رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May

۱۳۹۸ | سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون - Part 172

مأموریت «بلککلنسمن» برای آقای لی

از «ملکوم ایکس» تا «بلککلنسمن» دغدغه اصلی اسپایک لی فیلم سازی درباره قهرمانان سیاه پوست بوده است؛ قهرمانانی که می‌کوشند در بحران نژادپرستی قدمی به جلو بردارند. جایزه اسکار برای اسپایک لی، کارگردان کهنه‌کار سیاه پوست آمریکایی و نیز شرکت در بخش اصلی جشنواره کن، بهانه محکمی است که به فیلم «بلککلنسمن» نگاهی بیندازیم. نگاهی که می‌تواند چند رویکرد […]


تجربه «جنایت و مکافات» در تعطیلات

علاقه‌مندان به دیدن هنرهای نمایشی می‌توانند در ایام تعطیلات نوروز به تماشای فیلم-تئاتر «جنایت و مکافات» به کارگردانی ایمان افشاریان بنشینند. ایام تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است که به دیدن تئاترهای روی صحنه بنشینند. از آنجا که در سال‌های اخیر از نیمه دوم تعطیلات، نمایش‌های مختلفی اجراهای خود را آغاز و یا از […]


بازاکران «بر باد رفته» هم رکوردشکنی کرد

فیلم کلاسیک «بر باد رفته» با نمایش به مناسبت هشتادمین سال ساخته شدنش یک رکورد جدید به جا گذاشت. به نقل از ورایتی، در هشتادمین سال ساخته شدن «برباد رفته» اکران این فیلم فروشی ۲.۲۳ میلیون دلاری را در چهار روز به جا گذاشت. این در حالی بود که فیلم تنها در ۶ سالن سینما […]


محمد مطیع درگذشت

محمد مطیع بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آخرین روز از سال ۹۷ دار فانی را وداع گفت. محمد مطیع بازیگر سینما و تلویزیون ساعتی قبل در منزل شخصی خود در کشور سوئد و در سن ۷۵ سالگی درگذشت. مطیع ایفای نقش در مجموعه‌های تلویزیونی ماندگاری همچون «هزاردستان»، «سلطان و شبان»، «امیرکبیر» و «کوچک جنگلی» و نیز فیلم‌های […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...