رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

بسیاری از حواشی که در حوزه سینما همواره شاهدشان بوده‌ایم، اختلاف‌ها بین تهیه‌کنندگان و سینماداران در فروش بلیت و بی‌نظمی و اعتراض‌ها در چگونگی اکران فیلم‌ها بوده است؛ اتفاقاتی که با به وجود آمدن یک سامانه، حل می‌شود. «سمفا»، نامی است که این روزها به موضوع بحث‌ اهالی سینما در کشور تبدیل شده است؛ اتفاقی […]

بسیاری از حواشی که در حوزه سینما همواره شاهدشان بوده‌ایم، اختلاف‌ها بین تهیه‌کنندگان و سینماداران در فروش بلیت و بی‌نظمی و اعتراض‌ها در چگونگی اکران فیلم‌ها بوده است؛ اتفاقاتی که با به وجود آمدن یک سامانه، حل می‌شود.

«سمفا»، نامی است که این روزها به موضوع بحث‌ اهالی سینما در کشور تبدیل شده است؛ اتفاقی که همه سینماگران و تهیه‌کنندگان از آن استقبال کرده و می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات و مصائب فعالان این حوزه باشد.

بزرگ‌ترین دستاورد «سامانه مرکزی فروش آنلاین» (سمفا) از بین رفتن انحصار و همچنین مشکلات بین تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان است. هر چند خرید آنلاین بلیت سینماها حدود شش، هفت سالی است ایجاد شده و انحصاری هم بوده است، اما با روی کار آمدن سمفا، چهار شرکت با عناوین آپ، ایران‌تیک، سینما بلیت و سینماتیکت برای بلیت‌فروشی فعالیت می‌کنند.

علی سرتیپی رئیس انجمن صنفی پخش‌کنندگان درباره عملکرد این سامانه چنین گفته است: «اولین نکته مهم درباره سمفا شفافیت آن در دسترسی اطلاعات است که در اختیار همه قرار می‌گیرد، به‌طوری که میزان فروش، قراردادها، سهم هر کس از قرارداد و هر آنچه مربوط به فروش و اکران فیلم‌ها باشد، در اختیار همه قرار می‌گیرد. ضمن اینکه کاغذبازی‌ها هم از بین می‌رود و دیگر قراردادها به‌صورت مجازی و آنلاین قابل پیگیری است.»

سامانه‌ای که نقش ترمینال را دارد

«سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) نقش یک ترمینال را دارد. مخاطب با مراجعه به هر یک از چهار فروشنده برخط و بر حسب تخفیف‌های رقابتی که هر یک از آنان می‌دهند، بلیت خود را بر حسب فیلم، سینما، سالن، سانس مورد نظر از آنان خریداری می‌کند؛ نه از سمفا، اما سمفا بر صحت عملکرد آنان نظارت دارد.» این بخشی از توضیحات مسعود نجفی، مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی است.

هفته گذشته دبیر شورای‌عالی تهیه‌کنندگان در نامه‌ای خطاب به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی از وی تشکر کرد و این سامانه را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سینما در دوران پس از انقلاب اسلامی دانست. از سیدغلامرضا موسوی، دبیر شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و تهیه‌کننده باسابقه سینما درباره اهمیت این سامانه و خطاب کردن آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سینمای پس از انقلاب پرسیدیم.


سما زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کند و باید تابع قانون باشد

سیدغلامرضا موسوی درباره اهمیت سامانه سمفا و دسترسی مردم و روزنامه‌نگاران به اطلاعات سینمایی، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: سمفا از چند منظر قابل توجه است؛ به‌طور طبیعی دسترسی مردم و روزنامه‌نگاران به اطلاعات سالن‌های سینمایی اتفاق ویژه‌ای است که تاکنون نمونه آن وجود نداشته است.

روزنامه‌نگاران و مردم همیشه از شفاف‌سازی نکردن اطلاعات سینما گله داشتند، زیرا برخی از دفاتر پخش سینمایی اطلاعات اشتباهی منتشر می‌کردند و شبهه‌هایی وجود داشت که در حال حاضر این مسأله برطرف شده است و همه اطلاعات مربوط به سالن‌های سینمایی، اعم از تعداد تماشاچی، تعداد سانس‌ها، فروش فیلم‌ها در تمامی سینماهای کشور و… مقابل چشمان همه قرار گرفته است.

موسوی معتقد است، این شفاف‌سازی برای تهیه‌کنندگان نیز وجود دارد و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی به همراه دفاتر پخش می‌توانند نسبت به وضعیت اکران فیلم‌های خود و تعداد تماشاچی‌ها همزمان با فروش آنلاین دسترسی پیدا کنند. وی در ادامه افزود: برخی اوقات، سینماداران نسبت به جابه‌جایی سانس‌های فیلم‌ها اقدام می‌کردند که در سیستم «سمفا» این امکان دیگر وجود ندارد و تنها در صورتی این اتفاق را شاهد خواهیم بود که به‌صورت رسمی این درخواست مطرح شود، زیرا سمفا زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند و باید تابع قانون باشد.

تخفیف‌هایی که به نفع مخاطبان سینما تمام می‌شود

وی در ادامه با اشاره به شکسته شدن انحصار فروش بلیت، افزود: یکی دیگر از مواردی که با راه‌اندازی سمفا شاهد هستیم، پایان انحصار بلیت‌فروشی اینترنتی بود که توسط یک سامانه خاص انجام می‌شد. این انحصار با شکل‌گیری سمفا از بین رفت، زیرا مخاطب در چهار سامانه عرضه کننده بلیت سینما می‌تواند بلیت فیلم مورد نظر خود را تهیه کند. انحصار «سینما تیکت» از بین رفته است؛ هرچند که سال‌ها بود این سامانه فعالیت می‌کرد و در حال حاضر برند موفقی است، اما دیگران هم می‌توانند در این زمینه زورآزمایی کنند و مردم را به سامانه خود جذب کنند.

شاید نکته جالب «سمفا» که ممکن است پیش بیاید در تخفیف‌های ویژه‌ای خلاصه شود که این سامانه‌های فروش بلیت برای جذب بیشتر مخاطب باید لحاظ کنند. این موضوع به نفع فیلم، سینما و تماشاگر است.

اتفاق خوب سینمایی که بعد از انقلاب رخ داده

این تهیه‌کننده سینما با اعلام اینکه سامانه سمفا انضباط مالی را به سینما برمی‌گرداند، درباره شیوه تقسیم پول در آن افزود: نکته بعدی که امیدواریم زودتر آغاز شود، تقسیم پول از مبدأ است. به این ترتیب که سامانه سمفا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که بتوان مبلغ بلیتی را که خریداری شده، شفاف کرد و در همان مبدأ مشخص شود که ۹ درصد برای ارزش افزوده است و ۹۱ درصد بین نمایندگی پخش، صاحب فیلم و سینمادار توزیع می‌شود. یعنی هر کدام مستقیم به حساب خودشان ریخته می‌شود.

این اختلاف همیشه سر دریافت پول‌ها بوده است به‌طوری که ما بعد از کرونا، ۳۶ میلیارد تومان از صاحبان سینماها طلبکار بودیم. اگر سامانه سمفا آن زمان وجود داشت ۳۶ میلیارد تومان طلب وجود نداشت. اگر چه طلب ۳۶ میلیاردی پس از چهار ماه عدم پرداخت به ۲۴ میلیارد تومان کاهش یافته ‌است.

تهیه‌کننده فیلمی ساخته و نمایش داده شده و پولش هم مستقیم از تماشاچی گرفته شده است، اما الان بعد از چهار ماه هنوز این پول نزد سینمادار باقیمانده است و چرا باید اینگونه باشد؟ سامانه «سمفا» انضباط مالی را به سینما برمی‌گرداند و دیگر شاهد بلوکه شدن پول نزد برخی سینماداران نخواهیم بود. به‌طور طبیعی فیلمساز و مالک فیلم باید در یک مدل روشن و مشخص سهم خود از فروش بلیت را دریافت کنند که امر طبیعی و به حقی هم هست.

غلامرضا موسوی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی سمفا از اقدامات خوبی است که بعد از انقلاب در حوزه سینما رخ داده، توضیح داد که تشکر شورای‌عالی تهیه‌کنندگان از حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی به همین دلیل بوده است.

منبع: ایرناپلاس

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار