رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • سه شنبه 14 مرداد 1399 - 12:41
  • کد خبر : 51085
  • هنر
  • چاپ خبر : «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثاگران راه آهن» طراحی بنای یادبود شهدا و ایثاگران راه آهن” تلنگری برای بیداری از خواب غفلت

بهروز بقایی معتقد است؛ اقدام شرکت راه‌آهن در جهت تجلیل و ارج‌نهادن جایگاه شهدا و ایثارگران و بویژه شهدای  راه‌آهن می تواند در این روزگار فعلی که انسان ها مشغول روزمرگی های خودشان هستند، به زنده نگه داشتن فرهنگ ایثارگری کمک کند. یکی از تازه‌ترین اقداماتی که با هدف تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های شهدا و ایثارگران […]

بهروز بقایی معتقد است؛ اقدام شرکت راه‌آهن در جهت تجلیل و ارج‌نهادن جایگاه شهدا و ایثارگران و بویژه شهدای  راه‌آهن می تواند در این روزگار فعلی که انسان ها مشغول روزمرگی های خودشان هستند، به زنده نگه داشتن فرهنگ ایثارگری کمک کند.

یکی از تازه‌ترین اقداماتی که با هدف تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی هشت ساله در دست انجام قرار گرفته است، برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران؛ به ویژه شهدای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که به همت این شرکت در دست برگزاری است.

این مسابقه با ریاست عالی دکتر سعید رسولی مدیرعامل راه آهن ج.ا.ا و دبیری، دکتر حامد نوری برگزار می شود. هنرمندان  برای شرکت در این رویداد تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ فرصت دارند برای ارسال آثار خود و اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir  ، بخش isargaran.rai.ir مراجعه و ثبت نام نمایند. همچنین در صورت مواجهه با مشکل در رابطه با ثبت‌نام وغیره می‌توانند به پشتیبانی این مسابقه در شبکه اجتماعی واتساپ با شماره ۰۹۳۵۰۶۳۶۰۹۴ تماس حاصل کنند.

برای بررسی نقش و اهمیت برگزاری این رویداد و رویدادهای هنری از این دست که به‌منظور زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا و ایثارگران و تجلیل از مقام رفیعشان برپا می‌شوند، به سراغ بهروز بقایی بازیگر، کارگردان  و فیلم‌نامه‌نویس کشورمان رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم.

بقایی ایثارگری مردم کشورمان را در طول ۸ سل جنگ تحمیلی کاری مثال زدنی و مملو از حس میهن پرستانه توصیف کرد و ادامه داد: تاریخ  ۸ سال جنگ تحمیلی پر از اتفاقات تکان دهنده و مقاومت هایی است که مطالعه آن هر مخاطبی را تحت تأثیر شجاعت و مقاومت مردم این سرزمین قرار می دهد که چه روزهای سختی را از سر گذراندند و چه حماسه هایی را از خود نشان دادند.

وی ادامه داد: از روزهای بحران های سخت طبیعی تا الآن که کرونا کشور را در برگفته است مردم ما همواره نشان دادند که هیچ چیزی نمی تواند آن ها را از زندگی روزانه خود باز دارد و همیشه ایستادگی کردند و این ایستادگی را ما به عنوان موضوع خیلی از آثار هنری از جمله هنری های نمایشی، هنرهای تجسمی و … می بینیم.

کارگردان هنری فیلم “قطار ابدی” ادامه داد: روحیه ایثارگری همیشه در ملت ایران وجود داشته، هست و خواهد بود و نه زمان و نه مکان نمی تواند خدشه ای به آن وارد کند. مطمئنا اگر دوباره تهدیدی برای کشور بوجود آید مردم پای کار هستند و دوباره در صحنه حاضر می شوند و از خود رشادت و ایثارگری نشان می دهند.

بقایی در پاسخ به این سؤال که آیا با گذشت سال ها از واقعۀ دفاع مقدس، نیاز است که دوباره هنرمندان به تولید آثار هنری همت گمارند، این طور بیان داشت: قضیه دفاع مقدس، عشق است  و از هر زبان که بشنویم نامکرر است. در نتیجه هر جور آن را نگاه کنیم و چه با عشق نگاه کنیم و چه با سختی نگاه کنیم نامکرر است و با تاریخ و سرنوشت ۸۰ میلیون ایرانی سر و کار دارد و نمی توان آن را فراموش کرد. در هر برهه ای از زمان جذابیت های خاص خودش را دارد و می توان با نگاه متفاوت اقدام به تولید آثار هنری کرد.

وی اقدام شرکت راه‌آهن در جهت تجلیل و ارج‌نهادن جایگاه شهدا و ایثارگران و بویژه شهدای  راه‌آهن را در قالب برگزاری “یادبود بنای شهدا و ایثارگران” مفید خواند و گفت:  بعد از گذشت ۳۰ سال ازپایان جنگ، توجه به مباحث ارزش های دفاع مقدس و روحیۀ ایثار در میان مشکلات زندگی مردم به مراتب کم رنگ تر شده است و با توجه به مشکلات متعدد؛ برگزاری رویدادهای این چنینی در حوزه های مختلف هنری می تواند به زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار کمک کند. نفس برگزاری  مسابقات و رویدادهای هنری برای زنده نگه داشتن یاد شهدا و ایثارگران  در روزگار فعلی که انسان ها مشغول روزمرگی های خودشان هستند، می تواند به زنده نگه داشتن فرهنگ ایثارگری کمک کند.

بازیگر فیلم”به وقت خماری”، تعریف درست از رویدادهای هنری و بویژه جشنواره ها و مسابقات هنری را یک رکن کلیدی پیش از آغاز آن دانست و گفت: وقتی برنامه ای را از پیش تعریف می‌کنیم باید ببینیم که چقدر برای کشور و جامعه هنری مفید است و چه خروجی را برای آن متصور هستیم. در جشنواره ها باید زمینه را برای معرفی نسل جوان و حمایت از آن ها فراهم کرد چون پشتوانه های هنری آیندۀ کشورهستند.با توجه به این مهم مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا باید با ارائه درست و حمایت های مادی و معنوی از هنرمندان تشویقی برای ادامه راه آن ها باشد.

بقایی تصریح کرد: هر جشنواره ای اثر بخشی خاص خود را دارد اما این که چطور به آنها نگاه شود، مهم است. ممکن است جشنواره ای فقط تعداد محدودی از افراد را در بر بگیرد و به نگاه خاصی منجر شود که باز در حد خود تأثیر گذار بوده است.این که اثری در جشنواره ای پذیرفته می شود و به نمایش در می آید، کمک می کند تا هنرمند هر چه بهتر دیده شود و به آیندۀ کاری خود امیدوارتر شود.

وی در پایان از حس خود به لوکیشن قطار و توجه خاص آن در میان فیلمسازان برای ساخت پلان هایی از فیلمشان در این محیط اشاره  و خاطر نشان ساخت:  سفر همیشه برای من مساوی با قطار بوده است و مستقل بودن در آن و شباهت آن با منزل باعث شده تا این وسیله را همواره در معرض توجه فیلمسازان قرار گیرد. نظم ارگانیکی که در فضای بصری ایستگاه ها است یا پرسپکتیو و نماهای تلاقی دو قطار از کنار هم، همه به جذابیت های بصری این سیستم حمل و نقلی در میان فیلمسازان می افزاید.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار