رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

سیدجواد هاشمی تاکید کرد که فیلم سینمایی «تورنا۲» را به نحوی ساخته‌ایم تا کودکان و خانواده‌ها بتوانند با هم در سینما این فیلم را ببینند. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نشست رسانه‌ای فیلم «تورنا۲» به کارگردانی سیدجواد هاشی شامگاه پنج‌شنبه ۳۱ مرداد با حضور […]

سیدجواد هاشمی تاکید کرد که فیلم سینمایی «تورنا۲» را به نحوی ساخته‌ایم تا کودکان و خانواده‌ها بتوانند با هم در سینما این فیلم را ببینند.

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نشست رسانه‌ای فیلم «تورنا۲» به کارگردانی سیدجواد هاشی شامگاه پنج‌شنبه ۳۱ مرداد با حضور عوامل در سینما ساحل برگزار شد.
سیدجواد هاشمی (نویسنده، کارگردان و تهیه کننده)، جعفری گودرزی (منتقد)، امیررضا احمدی، نگار نافذ، راستین عزیزپور و محمد مهدی ایرانی (بازیگران) در این نشست حضور داشتند.
جعفر گودرزی در آغاز جلسه گفت: از فیلمسازان کودک و نوجوان خواهش می‌کنم قبل از اینکه کودکان و نوجوانان وارد عرصه بازیگری شوند اخلاق در زمینه کاری را به آنان آموزش دهند.
سپس سیدجواد هاشمی، بیان کرد: امیدوارم کودکان فیلم را دوست داشته باشند و تلاش من و همکاران این است که به اندازه یک قطره از اقیانوس کاری انجام دهیم که بچه‌ها خوششان بیاید.
در ادامه امیررضا احمدی درباره استقبال از این فیلم گفت: خستگی من با دیدن این استقبال مردمی برطرف شد و امسال دیگر برایم مهم نیست که جایزه بگیرم یا نه چون من جایزه خود را از مردم گرفته‌ام.
سپس نوبت به پرسش و پاسخ اهالی رسانه رسید و هاشمی در پاسخ به اینکه علت متفاوت بودن ساختار و دوخت لباس بازیگران در فیلم چیست گفت: ما یک دنیای تخیلی را ترسیم کردیم، تلاش‌مان برای این بود که فیلم سه مرحله داشته باشد، اول بچه‌ها آموزش ببیند، تفریح کنند و تربیت بشوند. دوم اینکه خانواده‌ها با کودکان در سینما برای تماشای فیلم حضور پیدا کنند و حتی به همین دلیل از ترانه‌های نوستالژیک استفاده کردیم و سوم اینکه ما می‌خواهیم بگوییم بچه‌ها جنگ را دوست ندارند و به همین دلیل در قسمتی از فیلم راستین (بازیگر) می‌گوید من فکر می‌کردم آسمانی‌ها شخصیت‌های بدی ندارند.
وی ادامه داد: در کل لباس‌ها و گریم‌ها کاملا متفاوت انتخاب شده تا مخاطبان زمان و مکان را برایشان انتخاب نکنند.
کارگردان «تورنا۲» در پاسخ به این پرسش که علت ساخت سری دوم این فیلم چیست، گفت: وقتی در قسمت اول بازرس گفت من متوجه شدم این پرونده ادامه دارد ما فضا را برای ساخت قسمت دوم این فیلم ایجاد کردیم. به نظر من حتی قسمت اول فیلم هم کامل بود و با نظر شما که فیلم کامل نبوده است یا تمام نشده مخالفم. البته من باید بگویم این سبک از فیلمسازی سریالی و دنباله‌دار را دوست دارم و آن را باب خواهم کرد. این یک حسن است، مگر هری پاتر اینطور نبود؟ مگر بسیاری از فیلم‎های سینمای کودک و حتی بزرگ سال سریالی نبوده‌اند؟ من این نوع فیلمسازی را باب می کنم و همین حالا اعلام می‌کنم «شهر موش‌ها» فیلم بعدی من است که آن را هم در دو قسمت می‌سازم و اتفاقا قسمت دومش را اول اکران خواهم کرد. قصد ما این بود که به نحوی فیلم را بسازیم که هزینه صرف شده در بخش‌های مختلف به در قالب درآمد بازگردد. البته هزینه کلی فیلم مشخص نیست و ما سعی کردیم فیلمی بسازیم که در شان بچه‌های ایرانی باشد.
وی در مورد زمان ساخت و پیش تولید فیلم بیان کرد: من این فیلم را در ۴۳ روز ساخته‌ام.
کارگردان «تورنا۲» در خصوص الگوبرداری از فیلم‌های هالیودی در فیلم گفت: به نظر من کپی کردن در هنر اشکالی ندارد و من با افتخار می‌گویم هیچ اشکالی ندارد که آدم از فیلم‌های خوب الگوبرداری کند البته به شرطی که در آن زیاده‌روی نشود.
وی در پاسخ به این پرسش که علت استفاده از موسیقی‎های ایرانی در کنار پست مدرن در این فیلم چیست توضیح داد: ما در فانتزی مرزی نداریم، در ایران فیلم می‌سازیم و فیلم ما ایرانی است. همچنین مخاطب فیلم ما خانواده‌ها هستند و یکی از دلایل استفاده از موسیقی‌های نوستالژیک در این فیلم جذب خانواده‌ها هم هست، باید تماشاگر کار را دوست داشته باشد، به نظرم بهتر است مفاهیمی چون پست مدرن و مدرنیته را کنار بگذارید. تا چند وقت دیگر بچه‌ها آهنگ‌های این فیلم را نیز حفظ خواهند کرد و شما خواهید دید ترانه‌های «تورنا۲» در فضای مجازی منتشر می‌شود. ترانه «اتل متل توتوله» هم آهنگ داشت و معنی‌اش مشخص نبود ولی همه بچه‌ها آن را حفظ کردند چون ریتم داشت. من خانواده‌ها را با ترانه شاد به سینما می‌آورم، چه اشکالی دارد؟ ما مجبوریم یک مقدار به سمت بزرگترها سُر بخوریم و آن‌ها را هم در سالن سینما ببینیم.
هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا موضوع عشق و عاشقی در میان شخصیت‌های فیلم وجود دارد گفت: ما با «سیندرلا» و «زیبای خفته» و «شرک» زندگی کردیم و در تمام این فیلم‌ها عشق جزیی از فیلم بوده است، من قصد دارم به کودکان عشق پاک را یاد بدهم کودک ما به آموزش نیاز دارد. بچه‌ها باید بدانند پدرشان عاشقانه زندگی را دوست دارد. بچه‌ها در بازی‌های خود خاله بازی می‌کنند و عروس و داماد می‌شوند و باید نشان دهیم که عشق پاک وجود دارد. من در تمام فیلم‌هایم این عشق را گذاشته‌ام و به آن هم اعتقاد دارم. ما پس از انقلاب عشق را کمتر آموزش داده‌ایم و بچه‌ها یاد نگرفتند عاشق باشند و عاشقانه زندگی کنند.
وی در خصوص زیاد بودن شخصیت‌های فیلم افزود: من در این فیلم چهار نوجوان را وارد فضای داستان کردم و احساس کردم وجود یک دختر در فیلم الزامی است، من در فیلم ۱۲، ۱۳ شخصیت دارم. من خودم شلوغی را دوست دارم و همگی شخصیت‌ها داری شناسنامه و هویت در جریان فیلم هستند.
ما نویسنده خوب در سینمای کودک نداریم و بعد از فیلم «اختاپوس» شش سال صبر کردم تا یک فیلم‌نامه بنویسند که نهایتا دیدم خودم خیلی بهتر از آن‌ها می نویسم. من نویسنده خوبی نیستم و خودمم می دانم اما واقعا نویسنده خوبی نداریم.
هاشمی در مورد انتخاب بازیگران فیلم اظهار کرد: ما فراخوانی گذاشتیم و بچه‌هایی که از نظر شکل و ظاهر به شخصیت‌های داستان نزدیک بودند و استعداد داشتند و جنس بازی‌های متفاوتی را داشتند انتخاب کردیم.
جواد هاشمی درباره شخصیت‌های منفی فیلم‌های خود اظهار کرد: اگر می‌خواهیم بچه‌ها را داشته باشیم، باید به آن‌ها آموزش بسیار مستقیم بدهیم و به سراغ ادا درآوردن نرویم. شخصیت اختاپوس در فیلم «پیشونی سفید» خیلی دوست داشتنی است، اتفاقا وقتی شیطنت می‌کند خیلی خوشگل می شود. در یکی از اکران‌ها بچه‌ها همه با عروسک اختاپوس عکس می‌گرفتند ولی نکته مهم این بود که می‌دانستند بد است. همین بد بودن در ظاهرهای خوب باید به بچه‌ها آموزش داده شود.
کارگردان «تورنا۲» در پاسخ به وحشت کودکان از برخی صحنه‌های این فیلم تشریح کرد: وحشت یکی از مهمترین وجوه فیلم‌سازی برای کودکان است و بچه‌ها باید ترس را در جمع تجربه کنند تا به هیجان برسند. من در همه فیلم‌هایم ترس را به فانتزی برای کودکان تبدیل کرده‌ام و به نظرم فیلم‌های شاخصی که در سینما ماندگار شدند از جمله «هری پاتر»، «شهر موش‌ها» و غیره به خاطر ترس‌هایی است که بچه‌ها از شخصیت‌های منفی این فیلم‎ها داشته‌اند.
وی در مورد زیاد بودن زیرنویس‌ها افزود: من خودم با زیرنویس مشکل دارم، این فیلم بدون زیرنویس خیلی بهتر است و حتی زبان مورد استفاده روان و گویاست و در آن تلفیقی از ۷ زبان است که من حدود ۳ ماه برای آن وقت گذاشتم.
در ادامه این نشست بازیگران خردسال، حاضر در سالن نیز چند کلامی سخن گفتند.
نگار نافذ در مورد انتخاب شدنش به عنوان بازیگر فیلم «تورنا۲» گفت: من در فضای مجازی فراخوان انتخاب بازیگران را دیدم و در تست حضوری شرکت کردم و پس انتخاب شدن بخاطر اینکه تجربه اولم بود کمی تمرین کردیم و بعد کار را به طور جدی آغاز کردیم.
راستین عزیز پور هم گفت: فیلم «تورنا۲» سختی‌های شیرین خود را داشت.
گودرزی در پایان جلسه گفت: دنیای کودک و نوجوان نیازمند فانتزی و تخیل است و ما هر چقدر در این عرصه کار کنیم هنوز هم کم است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار