رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
در نشست انتقال تجربه در سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان مطرح شد

پلان های طولانی مخاطب را بیشتر درگیر می کند

نشست انتقال تجربه در سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با حضور پوران درخشنده، کامبوزیا پرتوی، ابوالفضل جلیلی و ایرج طهماسب برگزار شد. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، ابوالفضل جلیلی در این نشست به کودکان و نوجوانان توصیه کرد: هنگامی که فیلمبرداری می‌کنید، […]

نشست انتقال تجربه در سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با حضور پوران درخشنده، کامبوزیا پرتوی، ابوالفضل جلیلی و ایرج طهماسب برگزار شد.

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، ابوالفضل جلیلی در این نشست به کودکان و نوجوانان توصیه کرد: هنگامی که فیلمبرداری می‌کنید، اندازه زشتی‌ها، زیبایی‌ها و معایب را کوچکتر از مقیاس واقعی می‌بینید، به همین منظور باید در فیلمبرداری به این نکته ها در چیدمان کادرها توجه کنید.

*در ساخت فیلم، باید اعتماد به نفس داشته باشیم
جلیلی افزود: کات نکردن باعث می شود فیلم باورپذیرتر شود. در واقع ریتم به کوتاهی و بلندی پلان بستگی ندارد و گاه، پلان طولانی، هیجان و ریتم بیشتری دارد، چراکه باید ریتم در درون پلان باشد، نه در کوتاه و بلند کردن آن.
وی ادامه داد: فیلمی که صداقت دارد، فیلم بهتری است. در ساخت فیلم، باید اعتماد به نفس داشته باشیم، ولی اطرافیان خود را هم بشناسیم. باید هدف را مشخص کنیم و نقطه شروع تا انتها را با یک خط مستقیم حرکت کنیم.

*هنرمند باید مدام کار کند
ایرج طهماسب دیگر سخنران این مراسم در این نشست بیان کرد: از اینکه در بین کودکان و ‌نوجوانان حضور دارم، بسیار خوشحال هستم. من نیز در سن بچگی همانند شما فیلم ساختم.

وی به نوجوانان و کودکان توصیه کرد که پس از این دوره‌ها، ارتباط خود را با یکدیگر حفظ کنند و در آینده با یکدیگر فیلم بسازند.

طهماسب افزود: فیلمسازی کار سختی است و فرقی ندارد برای کودک فیلم بسازی یا بزرگسال. فقط نکته این است که کودکان، کم حوصله هستند و دوست دارند سرگرم شوند.

وی درباره روال کار خود هم بیان کرد: من مدام از اتفاقات اطرافم یادداشت برمی دارم تا بعدا به هنگام ساخت فیلم به من کمک کنند. در واقع هنرمند باید مدام کار کند.

*باید فیلم بسازید؛ آینده از آن شما است
پوران درخشنده نیز در این نشست گفت: «رابطه»، اولین فیلمی بود که برای نوجوانان ساختم. اعتقاد دارم اگر بررسی دغدغه‌های اجتماعی را از خانواده‌ها ‌و بچه‌ها شروع کنیم، می‌توانیم به داشتن جامعه متعالی‌تری امیدوار باشیم.

وى ادامه داد: ساختن فیلم برای کودکان و نوجوانان در دو مقطع برای من بسیار اهمیت داشت، دو مقطعی که یکی، از دوران رشد کودک تا پنج سالگی به واسطه تربیت و ساختن دنیای درونی او تعریف می‌شود و بخش دیگر آن، دوران بلوغ و نوجوانی کودک و شکل گیری شخصیت اوست.

درخشنده اضافه کرد: جامعه ما، در حال حاضر به ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان خوب بسیار احتیاج ‌دارد. این دوران، برای شکل گیری شخصیت کودک و نوجوانان بسیار حساس است. نسل امروزی از خواسته‌های ما جلوتر رفته و باید برای پاسخگویی به نیازهای آنها تلاش کنیم.

این کارگردان سینما گفت: سینمای ما با وجود شما نوجوانان، قطعا آینده بهتر و متفاوت‌تری خواهد داشت. باید فیلم بسازید؛آینده از آن شما است.

درخشنده تصریح کرد: کار برای کودک سخت است. باید به روانشناسی کودک و خانواده آشنا بود و دنیای کودکی را شناخت. من در ساخت فیلم هایم، تلاش کردم به دنیای نوجوان ها نزدیک شوم.

وی افزود: همه فیلم هایم را دوست دارم، چون برای همه آنها وقت می گذارم و زیاد تحقیق می کنم تا فیلمنامه خوب بنویسم.

درخشنده گفت: اگر برایتان، فیلمسازی هدف باشد، نباید هیچ چیز و هیچ کس آن را از بین ببرد، بلکه باید موانع را پشت سر بگذارید و از ترس و خودسانسوری خودداری کنید. آینده فیلمسازی به شرایط بستگی دارد، ولی کسی که فیلمسازی برایش مهم است، در هر شرایطی کار می کند. سینمای ایران در جهان، جایگاهی برای خود دارد و با وجود نوجوانان می تواند معنای دیگری بیابد.

*پلان های طولانی، مخاطب را بیشتر درگیر می کند
در ادامه این مراسم کامبوزیا پرتوى، نویسنده و کارگردان سینما گفت: به هنگام ساخت فیلم، باید انتخاب کرد که قرار است حرفمان را برای کودکان بزنیم یا نوجوانان و با گروه سنی مخاطب خود هم مشورت کنیم.

وی افزود: پلان های طولانی، مخاطب را بیشتر درگیر می کند. کات زیاد باعث هیجان کاذب می شود و سینمای دروغین آمریکا ما را در این زمینه بدعادت کرده است. به همین دلیل باید برای دیدن فیلم های غیرهالیوودی فرهنگ سازی شود.

وی ادامه داد: واکنش مخاطب تعیین می کند یک فیلم خوب است یا نه. باید از بقیه نظر گرفت و فیلمنامه را براساس آن بازنویسی کرد.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از ٢٨ مرداد تا ۴ شهریور به دبیری علیرضا تابش در اصفهان برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار