رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از نقش و جایگاه مدیریت پسماندها و لزوم توجه به آموزش مباحث محیط زیست در قالب انیمیشن و شیوه های مختلف آموزشی به کودکان گفت. درباره ضرورت تولید و انتشار انیمیشن‌های مدیریت پسماند در سیما و شبکه‌های اجتماعی، گفت: تجربیات جهانی در حوزه آموزش و اطلاع رسانی […]

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از نقش و جایگاه مدیریت پسماندها و لزوم توجه به آموزش مباحث محیط زیست در قالب انیمیشن و شیوه های مختلف آموزشی به کودکان گفت.

درباره ضرورت تولید و انتشار انیمیشن‌های مدیریت پسماند در سیما و شبکه‌های اجتماعی، گفت: تجربیات جهانی در حوزه آموزش و اطلاع رسانی مدیریت پسماند حاکی از این واقعیت هست که نهادینه شدن موضوعات محیط زیستی فرایندی تدریجی و زمان‌بر است، از این رو، برای کاهش تولید پسماند و افزایش میزان تفکیک در مبدا، نیاز به فعالیت های زیرساختی وسیع و گسترده با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی و رسانه‌ای است.

استفاده از ابزارهای مختلف آموزشی، اطلاع رسانی و در بستر شبکه‌های پرمخاطب اجتماعی و همچنین سیما به ویژه در قالب تیزرها و انیمیشن‌های جذاب می‌تواند استقبال و پذیرش بالاتری را در میان گروه‌های مخاطب کودکان و دانش آموزان در پی‌داشته باشد.

انصاری در پاسخ به این سوال که طراحی و خلق شخصیت‌های مناسب جهت آموزش‌های مدیریت پسماند و محیط زیست به کودکان چقدر است، گفت: برای انتقال و آموزش دانش پایه ای به گروه‌های متنوع مخاطب باید از شیوه‌های مختلفی بهره برد. انتقال مفاهیم محیط زیستی و مدیریت پسماند از طریق خلق شخصیت‌های مناسب یا کاراکترهای خاص، یکی از رویه‌های مرسوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به آحاد جامعه، علی الخصوص کودکان و دانش آموزان است.

این‌ کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با محوریت کاهش پسماند طرح (کاپ) را در دستور کار قرار داده، افزود: این طرح با اجرای برنامه های بهینه سازی در سطح کلیه عناصر موظف مدیریت پسماند از مرحله کاهش تولید در مبدا، تولید، ذخیره سازی، پردازش و جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و بازیافت، دفع و مراقبت های پس از دفع تلاش دارد تا به رفع مشکلات و چالش‌های سیستم مدیریت پسماند شهر تهران بپردازد.

کاهش تولید پسماند مولفه مهم در مدیریت پسماند 

مدیریت اصولی پسماند نقش حائز اهمیتی در حفظ محیط زیست شهری دارد. یکی از مهم ترین مولفه ها در مدیریت پسماند، کاهش تولید پسماند است. البته قبل از آن اجتناب از تولید پسماند موضوع مهمی است که نیاز به آموزش های لازم به صورت فراگیر در سطوح مختلف جامعه دارد.

انصاری ادامه داد: در حال حاضر مصرف بی رویه منابع یکی از عوامل مهم تهدیدکننده محیط زیست است. در واقع با پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری و با گذر از عصر محصولات دیجیتال و روند پرشتاب تغییرات در این حوزه، شرکت‌های تولیدکننده برای افزایش سودآوری، با بهره گیری از مواد ارزان قیمت به تولید کالاهای جذاب و در عین حال شکننده و کم دوام روی آورده اند. از این رو بر خلاف محصولات الکترونیکی دهه‌های پیشین که با عمری طولانی، قطعات یدکی و ضمانت تعمیر به مشتری عرضه می‌شدند، امروزه شاهد موجی از انواع کالاهای با عمر کمتر از شش ماه هستیم که به زودی از رده مصرف خارج و به دور انداخته می‌شوند و کشورهای مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه با حجم عظیمی از پسماند و مشکلی به نام مدیریت پسماندها مواجه اند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اضافه کرد: هم اکنون کشورهای توسعه یافته ضمن توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی با اتخاذ برخی سیاست ها در حوزه پسماند به خصوص توجه به کاهش پسماندها و همچنین بازیافت و پردازش اقداماتی را به منظور رسیدن به تولید پسماند حداقل و یا حتی پسماند صفر دنبال می کنند.

انصاری درباره نقش و جایگاه کاهش پسماندها در فرایند مدیریت پسماندها نیز، گفت: با توجه به پیامدهای مستقیم ناشی از دفن غیر بهداشتی پسماند بر محیط زیست، تنها راهکار مناسب و منطقی برای کاهش دفن، کاهش میزان پسماند است که متاسفانه طی سال‌ها به دلایل متعدد از جمله فقدان یک برنامه جامع، کمبود امکانات زیرساختی و ضعف آموزش مورد بی توجهی قرار گرفته بود. کاهش تولید پسماندها ازطریق الگوی صحیح مصرف و تفکیک پسماندها در مبدأ جزء مولفه‌های اصلی مدیریت پسماند هست.

تفکیک پسماند توجیه اقتصادی و زیست‌بومی دارد

پردازش پسماندها به وسیله ماشین آلات یا دفن یا استفاده از پسماندسوز (زباله سوز) پرهزینه و از طرفی زمین محل های دفن محدود هست. بنابراین تفکیک پسماندها به بخش های بازیافتی و غیربازیافتی هم توجیه اقتصادی و هم توجیه زیست بومی دارد.

انصاری پیرامون ضرورت آموزش مدیریت پسماند به کودکان و زنان خانه دار نیز ادامه داد: در محیط خانواده خانم ها به دلیل ارتباط نزدیکتری که با محیط‌زیست دارند می‌توانند مسیر بسیاری از رفتارهای پرخطر بر ضد محیط‌زیست را تغییر بدهند و اصلاح کنند. اگر اعضای خانواده و به‌ویژه خانم های خانه‌دار از مشکلات و معضلات زیست‌ محیطی و روش‌های مقابله با آن‌ها آگاه بشوند، می‌توانند تأثیر بسیار زیادی در کودکان، اعضای خانواده و اطرافیان خود بگذارند. اگر باور به حفظ محیط زیست در مادران نهادینه شود و قانونمندی اکوسیستم را بشناسند، در آن صورت به خوبی می توانند این موارد را به فرزندانشان انتقال دهند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: در حقیقت یکی از مهم ترین و اثربخش ترین فرایندهای مدیریت پسماند برای جلب مشارکت حداکثری؛ آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. از آن‌جا که تولیدکنندگان خانگی مهم ترین افراد اثرگذار در فرایند کاهش پسماند هستند، آموزش این گروه به منظور جلوگیری از تولید پسماند، استفاده مجدد، تفکیک در مبدا، توجه به کاهش مصرف پلاستیک‌ها و ظروف یکبار مصرف می تواند نتیجه قابل توجهی را در کاهش میزان پسماند به دنبال داشته باشد.

مجموعه انیمیشن کاپی دوست زمین در حال حاضر مراحل اولیه ساخت و تولید خود را سپری می‌کند و قرار است از نیمه زمستان سال جاری از سیما و شبکه های اجتماعی پخش شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار