رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 23 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • چهارشنبه 11 دی 1398 - 13:52
  • کد خبر : 41781
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایش «کارنامه‌‌‌ی بندار بیدخش» به روی صحنه می رود

نمایش «کارنامه‌‌‌ی بندار بیدخش» از ۲۲دی ماه به روی صحنه مجموعه تئاتر محراب می رود. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی این نمایش، کارنامه‌‌‌ی بندار بیدخش نوشته‌ی استاد بهرام بیضایی به کارگردانی علی جهانجونیا از ۲۲دی ماه ۹۸ دوره‌ی اجرای عموم خود را در مجموعه تئاتر محراب آغاز خواهد کرد. در این اجرا […]

نمایش «کارنامه‌‌‌ی بندار بیدخش» از ۲۲دی ماه به روی صحنه مجموعه تئاتر محراب می رود.

به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی این نمایش، کارنامه‌‌‌ی بندار بیدخش نوشته‌ی استاد بهرام بیضایی به کارگردانی علی جهانجونیا از ۲۲دی ماه ۹۸ دوره‌ی اجرای عموم خود را در مجموعه تئاتر محراب آغاز خواهد کرد.

در این اجرا ۳ بازیگر و ۷ بازیساز به روی صحنه خواهند رفت و به ادعای گروه هنری هوده، « آن‌ها جوان‌ترین گروهی خواهند بود که تا به حال آثار استاد بیضایی را به اجرای عموم درآورده‌اند و این جامع‌ترین و کامل‌ترین اجرای کارنامه‌‌‌‌ی بندار بیدخش خواهد بود.»

علی جهانجونیا سرپرست گروه و کارگردان نمایش می‌گوید:

« گروه دانشجویی و جوانی تشکیل داده‌ایم به نام «هوده» که فارغ از فضای غالبا مافیایی و مسموم این روزهای سینما و تئاتر آن‌طور که فکر می‌کنیم درست است، مستقلا کار کنیم؛ از ۲۲دی ماه ۹۸ با اجرای جدیدمان به روی صحنه‌ی سالن اصلی محراب خواهیم آمد؛ اثری از کتاب سه بر خوانی، نوشته‌ی استاد بهرام بیضایی، به نام کارنامه‌ی بندار بیدخش!

با واکاوی و پژوهش شبانه‌روزی که انجام دادیم، یک شیوه‌ی اجرایی در خور تئاتر امروز را طراحی کرده‌ایم؛ البته با نگاه به نمایش‌های اصیل ایرانی و اسطوره‌ای. و کوشش کرده‌ایم این متن را طوری که خودمان درکش می‌کنیم به اجرا در بیاوریم. این اثر گران‌قدر از استاد بیضایی به شکلی است که می‌توان ده‌ها برداشت مختلف از بند بند آن داشت. پس ما تصمیم گرفتیم کاری کنیم تا تک تک بازیگران خودشان کشف کنند که دقیقا روی صحنه چه می‌کنند و چه می‌گویند تا بتوانند همین درک را برای تماشاچی نیز ایجاد کنند. در واقع خواستیم خودمان مجددا این متن را کشف کنیم، به‌جای آن‌که عروسک خیمه شب بازی ادراک و نقل قول‌ دیگران باشیم.

شبانه روز هرچه که داشتیم را گذاشتیم و هر آن‌چیزی که شاید بعضی خوششان نیامد داشته باشیم را به اندازه زورمان به‌دست آوردیم تا بالاخره این اثر مهم را به کامل‌ترین شکل خود به روی صحنه ببریم. به نظرم وقتش است که دست چنین آثاری که موی سپیدی در ادبیات نمایشی ایران دارند را به دست جوانان این رشته بسپاریم تا این آثارهم بتوانند نیرو و طراوت جوانی پیدا کنند. پیشکسوتان عزیز در تمام و کمال اجرا کردن آثار این چنینی خبره هستند ولی قطعا نوآوری و ایجاد مخاطب جدید کار جوانان است ولاغیر!

ما خودمان را برای کار کردن چنین اثری به حق نمی‌دانیم ولی کوششی که برایش انجام دادیم را حتما به حق می‌دانیم و هم‌چنین حق مردم می‌دانیم که بتوانند تئاتری که متعلق به ریشه‌ی خودشان است را با یک شیوه‌ی اجرایی جدید تماشا کنند؛ پس منتظر نگاهشان هستیم.»

بازیگران و عوامل این نمایش عبارت‌اند از:

تهیه‌کننده، طراح و کارگردان: علی جهانجونیا / مشاور کارگردان: رضا عاشوری‌فر / بازیگران: آزاده احمدآبادی‌ها، علی فرجی، علی جهانجونیا / بازیسازان: مهران اصلانی، امین شمس‌اللهی، نیلوفر امیرنژاد، مهشید میرغفار، سورنا ترابی، نسا پورقلی و رضا رشیدی اقدم / دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: رضا رشیدی اقدم / دستیار دوم کارگردان: مهدی عبدی، اشکان رضایی نظری / هماهنگی گروه کارگردانی و مدیر اجرا: پیمان رمضانی / منشی صحنه: نیلوفر امیرنژاد / طراح صحنه و لباس: علی جهانجونیا / مدیر صحنه: طهورا کریمی / دستیاران صحنه: کیمیا عابدین، نیوشا سپاسیان / طراح گریم: کیمیا مردانی / طراح نور: علی جهانجونیا / گرافیست و طراح پوستر: جواد جلیلیان / عکاسان: پدرام صدقی‌پرور، حمیدرضا سعیدی / روابط عمومی و تبلیغات: حسین عباسی / آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی: سپهر برآبادی / نوازندگان: سپهر برآبادی، فراز فریدی، سروش برآبادی

کارنامه‌ی بندار بیدخش از ۲۲ دی ماه، هرشب به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ به روی صحنه‌ی سالن اصلی محراب خواهد رفت.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار