رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

کارگردان فیلم کوتاه «داغی» که در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد؛ معتقد است برگزار شدن جشنواره کور سوی امیدی برای همه ما است و دبیر جشنواره به کارگردانانی که مخالف اکران آنلاین فیلم‌ها بودند، بها داد و شرایطی مهیا شد که فیلم‌ها را بر روی پرده سینما هم ببینیم. «داغی» روایت‌گر […]

کارگردان فیلم کوتاه «داغی» که در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد؛ معتقد است برگزار شدن جشنواره کور سوی امیدی برای همه ما است و دبیر جشنواره به کارگردانانی که مخالف اکران آنلاین فیلم‌ها بودند، بها داد و شرایطی مهیا شد که فیلم‌ها را بر روی پرده سینما هم ببینیم.

«داغی» روایت‌گر داستان شخصی به نام حفیظ است که برای نجات جان یک زن و کودک خردسالش می‌خواهد از مرز افغانستان فرار کند.این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران و بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

فاطمه محمدی درباره دلیل انتخاب سوژه داغی به سایت هنروتجربه گفت: «با بچه‌های افغانستانی در مدرسه درس می‌خواندم و با آن‌ها بزرگ شدم و رفت و آمد زیادی با آن‌ها داشتم. موضوع زنان افغانستانی به دلیل اجحافاتی که در فرهنگ آن‌ها نهادینه شده همیشه برای من دغدغه بود. با فیلم‌نامه‌نویس «داغی»، امیر روئینی در این زمینه صحبت‌هایی داشتم و تصمیم گرفتیم در این مورد کار کنیم».

محمدی درباره فضای این فیلم توضیح داد: «این فیلم فضای متفاوتی نسبت به فیلم «فراموشی» دارد و چالش جدیدی برای من در ژانری متفاوت محسوب می‌شود. من با ژانر وسترن عاشق سینما شدم و با دیدن فیلم «داغی» که درام جنایی است، متوجه علاقه‌ام به ژانر وسترن می‌شوید و اتمسفر و رنگ و لعاب فیلم‌های وسترن در «داغی» وجود دارد».

فیلم «داغی» تهیه شده در انجمن سینمای جوانان دفتر بروجرد است. او درباره این همکاری تاکید کرد: «خوشبختانه زمانی که تصمیم به ساخت فیلم «داغی» گرفتم؛ انجمن سینمای جوان پیچینگ‌هایی را برگزار کرد و فیلم‌سازان فیلم‌نامه‌های خود را در پورتال تولید انجمن ثبت‌نام می‌کردند و مورد داوری قرار می‎گرفت و در صورت قبولی از بچه‌ها دعوت می‌شد که از فیلم‌نامه خود دفاع کنند. «داغی» پذیرفته شد و از ابتدا مایل بودم از شهر خودم بروجرد اقدام کنم و اسم شهر خودم را زنده کنم».

او هم‌چنین گفت: «نوشتن فیلم‌نامه در حدود پنج ماه زمان برد و از لحظه‌ای که نسخه نهایی فیلم‌نامه دست من رسید تا زمان ساخت آن یک سال پیش تولید فیلم طول کشید. تصویربرداری «داغی» در شهرک دفاع مقدس و در بازه زمانی شش روزه به اتمام رسید. شهرک دفاع مقدس به این دلیل انتخاب شد که از لحاظ بافت جغرافیایی به فضای مرز افغانستان شباهت داشت».

کارگردان «فراموشی» درباره انتخاب بازیگران این کار عنوان کرد: «متاسفانه افغانستانی‌ها به دلیل امکانات کم و آموزش‌های ضعیفی که دارند، در بخش بازیگری به شدت ضعیف هستند. مدرسه مخصوص افغانستان‌ها در ایران از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست و چندین جلسه که برای انتخاب بازیگر به کلاس‌های آن‌ها رفتم متوجه این موضوع شدم. با توجه به این‌که سابقه تدریس در تئاتر هم داشتم، تنها راهکاری که پیش پایم بود، استفاده از نابازیگران بود. با بازیگران انتخاب شده شش ماه کار کردم و وقتی متوجه می‌شدند در مورد آن‌ها می‌خواهم فیلم بسازم با علاقه زیادی با من همراهی داشتند. عاطفه امینی، مجتبی بیطرفان و زینب جعفری (کودک خردسال) بازیگران اصلی «داغی» هستند و هنروران دیگری هم که چندین ماه تمرین داشتیم در این فیلم حضور دارند».

«داغی» جایزه ویژه هیات انتخاب از بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم CineMaiubit را دریافت کرده است. هدف اصلی این جشنواره نشان دادن آثاری است که تیم کارگردان و آهنگساز در همکاری با یکدیگر محصول قابل تاملی را خلق کرده‌اند و فیلم نمایان‌گر موسیقی اصیل و بکر است. محمدی با اشاره به این‌که در موسیقی این فیلم از سازهایی چون دوتار، تنبور و غیچک استفاده شده، درباره موسیقی این فیلم توضیح داد: «در مراحل پیش تولید و پست پروداکشن «داغی» موسیقی نواحی افغانستان را گوش می‌کردم و در این‌باره تحقیقاتی زیادی هم داشتم. از ابتدا می‌خواستم موسیقی آن‌قدر با فضای فیلم هم‌خوان باشد که حتی به تنهایی روایت‌گر داستان «داغی» باشد. پیام آزادی از دوستان من و از شاگردان هانس زیمر (موسیقیدان و آهنگساز آلمانی که موسیقی متن فیلم‌های سه گانه بتمن، «دانکرک»، «آخرین سامورایی» از جمله کارهای اوست)، در آلمان فعالیت دارد و برای این فیلم با هم همکاری داشتیم و لحظه به لحظه با هم پیش رفتیم تا به آن چه که مدنظرمان است، برسیم. با شنیدن موسیقی اقلیم افغانستانی و سازهای سنتی آن سرانجام به یک ملودی برای تم اصلی فیلم رسیدیم».

فاطمه محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برگزاری این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: «با توجه به وضعیتی که بر اثر کرونا در همه شئونات زندگی پیش آمده، قبل از این امیدی به برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم کوتاه تهران نداشتیم و خوشبختانه برگزار شد و امسال هم جشنواره آبرومندی است. پیش از این، نشست‌های تخصصی در آبان ماه و به صورت آنلاین برگزار شد و استقبال خوبی هم از آن شد و قطعا اگر ورک شاپ‌ها به صورت حضوری هم  برگزار می‌شد، افراد زیادی می‌آمدند. برگزاری جشنواره با وجود مشکلات، به درستی و با برنامه‌ریزی در حال برگزاری است. اهمیت این جشنواره بر هیچ‌کس پنهان نیست و خوشحالم این رویداد مهم تسلیم شرایط و کرونا نشد».

او افزود: «برگزار شدن جشنواره کور سوی امیدی برای همه ما است و دبیر جشنواره به کارگردانانی که مخالف اکران آنلاین فیلم‌ها بودند، بها داد و شرایطی مهیا شد که فیلم‌ها را بر روی پرده سینما هم ببینیم».

این کارگردان جوان درباره نمایش آنلاین فیلم‌هایی کوتاه هم گفت: «ما فیلم‌سازان فیلم می‌سازیم برای نمایش پرده نقره‌ای تا خستگی کار از تن‌مان دربیاید. معتقدم بخشی از جشنواره داوری و جوایز است و اصل قضیه مخاطب و اکران فیلم‌ها است. سینما یعنی مخاطب و فیلم‌ها باید به شکل درستی به دست مخاطب برسد. اتفاقات جذاب اکران حضوری در اکران مجازی رخ نمی‌دهد و معنای سینما حضور جمعی و تجربه دیدن فیلم‌ها بر روی پرده است. ضمن آنکه بستر نمایش آنلاین به شکل کامل فراهم نشده، کیفیت فیلم‌ها در نمایش بر روی گوشی و تبلت از دست می‌رود».

او اضافه کرد: «معتقدم بعد از نمایش فیلم در جشنواره‌ها و اکران عمومی، می‌توان برای نمایش فیلم بر بستر وی‌او‌دی‌ها اقدام کرد. در حال حاضر و در همین شرایطی که سینما به سمت اکران آنلاین رفته، برای بسیاری از فستیوال‌ها مهم و مطرح است که فیلمی که متقاضی حضور در جشنواره است، اکران آنلاینی نداشته باشد و در صورت اکران، فرصت حضور در جشنواره از دست می‌رود».

منبع: هنروتجربه

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار