- یکشنبه 10 فروردین 1399 - 14:30
- کد خبر : 45485
- رادیو و تلویزیون
دکتر عماد افروغ مجموعه پایتخت ۶ را قابل دفاع میداند و معتقد است این مجموعه به خوبی توانسته است مراقبت از تحقق آرمان اصلی در سیاست را به تصویر درآورد، مصلحت اندیشی و تظاهر را به نقد بکشد و مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی […]
دکتر عماد افروغ مجموعه پایتخت ۶ را قابل دفاع میداند و معتقد است این مجموعه به خوبی توانسته است مراقبت از تحقق آرمان اصلی در سیاست را به تصویر درآورد، مصلحت اندیشی و تظاهر را به نقد بکشد و مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.
به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما،همزمان با روزهایی که سریالهای نوروزی روی آنتن رسانه ملی است، خبرنگار سایت روابط عمومی رسانه ملی با دکتر عماد افروغ، جامعهشناس و استاد دانشگاه همکلام شد تا این مجموعههای تلویزیونی را از منظر جامعهشناسی تحلیل کند.
مجموعه پایتخت پرطرفدارترین مجموعه رسانه ملی در این روزهاست و در نوروز امسال ششمین فصل خود را تجربه میکند. دکتر عماد افروغ در خصوص قسمتهایی که تاکنون از پایتخت ۶ پخش شده، معتقد است: این مجموعه تلویزیونی موضوعی اجتماعی دارد و عامهپسند محسوب میشود، به طوری که میتوان گفت از منظر عمومی، مجموعه نمایشی خوبی است. در همین حال، این سریال در این فصل به موضوع سیاست نیز پرداخته است.
وی افزود: شخصیت اصلی این فیلم، «نقی معمولی» است و بقیه شخصیتهای داستان به او کمک میکنند تا علاوه بر پرداختن به سوژه اصلی فیلم که سیاست است، موضوعات فرعی و اجتماعی دیگری را نیز به گونهای مطرح کند که برای بینندگانش خستهکننده نباشد.
این جامعه شناس گفت: داستان اصلی فیلم در واقع زیر سوال بردن تظاهر، ریا و اتفاقاتی است که بعضا در عرصه سیاست رخ میدهد و «نقی معمولی» به خوبی از عهده ایفای این نقش برآمده است. رابطه قدرت و فقدان نظارت و مصلحتاندیشی و چسبیدن به دولت و سودجویی، از مسائلی است که گاها در سیاست وجود دارد و این فیلم هم به خوبی آن را به نمایش درآورده است.
این استاد دانشگاه گفت: «نقی» در این فیلم تظاهر میکند که فردی مذهبی است تا از این راه، منفعتی نصیب خود و خانواده و اطرافیانش کند.
عماد افروغ افزود: من از این مجموعه نمایشی دفاع میکنم چون مسائل مبتلا به در امر سیاست را به خوبی به نمایش گذاشته و توانسته است بر روی مخاطب تاثیر خوبی بگذارد.
وی اضافه کرد: اصل کلی در ساخت این فیلم، اصل درستی است، هرچند که میتوان به جزئیات آن نیز نقدی وارد کرد. مثلا برخی انتقاد میکنند که الگوی تربیتی خوبی در این فیلم وجود ندارد و از موارد ذکر شده موضوع پرخاشگری «بهتاش» و «بهروز»، فرزندان خواهر «نقی» مطرح است، هرچند که باید گفت این حقیقتی انکارناپذیر است و برخی از فرزندان، امروزه در حقیقت همین گونه رفتار میکنند.
این جامعه شناس تاکید کرد: برای نمونه، باید رفتار نامناسب «بهتاش» با دختران و به اصطلاح، تیغزنی آنان نیز درس بزرگی برای دختران جامعه ما باشد. در این مجموعه نمایشی، دغدغههای تربیتی «هما» و «نقی» برای فرزندانشان قابل انکار نیست و نگرانی آنان برای استفاده بیش از حد و نامناسب فرزندانشان از فضای مجازی نیز همان دغدغهای را نشان میدهد که اکثر پدران و مادران هم با آن درگیر هستند.
وی تاکید کرد: از منظر اجتماعی، زندگی «ارسطو» هم بسیار قابل تامل است؛ زیرا جامعه ما گرچه در زمینه رفتارهای پیشگیرانه به خوبی عمل کرده است، اما برنامه مدون و مناسبی در خصوص رفتار مناسب با افراد پس از رهایی از زندان و پذیرش این افراد در جامعه وجود ندارد.
افروغ تصریح کرد: از این رو در این فیلم نشان داده میشود که چون بازار کاری در جامعه مهیا نیست و یا ارسطو به علت سابقه زندانش، کاری به دست نمیآورد، مجبور به پذیرش کار خلاف میشود.
این جامعهشناس گفت: مجموعه پایتخت ۶ به خوبی توانسته است مراقبت از تحقق آرمان اصلی در سیاست را به تصویر در آورد، مصلحت اندیشی و تظاهر را به نقد بکشد و مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. نوع این طنز مانند طنزهای چارلی چاپلین است.
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در خصوص سریال نوروزی دوپینگ هم گفت: این مجموعه نیز با هدف به مذمت پدیده جهانی دوپینگ و با موضوعی سرگرمکننده تولید شده است و من نوع طنز آن را مانند طنز لورل و هاردی میبینم.
عملکرد رسانه ملی در جریان شیوع کرونا
عماد افروغ در خصوص اطلاع رسانی صداوسیما در زمینه ویروس کووید-۱۹ هم گفت: حکمرانان و دولتمردان باید اعتماد مردم را به خود جلب کنند و لازمه آن رو راست و شفاف بودن با آنان است؛ از این رو رسانه ملی توانست در زمینه اخبار کرونا اعتماد عمومی را جلب کند.
وی تصریح کرد: میتوان گفت صداوسیما محملی شد تا اخبار مربوط به این ویروس، بدون در نظر گرفتن مصلحتاندیشی و صرفا مبتنی بر واقعیت به گوش مردم برسد.
این جامعه شناس در همین حال گفت: البته در مواردی نیز گزارشهایی از سفرهای مرمی در رسانه ملی پخش شد که در آن نقش اصلی رسانه ملی که تنها نمایش و انعکاس اخبار است، به قضاوت بدل شد. در صورتی که رسالت صداوسیما در این زمینه تنها انعکاس اخبار بدون قضاوت کردن و در نظر گرفتن اصل کرامات انسانی است. در برخی گزارشها دیده شد که گزارشگر، علت سفرهای افراد را جویا میشود و در نهایت پس از شنیدن پاسخ آنان، آنان را زیر سوال میبرد. البته رسانه ملی در بخشهای متعددی به بعد عمومی این ویروس پرداخت و این بیماری، کمتر از منظر متافیزیکی و اجتماعی تشریح شد.
نظرات