت بنفش» اواخر سال گذشته جلوی دوربین رفت. در این فیلم آناهیتا درگاهی، شادی کرم‌رودی، آرش اشاداد […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...