رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

صداوسیما امسال به کسب درآمد ۲۷۰۰ میلیارد تومانی از محل آگهی های بازرگانی موظف شده است؛ رقمی که می تواند علت افزایش حجم تبلیغات و حضور پررنگ تر اسپانسر در برنامه های رسانه ملی را مشخص کند. امروز ـ چهارشنبه ـ اول بهمن ماه رییس سازمان صداوسیما در دیدار با برخی نمایندگان مردم در مجلس […]

صداوسیما امسال به کسب درآمد ۲۷۰۰ میلیارد تومانی از محل آگهی های بازرگانی موظف شده است؛ رقمی که می تواند علت افزایش حجم تبلیغات و حضور پررنگ تر اسپانسر در برنامه های رسانه ملی را مشخص کند.
امروز ـ چهارشنبه ـ اول بهمن ماه رییس سازمان صداوسیما در دیدار با برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این خبر را اعلام کرد و در عین حال توضیح داد: «عده‌ای می‌گفتند صداوسیما باید مستقل شود و از راه‌های مختلف هزینه‌هایش را تأمین کند؛ هرچند موظفیم امسال ۲۷۰۰ میلیارد تومان از محل آگهی‌ها درآمد کسب کنیم تا بتوانیم برنامه بسازیم، اما ما خودمان را رسانه توسعه‌محور و پیشرفت‌مدار می‌دانیم و مبنایمان کسب درآمد نیست؛ بلکه کارهای کلان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دستور کار ماست.»

رقم ۲۷۰۰ میلیاردی کسب درآمد از محل آگهی های بازرگانی توسط سازمان صداوسیما در حالی به عنوان موظفی این رسانه برای امسال پیش بینی شده است که احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو شورای نظارت بر صداوسیما پیشتر در گفت وگوهایی مجزا، این رقم را در سال ۹۸، دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ هم حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود.

او همچنین وقتی در برابر این پرسش قرار گرفت که چگونه بر درآمد سازمان صداوسیما از طریق آگهی‌های بازرگانی نظارت می شود؟ توضیح داد که «در پایان سال مالی سازمان، بررسی‎ها را انجام می‌دهند.»

اما در حالی به صداوسیما اجازه داده شده که امسال ۲۷۰۰ میلیارد تومان از هزینه های خود را از محل پخش آگهی بازرگانی تامین کند که حجم بالای تبلیغات، ورود تبلیغ کالاهای مضر و غیرضروری به آنتن و همچنین حضور و ورود پررنگ اسپانسرها در برنامه ها که مدتی است به محتوا هم ورود کرده اند، همچنان به شدت محل نقد است.

در همین راستا، یک استاد ارتباطات با انتقاد از حجم بالای آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون، تاکید می‌کند که راه‌های جدیدی برای کسب درآمد در صداوسیما ایجاد شود و در شیوه درآمدزایی بازنگری کنند.

امیدعلی مسعودی درباره وضعیت تبلیغات در تلویزیون گفته است: حجم آگهی‌های بازرگانی از حد استاندارد افزایش یافته و این مساله یک ایراد است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا دوره سازندگی آگهی در تلویزیون پخش نمی‌شد یا حجم آن کم بود. بیشتر آگهی‌های تلویزیون حالت تهییج و بسیج برای کارهایی داشت که در طول انقلاب انجام می‌شد. اما متاسفانه بعد از دوره سازندگی به تدریج با گسترش تعداد شبکه‌های تلویزیونی، افزایش نیرو و تاسیسات جدید رو به رو شدیم که طبیعتا صداوسیما نمی‌توانست به بودجه‌ای که مجلس تخصیص می‌داد، بسنده کند به همین دلیل از درآمدی که از تبلیغات حاصل می‌شد، بهره می‌برد.

او به حرف هایش اضافه کرده است، «اقتصاد باز و لیبرالی که عرصه رقابت است به تبلیغ توجه دارد که البته با اهداف انقلاب که فرهنگی است، سازگاری ندارد.»

مسعودی با بیان اینکه «تبلیغ کالاهای غیراستاندارد و خارجی به دلیل این که بازار تولیدات داخلی ما را از بین می‌برد، ممنوع است و معمولا صدا و سیما این مساله را رعایت می‌کند» در عین حال گفته است: «برخی آگهی‌ها خلاف موازین اسلامی است؛ مثل قرعه‌کشی‌ها در اپلیکشن‌های صدا وسیما. زیرا به فردی چند میلیون جایزه می‌دهند بدون اینکه نماینده دادستانی و نماینده افرادی که پول دادند، حضور داشته باشند. کشیدن رسانه ملی به این عرصه‌ها چهره خوبی از صداوسیما ترسیم نمی‌کند و بسیاری از مردم که برنامه‌های تلویزیون را می‌بینند اعتمادشان کم می‌شود. چون صداوسیما رقیب داخلی ندارد؛ بنابراین بخشی از مخاطبان آن به سمت رسانه‌های خارجی می‌روند.»

به اعتقاد این استاد ارتباطات «در صداوسیما باید تجدید مهندسی شود و راه‌های جدید برای کسب درآمد ایجاد شود؛ البته بخشی از این هزینه درآمد به مدیریت بستگی دارد و باید در شیوه هزینه درآمد بازنگری شود تا مشکل هم برطرف شود.»

بر اساس این گزارش، هر ساله در کنار بودجه ای که لازم است از طریق تبلیغات تامین شود، بخشی از بودجه صداوسیما را هم دولت تعیین و به مجلس ارائه می کند.

رقم پیشنهادی دولت برای بودجه صداوسیما در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۶۱۹ میلیارد تومان است که با رشد قابل توجهی نسبت به سال های گذشته همراه بوده است.

در بودجه اختصاص یافته به سازمان صداوسیما در سال آینده، رشدی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان را شاهد هستیم که برای تولید و پخش برنامه در شبکه های سراسری، استانی و برون مرزی و همچنین بخش های خبری، فنی و فعالیت در فضای مجازی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ هم مقرر شده است که در صورت لزوم تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از منابع ورودی صندوق توسعه ملی در اختیار صداوسیما قرار گیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار