رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
  • شنبه 7 تیر 1399 - 16:25
  • کد خبر : 49603
  • تئاتر
  • چاپ خبر : پخش کتاب «پژوهش سینمایی» تهامی‌نژاد در کتابفروشی‌های معتبر

کتاب «پژوهش سینمایی» تالیف استاد «محمد تهامی‌نژاد» که آذرماه ۹۸ و همزمان با برپایی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شد، با همراهی نشر آبان در کتابفروشی‌های معتبر کشور پخش شد. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در معرفی این […]

کتاب «پژوهش سینمایی» تالیف استاد «محمد تهامی‌نژاد» که آذرماه ۹۸ و همزمان با برپایی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شد، با همراهی نشر آبان در کتابفروشی‌های معتبر کشور پخش شد.

به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در معرفی این کتاب آمده است:

«پژوهش سینمایی» طرح پرسش، حرکت از مقدمات و جستجو در جهان، رسوخ به زوایای پنهان مانده، آشکارسازی نانموده‌ها و درک ارتباط بین اشیاء، جزئیات و فراگردها برای دریافت پاسخ، راه‌حل و یا گشایش راهی تازه در سینما است.

«پژوهش سینمایی» بیرون کشیدن روایت فیلمیک و پیشنهاد برای تصویری ساختن دانش یا دانش تصویری و به عبارت دیگر جستجو برای کشف سوالی درباره جهان و پرسشی برای شکل و یک امر بینارشته‌ای است.

فیلمسازان معمولا به دو طریق به سراغ تولید فیلم مستند می‌روند؛ یا با پژوهش روشمند با واقعیت مواجه می‌شوند و به دنبال بهترین روش و شیوه مواجهه با واقعیت می‌گردند و یا این که خود را به دل فی‌البداهگی جهان فرا می‌افکنند و تجربه خود از واقعه را روی میز مونتاژ می‌سازند. در این حالت یعنی در مواجهه غیر روشمند با پدیده‌ها نیز امر شناخت مستلزم برداشتن گام‌هایی است. آیا غرض این است که فیلمی پژوهشی فراهم بیاوریم یا پژوهش سینمایی مقوله متفاوتی است‌؟

فراروی از سطحی‌نگری و در عین حال جستجوی جذابیت در نحوه ارائه پدیده‌ها و ایجاد تجربه دیداری برای مخاطب چگونه ممکن است؟ کتاب پژوهش سینمایی بر این فرض استوار است که در ذات بسیاری از روش‌های پژوهش، زیبایی خاصی نهفته است که باید برای سینما کشف شود.

گفتنی است: پخش مجدد کتاب‌های «صدا و موسیقی در سینمای مستند» نوشته هالی راجرز و ترجمه نازنین اردوبازارچی و «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی مستند» تالیف دکتر احمد ضابطی‌جهرمی نیز توسط نشر آبان صورت گرفته است.

گفتنی است علاقمندان برای تهیه این کتاب‌ها می‌توانند از طریق وب‌سایت مرکز گسترش به نشانی www.defc.ir نیز اقدام نمایند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار