رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، از ارزیابی خود تا به این لحظه درباره حضور آثار سینمایی در این رویداد گفت. سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر درباره ارزیابی خود تا به این لحظه پیرامون تعداد فیلم های حاضر در جشنواره امسال گفت: در این مورد نگرانیم؛ سال […]

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، از ارزیابی خود تا به این لحظه درباره حضور آثار سینمایی در این رویداد گفت.

سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر درباره ارزیابی خود تا به این لحظه پیرامون تعداد فیلم های حاضر در جشنواره امسال گفت: در این مورد نگرانیم؛ سال گذشته در بخش فیلم‌های سینمایی حدود ۸۰ فیلم داشتیم که از بین آن‌ها ۲۲ فیلم انتخاب شدند. امسال در بخش مستند بلند نگرانی وجود ندارد؛ اما در بخش سینمایی در بهترین شرایط و آن قدر که من تا به این لحظه آمار فیلم‌هایی را دارم که تولیداتشان تمام شده و به جشنواره می‌رسند، این آمار یک سوم سال گذشته است. البته ممکن است شرایط فرق کند و فیلم‌هایی که پارسال آماده شدند ولی به فجر ۳۸ نرسیدند، به فجر ۳۹ برسند.

او درباره تجربه‌ای که از بخش فیزیکی جشنواره کودک و نوجوان به دست آمده و اعمال آن برای برگزاری جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: طبیعی است از روزی که برای برگزاری جشنواره کودک برنامه ریزی می‌شد، ریسک‌ها را می‌دانستیم و پیش بینی می‌کردیم در این شرایط کرونایی ممکن است نمایش سینمایی (فیزیکی) استقبال فراگیر نداشته باشد. نیت عمده ما این بود که چراغ جشنواره کودک و نوجوان به عنوان یکی از مهمترین جشنواره‌های سینمایی کشور روشن بماند که خوشبختانه به لطف دوستان این اتفاق افتاد.

او افزود: بحث دوم در جشنواره کودک نمایش آنلاین بود که تجربه جدیدی به حساب می‌آمد و نگرانی‌های خودش را داشت؛ اما خوشبختانه با همکاری‌هایی که دوستانمان در فیلیمو، نماوا و تیوا داشتند این تجربه هم به شایستگی در حال انجام است. البته ضعف‌ها و قوت‌ها را می‌بینیم. در اجرای جشنواره فیلم تهران شرایطمان تقویت می‌شود و برای جشنواره سینما حقیقت از این تجربه‌ها استفاده می‌کنیم.

معاون پیشین ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ادامه داد: گمان می‌کنم کاری که دوستان ما در جشنواره کودک و نوجوان کردند و ریسکی که انجام شد و نتیجه‌ای که داشت، قابل تحسین است و همین که ما این چراغ را روشن نگه داشتیم و جشنواره به مسیر خودش ادامه داد و وقفه‌ای در آن اتفاق نیفتاد و همه ضوابط بهداشتی به درستی و شایستگی رعایت شد، تحسین برانگیز بود. باید به همه دوستان به ویژه علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که تلاش کرد این مسیر به درستی و شایستگی طی شود، تبریک و خداقوت بگویم.

وی درباره چرایی اولویت قرار گرفتن تعطیلی سینما‌ها به علت کرونا در صورتی که به نسبت دیگر مشاغل محیطش امن و بهداشتی‌تر است، بیان کرد: سینما در شرایطی برای مخاطب جذاب است که نیاز‌های اولیه اش برآورده شده باشد. اساساً سینما محصول جامعه مدرن است در شرایطی که جامعه‌ای درگیر سلامت، تأمین نیاز‌های ضروری و … است، منطقی است که سینما اولویت تعطیلی نباشد. اینکه مدام اصرار کنیم مخاطب به سینما برود امر پسندیده‌ای خواهد بود، چون مجموعه امن و سالمی را فراهم کردیم؛ اما اینکه مخاطب انتخاب کند اولویتش کدام باشد در حوزه اختیار خودش است. مهم این است که رسانه ما بخصوص رسانه ملی به ما کمک کند تا مخاطب باور کند، با یک مکان امن مواجه است.

طباطبایی‌نژاد گفت: دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه خود سینما، ضرورت اول مخاطب در شرایط کرونایی نیست. دوم اینکه ما هم توسط رسانه ملی تلاش نکردیم تا به مخاطب بگوییم با شرایط امن مواجهیم. اگر تبلیغ و اطلاع رسانی درستی می‌کردیم که در شرایط ایمنی به سینما می‌روید، به نتیجه‌های بهتری می‌رسیدیم. سینماگری هم که به زعم خود فیلم پر فروش ساخته حاضر نیست فیلمش را در چنین شرایطی اکران کند.

طباطبایی نژاد در پایان عنوان کرد: در شرایطی که ممکن است قرنطینه خانگی مردم را خسته کرده باشد. یک محیط امن که می‌تواند آن‌ها را از خستگی در بیاورد سینماست. البته که باید دعا کنیم و منتظر بمانیم شرایط خوب شود تا سینما به صورت طبیعی و خودجوش در سبد انتخاب مردم بیاید؛ چون ما نمی‌توانیم به زور سینما را در سبد انتخاب مردم ببریم حتی اگر بهترین فیلم‌ها را اکران کنیم. به عنوان نمونه مگر در شروع بازگشایی سینما بهترین فیلم‌ها را نیاوردیم، ولی نشد و اتفاقی که باید بیفتد نیفتاد. در کل چندین علت برای رونق گرفتن سینما‌ها مهم است که اصلی‌ترین آن رخت بر بستن همین ویروس منحوس کرونا خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار