رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مراسم بزرگداشت مریم سعادت و مهین جواهریان، دو هنرمند باسابقه حوزه کودک و نوجوان دقایقی پیش در سیتی سنتر اصفهان برگزار شد. علیرضا تابش،دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان، پوران درخشنده، لیلی رشیدی، جهانبخش […]

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مراسم بزرگداشت مریم سعادت و مهین جواهریان، دو هنرمند باسابقه حوزه کودک و نوجوان دقایقی پیش در سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.

علیرضا تابش،دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان، پوران درخشنده، لیلی رشیدی، جهانبخش سلطانی، سیدجواد هاشمی،فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی ورشی شورای اسلامی شهر اصفهان مدیران جشنواره، اهالی رسانه و عکاسان از حاضران این مراسم هستند که اجرای آن را مجید قناد برعهده دارد.

لیلی رشیدی: خانم سعادت در لحظات مهم زندگی کنارم بودند

در ابتدای این مراسم و پس از اجرای نمایش سیاه بازی برای تقدیر از مریم سعادت، بیوگرافی از او برای حضار پخش شد.

سپس لیلی رشیدی، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون روی صحنه حضور پیدا کرد و درباره سعادت گفت: از ته دل افتخار می‌کنم که در مراسم بزرگداشت خانم مریم سعادت هستم، من افتخار این را داشتم که همیشه در کنار ایشان باشم، وقتی بازیگر بودند کنارشان بودم، وقتی کارگردان بودند در کنارشان بودم و وقتی عروسک‌گردان بودند هم کنارشان حضور داشتم.
وی ادامه داد: ایشان همواره دوست خوبی برای من بوده و هستند و در خیلی از لحظات مهم زندگی در کنارم بودند و من با راهنمایی‌های ایشان پیش رفتم. خانم سعادت همیشه به من کمک کردند و در تمام نقش‌ها بسیار عالی بازی کردند.
رشیدی با اشاره به «قصه‌های تابه‌تا» و همکاری‌اش با مریم سعادت توضیح داد: در «قصه‌های تابه‌تا» ایشان نقش اعظم خانم را بازی می‌کردند و پس از پایان نقش عروسک‌گردان زی‌زی گولو می‌شدند و این تفاوت آنی نقش‌ها برای من بسیار جذاب و شیرین بود. این لحظات شیرین هرگز از یاد من نمی‌روند و امیدوارم ایشان سال‌های سال در حوزه کودکان و نوجوانان کار کنند.

سیدجواد هاشمی: هنرمندانی چون مریم سعادت نفس‌شان به نفس بچه‌ها بند است

در ادامه قناد از سیدجواد هاشمی، کارگردان سینمای کودک دعوت کرد تا لحظاتی را درباره سعادت صحبت کند، او با اشاره به اینکه حرف زدن در مقابل این هنرمند بسیار کار سختی است، بیان کرد: آقای تابش و دوستانی که این محفل را راه انداختند چه اقدام خوبی کردند، چراکه بچه‌ها باید بدانند چه کسانی استخوانشان خرد شده، نفس‌هایشان به نفس بچه‌ها بند بوده است و با فعالیت‌هایشان در حوزه کودک کاری کردند تا هنوز که هنوز است هم آهی از ته دل‌ها برآید که سینمای کودک و نوجوان در زمان آن‌ها چه بوده است. حال معلوم نیست که تاریخ کی و کجا می‌تواند هنرمندی چون خانم سعادت را به خود ببیند.

وی ادامه داد: من شاگرد از راه دور ایشان بودم و هیچ وقت باهم همکاری نداشتیم، نمی‌دانید او چقدر بر گردن مردان و زنان امروز و کودکان دیروز حق دارد، ای کاش کودکان امروز بتوانند سال‌های دور را ورق بزنند و مریم سعادت را بشناسند. سر تعظیم در برابر او و همه همراهانش فرود می‌آورم.

حامد جعفری: مهین جواهریان مسیر محبوب کودکان را انتخاب کرد
در ادامه این مراسم کلیپی جهت معرفی مهین جواهریان برای حضار پخش شد و سپس نمایش سیاه‌بازی برای تقدیر از او اجرا شد.
حامد جعفری، تهیه کننده و انیمیشن ساز در بخش تقدیر از جواهریان روی صحنه حاضر شد و درباره این هنرمند گفت: در انیمیشن باید به یک نکته خیلی مهم توجه کرد، ساخت انیمیشن بسیار سخت و طاقت فرساست و دارای پیچیدگی زیادی است. به نظرم خانم جواهریان می‌توانستند در دوره‌ای که شروع به کار کردند راهی را انتخاب کنند که در جشنواره‌ها حضور داشته باشند و کارهایی بسازند که داوران از ایشان به نیکی یاد کنند اما ایشان مسیری را انتخاب کردند که محبوب کودکان و نوجوانان باشند.
وی ادامه داد: از ویژگی بارز خانم جواهریان انتخاب مخاطب درست و ساخت کارهای سالم و سلامت بود که که کهنه نمی‌شوند. مهم ترین اتفاق دوران زندگی ما نگاه کردن به الگوهایی بود که بزرگترها پیش‌تر تولید کردند و اگر آثار خانم جواهریان نبود شاید به جایگاهی که در حال حاضر در حوزه انیمیشن قرار داریم هرگز نمی رسیدیم.
علیرضا تابش: نسل جدید نیازمند راهنمایی‌های امثال خانم سعادت و جواهریان‌اند
در مراسم بزرگداشت این دو چهره هنرمند حوزه کودک، علیرضا تابش روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: من برای عرض ادب به دو بانوی بزرگ هنرمند، سرکار خانم مریم سعادت و مهین جواهریان خدمت شما رسیدم. بسیار خوشحال شدم که فرصتی برای جوانان پیش آمد تا قدر این دو بزرگوار را بدانند و با آن‌ها آشنا شوند. خدا رو شکر جامعه ایران مملو از جوانان هنرمند، خلاق و مستعد هست، نسلی نو که تازه وارد فعالیت حرفه‌ای شده است و نیاز به تذکر و راهنمایی از بزرگانی چون این دو عزیز دارند.
وی ادامه داد: خانم سعادت و جواهریان هر دو مولفه اساسی‌شان این بود که زندگی‌شان را وقف کودکان و تولید آثار هنری برای آن‌ها کردند، هر دو به ایران عشق می‌ورزند و این مسئله در آثارشان متبلور است و ما این ویژگی را بسیار قدر می‌دانیم. خانم جواهریان خیلی ممنونیم که در همه آثار شما هویت ایرانی، رنگ، طعم و عطر ایران دیده می‌شود. همانطور که آقای جعفری گفت شما به درستی مخاطب خود را انتخاب کردید، مخاطبانی که در تمام دنیا با آثار شما ارتباط برقرار می‌کنند. خانم جواهریان از هنرمندان زن پیشروی ایران است که آثارشان در جشنواره‌های جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر جشنواره درباره سعادت نیز اینچنین گفت: سرکار خانم سعادت هم در صداپیشگی، عروسک گردانی، بازیگری و … هنرمند محبوب ایران و مادر مهربانی هستند که خاطرات بسیاری از خود برای کودکان و نوجوانان به جا گذاشتند. جالب است که وقتی با ایشان صحبت می‌کردم می‌گفتند برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی به نقاط مختلف ایران سفر می‌کنند و شاید در همین جلسه شاگردن اصفهانی ایشان هم آمدند تا از استاد خود قدردانی کنند. ما افتخار داریم که جشنواره امسال با نام شما بزرگان برگزار شد و فرصتی در اختیار قرار گرفت تا اقدامات ارزشمند شما را در حوزه کودک و نوجوان به نسل امروز معرفی کنیم.
پیام ویدئویی مرضیه برومند برای دوست قدیمی‌اش
سپس پیام ویدئویی مرضیه برومند برای مریم سعادت پخش شد و وی خطاب به دوست و همکار قدیمی خود گفت: مریم سعادت عزیز، دوست قدیمی من، حیف که در کنارت نیستم تا در آغوشت بگیرم، برای همه کارهایی که برای کودکان انجام دادی، عروسک‌های زیبایی که طراحی کردی و … برای یک عمر عشق و علاقه‌ای که به کودکان داشتی و برای آن‌ها فعالیت کردی.
در ادامه از علیرضا تابش، محمدمهدی عسگرپور، سیدجواد هاشمی، پوران درخشنده، عبدالله علیمراد، لیلی رشیدی، حامد جعفری، و جهانبخش سلطانی دعوت شد تا برای بزرگداشت این دو هنرمند روی صحنه حضور پیدا کنند.
مریم سعادت پس از حضور روی صحنه بیان کرد: من اینقدر از صحبت‌های خانم برومند تحت تاثیر قرار گرفتم که هنوز صدایم می‌لرزد، از همه بسیار ممنونم، خصوصا آقای تابش که به من لطف کردند. من واقعا خودم را در خور این همه تعریف نمی‌دانم، اینکه آدم سنش بالا می‌رود به معنای بیشتر شدن تجربه‌اش نیست، بلکه باید با فعالیت‌ها و کارهایش نشان دهد که تجربه بالایی دارد. من خودم را شایسته تقدیر نمی‌دانم و این مراسم را خسته نباشید برای ۴۰ سال کار می‌دانم.
مهین جواهریان: برای بچه‌های این سرزمین با عشق کار کردیم
همچنین مهین جواهریان گفت: خیلی طبیعی است که هیجان هر شخصی در چنین لحظاتی زیاد باشد و ببخشید اگر خوب حرف نزدم، ما که کارمان انیمیشن است زیاد اهل حرف زدن نیستیم. فارغ از تعارف، می‌خواهم از بانیان این جشنواره، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان تشکر کنم. ما می‌دانیم که کشور در شرایط سختی است و برگزاری جشنواره در این شرایط واقعا باارزش است. آقای تابش عزیز لطف کردند و برای این مراسم مدتی پیش به من زنگ زدند و من اول مقاومت کردم اما بعد به این ختم شد که من در این مراسم حضور داشته باشم.
وی ادامه داد: ما واقعا برای بچه‌های سرزمین‌مان با عشق کار کردیم، عاشقشان هستیم و دوست داریم که همواره برایشان کار کنیم. از همه دوستان و همچنین همسرم بسیار متشکرم. وقتی فیلم‌هایم پیش بچه‌های زلزله‌زده و سیل‌زده و نقاط محروم به نمایش درآمد، خیلی برایم دلپذیر بود، همچنین شنیدم که یکی از فیلم‌های من که ۱۰ سال پیش ساختم برای بچه‌های ناتوان به نمایش درآمده و آن بچه‌ها با دیدن فیلم من شروع به حرکت و شادی کردند.
تمجید از جواهر و مادر انیمیشن ایران
صحبت های روانبخش صادقی درباره مهین جواهریان نیز پایان بخش این مراسم بود، وی گفت: ایشان حکم جواهر انیمیشن ایران را دارند و در جایگاه مادر انیمیشن ایران هستند، روحیه یاری‌دهنده و بزرگوارانه‌شان در مواجهه با انیمیشن‌سازان جوان واقعا زبانزد است. ایشان آثار بسیار خاطره‌ا‌نگیزی را برای کودکان تولید کردند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار