رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • دوشنبه 31 شهریور 1399 - 14:01
  • کد خبر : 53196
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «یک ماجرای خیلی خیلی سیاه» از اسارت شانزده ساله داخل یک جعبه می گوید

ملیکا کیارستمی کارگردان نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی سیاه » در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح مختصری از این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان از این قرار است که دو نویسنده خیلی معروف، دو نفر آفریقایی را داخل جعبه ای زندانی کردند که آن دو نویسنده برایشان می نویسند و مخاطب در طول […]

ملیکا کیارستمی کارگردان نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی سیاه » در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح مختصری از این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان از این قرار است که دو نویسنده خیلی معروف، دو نفر آفریقایی را داخل جعبه ای زندانی کردند که آن دو نویسنده برایشان می نویسند و مخاطب در طول داستان متوجه می شوند که آن ها برای یک هدف مشخص حاضر به ماندن داخل جعبه شدند و اتفاق هایی که در این میان برای آنها اتفاق می افتد.

ملیکا کیارستمی در هنرستان سوره تاتر خوانده و در دانشگاه هنر معماری مشغول تحصیل است و حدود هفت سال است در عرصه تئاتر فعالیت می کند.

وی بازیگری در نمایش های رقص کاغذ پاره ها؛ دراما،خرس های پاندا :بازیگاه،اقا ذبیح: باران(تماشاخانه هامون)،هیاهو:ارغنون( عمارت نوفل لوشاتو)،چند زندگی سگی:(خانه تماشای مهرگان)،خانه برناردا البا: ارغنون(عمارت نوفل لوشاتو)،سمفونی درون بطری:(تماشاخانه استاد جمشید مشایخی)،او فقط خسته بود:(پردیس سینمایی چهارسو)،دشمن:(تماشاخانه محراب )و کارگردانی نمایشنامه خوانی یک ماجرای خیلی خیلی سیاه (تماشاخانه اهورا) را در کارنامه هنری خود دارد.

نویسنده این نمایشنامه فردی بنام مارتین مک‌دونا است . وی در ۲۶ مارس ۱۹۷۰ میلادی در خانواده‌ای ایرلندی در کمبرولِ لندن چشم به دنیا گشود،پدر و مادرش پس از مدتی او و برادرش را در لندن رها کردند و به شهرستان گلوی در ایرلند بازگشتند. مک‌دونا در ۱۶سالگی مدرسه را رها کرد و چند سال در جنوب لندن بیکار و سرگردان بود تا این‌که شغل سطح پایینی دست و پا کرد. پس از مدت کوتاهی آن شغل را هم رها نمود تا قلمش را امتحان کند.

شش اثر ابتدایی نمایشی او در واقع دو تریلوژی است که ماجراهای همگی‌ آنها در شهرستان گلوی یا اطراف آن می‌گذرد، جایی که مک‌دونا تعطیلات کودکی‌اش را در آنجا می‌گذراند.

مارتین مک‌دونا سه‌گانهٔ «لینین» را در سال  ۱۹۹۵ میلادی به سالن‌های نمایش ایرلند و لندن فرستاد تا اینکه ملکهٔ زیبایی لینین در فوریهٔ ۱۹۹۶ میلادی در گلویِ ایرلند به روی صحنه رفت. سپس در سالنِ «رویال کورت» لندن اجرا شد و منتقدان را به وجد آورد. مک‌دونا که ۲۷ساله بود توانست پس از شکسپیر دومین کسی باشد که همزمان چهار نمایشنامه ‌اش در سالن‌های تئاتر لندن روی صحنه رفته‌است.

مارتین مک‌دونا، برنده جوایز معتبری بوده و همواره مورد توجه منتقدان قرار گرفته‌است که فهرستی از این افتخارات و جوایز به شرح زیر می باشد که عبارتند از :

  • برنده جایزه دایره جوایز منتقدان تئاتر Critics’ Circle Theatre Awards در سال ۱۹۹۶ با عنوان امیدوارترین نمایش‌نامه‌نویس برای نمایشنامه ملکه زیبایی لینین
  • برنده همین جایزه در سال ۲۰۱۵ میلادی با عنوان بهترین نمایشنامه تازه منتشرشده برای نمایشنامه مأموران اعدام
  • برنده جایزه Drama Desk با عنوان نمایشنامه برجسته برای نمایش ملکه زیبایی لینین در سال ۱۹۹۸ میلادی، و نامزد دریافت همین جایزه برای نمایشنامه های مرد بالشی و ستوان آینیشمور در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ میلادی نیز بوده‌است.
  • برنده جایزه لارنس الیویه Laurence Olivier Awards با عنوان بهترین کمدی نوی سال برای نمایشنامه ستوان آینیشمور در سال ۲۰۰۳ میلادی و نامزد دریافت همین جایزه برای نمایشنامه جمجمه‌ای در کُنه‌مارا در سال ۱۹۹۸ میلادی
  • برنده همین جایزه با عنوان بهترین نمایشنامه نوی سال در سال ۲۰۰۴ میلادی و برای نمایشنامه مرد بالشی و برنده بهترین نمایشنامه تازه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ میلادی برای نمایشنامه مأموران اعدام در سال ۲۰۱۶ میلادی.

مک‌دونا همچنین در سال ۱۹۹۷میلادی ، نامزد دریافت این جایزه برای نمایشنامه ملکه زیبایی لینین شده بود و همچنین وی چهار بار نامزد دریافت جایزه بهترین نمایشنامه از سوی جوایز تونی بوده‌است. یک بار در سال ۱۹۹۸ میلادی برای نمایشنامه ملکه زیبایی لینین، یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۹ میلادی  نامزد دریافت همین جایزه برای نمایشنامه غرب غمزده شد.

وی در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ میلادی نیز کاندیدای دریافت این جایزه برای نمایشنامه ‌های مرد بالشی و ستوان آینیشمور شد اما تا امروز این جایزه را دریافت نکرده‌است و همچنین او در مراسم گلدن گلوب ۲۰۱۸ میلادی توانست جایزه بهترین نویسندگی و بهترین فیلم را دریافت کند.

یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه جدیدترین نمایشنامۀ مارتین مک‌دونا است. نمایشنامه در کپنهاگ در خانۀ هانس کریستین اندرسن، نویسندۀ بزرگ، می‌گذرد. اندرسن راوی قصه‌ها و افسانه‌هایی دل‌انگیز است و میلیون‌ها نفر دوستش دارند، اما رازهای تلخ و سیاهی دارد که آن‌ها را از جهان خارج مخفی نگه داشته است. مک‌دونا در فضایی که خیلی از منتقدان آن را «سوررئالیستی» خوانده‌اند، داستان متفاوتی دربارۀ اندرسن روایت می‌کند.

عواملی که در نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی سیاه » نقش داشتند به ترتیب: نویسنده: مارتین مکدونا،کارگردان: ملیکا کیارستمی،بازیگران: امیر سلمانی، راضیه اسدی، بهنام نوروزی، شایان مصطفائی، نگار لطفی، محمد علی اقدسی و سپیده حصاری

این نمایش به صورت تک اجرا در مورخه ۲۲ شهریور ماه در تماشاخانه اهورا به روی صحنه رفت.

سینماخانه / عکاس و خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار